-------------------------------------------------------------
Tampereen
yliopiston journalistiikan laitos järjesti kevätlukukaudella 2023
talousjournalismin verkkokurssin, jossa perehdyttiin muun muassa talouden
megatrendeihin, niin sanotun uuden talouden ilmiöihin, yritysten tunnuslukuihin
ja iäisyyskysymykseen: miten taloustoimittaja poikkeaa muista journalisteista?
Tein kurssia varten huhti-kesäkuussa 2022 parikymmentä haastattelua, joiden pohjalta koostin opiskelijoiden katsottavaksi kymmenen videota. Kun kurssi on nyt ohi, julkaisen tässä haastatteluista kevyesti editoidut tekstiversiot. Niistä käy toivottavasti ilmi, miten talouden päättäjät, poliitikot ja tutkijat suhtautuvat journalisteihin, ja miten taloustoimittajat suhtautuvat juttujensa kohteisiin.
Haastatteluista selviää ainakin vastaus siihen, miten taloustoimittaja poikkeaa muista: vanhan vitsin mukaan samalla tavalla kuin talousnakki poikkeaa tavallisesta nakista. Tämän voi ymmärtää kahdella tavalla. Joku voi ajatella, että talousjournalismi on jotenkin halvempaa kuin esimerkiksi politiikan journalismi. Heh heh. Mutta hieman vakavampi henkilö ymmärtää, että talousnakit ovat tärkeitä, ja nopean inflaation aikana niiden kysynnän kasvuun on syytä varautua.
Tämänkertainen vieraamme edustaa virkamiesnäkökulmaa
talouspolitiikkaan. Hän on taloustieteen tohtori, valtiovarainministeriön rahoitusmarkkina-asioiden
alivaltiosihteeri vuodesta 2020, eli Leena
Mörttinen. Hän on työskennellyt aiemmin mm. Perheyritysten liiton toimitusjohtajana
sekä johto- ja asiantuntijatehtävissä Elinkeinoelämän keskusliitossa,
Nordeassa, Suomen Pankissa ja Euroopan keskuspankissa.
Haastattelun ensimmäinen versio tehtiin Zoomissa 26.
huhtikuuta 2022.
------------------------------------------------------------------
Kuka päättää?
Matti Virtanen: Kuka Suomessa päättää talouspolitiikasta, ja kuka
on maan vaikutusvaltaisin talouspoliittinen päättäjä?
Leena Mörttinen: Aika hyvä kysymys. Talouspolitiikka on politiikkaa jo määritelmän mukaan. Me olemme demokratiassa eduskunnan hyvässä ohjauksessa, ja sen valta tulee kansalta. Mutta demokratian tulisi olla läpinäkyvää, joten se vaatii vallankäyttöä tasapainottamaan vahvan median, joka viestii totuudenmukaisesti asioista ja kuulee laajasti asiantuntijoita. Demokratia ei koskaan ole yhden sormenpainalluksen takana, vaan se on iso verkosto toimijoita joiden kautta Suomi toimii. Ei voi sanoa, etteikö yksittäisiä vaikuttajia ole – esimerkiksi virkavastuulla toimivat valtiovarainministeriön virkamiehet ansaitsevat paikkansa keskustelun eturintamassa. Mutta päätösvalta ja tahtotila tulevat kokonaisuudesta.
Virtanen: Valtiovarainministeriössä on aiemmin ollut vahvoja virkamiehiä, jotka ovat ohjanneet hallituksia talouspolitiikan kaidalla tiellä. Tämä perinne on katkennut,
kun on jouduttu tekemään kriisitilanteessa erilaisia lisäbudjetteja ja rikkomaan
budjettikehyksiä. Miltä valtiovarainministeriön ja hallituksen välinen suhde
näyttää ministeriön sisältä – onko niin, että ministeriö tottelee hallitusta?
Mörttinen: No poikkeuksellisina aikoina vaaditaan erilaista tapaa
reagoida ja tehdä asioita, mutta kyllähän nämä ovat haastavia aikoja virkamiehille,
joiden tehtävä on puolustaa julkisen talouden kestävyyttä. Me olemme
tietynlaisessa murroksessa.
Ehkä me palaamme vielä myöhemmin siihen, millä lailla maailma on
muuttunut. Ja myös laajempi eurooppalainen keskustelu talouspolitiikasta on
muuttunut. Siis miten me tasapainoilemme talouden kestävyyden ja
välttämättömien menojen välillä, kun päätöksiä pitää tehdä myös kriisissä.
Valinnat eivät ole helppoja, eikä ministeriö voi olla siinä vain kukkaron
nyörien vartijana.
Kun päätöksiä on viime vuosina tehty kriiseissä, niin täytyy
toivoa, että jossain vaiheessa tulee taas hyvä aika, jolloin voidaan hankkia
liikkumatilaa huonoa aikaa varten. Mutta nyt se suuri kysymys on, milloin se hyvä
aika tulee? Ja miten toimitaan, jos edetäänkin vain kriisistä kriisiin, kuten rahoitusmarkkinakriisin
(finanssikriisin) jälkeen on käynyt. Sen jälkeenhän koettiin eurokriisi,
koronakriisi ja viimeksi Ukrainan sota.
Kukaan ei voi vähätellä viime vuosien kriisien vakavuutta. Niiden
seurauksena velkatasot ovat nousseet olosuhteiden pakosta niin meillä kuin muuallakin.
Nyt inflaation kiihtyessä opetus kriiseistä on, että jotain pitää pystyä tekemään
myös vaikeina aikoina talouden vakauttamiseksi. Kun markkinat heräävät korkojen
noustessa, meno voi olla todella julmaa, kuten Ison-Britannian tuore esimerkki
osoittaa.
Näiden asioiden ruotiminen ja vaikeiden totuuksien sanominen kuuluu
edelleen valtiovarainministeriölle.
Virtanen: Unohdit mainita 90-luvun laman, joka oli seurausta
vahvan markan politiikasta ja idänkaupan romahduksesta. Silloinhan ei
noudatettu tätä mikä nykyään osataan, eli vahvaa elvytyspolitiikkaa, vaan
annettiin talouden supistua. Olemmeko nyt viisaampia kuin silloin?
Mörttinen: Meillä ei silloin ollut vaihtoehtoja, koska markkinat
hylkäsivät Suomen. Nyt taas markkinat ovat uskoneet siihen, että Euroopan
keskuspankki pystyy ylläpitämään tätä 19 maan yhteenliittymää ja varmistamaan,
että näissä pahoissa tilanteissa maksutaseongelmat eivät realisoidu tavalla
joka tuhoaa jäsenvaltiot. Ja luonnollisesti tämä ei ole yksin EKP:n asia, vaan
valuuttaunionia tukemaan on luotu yhteiset finanssipoliittiset säännöt, joiden
pitäisi varmistaa vastuullinen talouspolitiikka.
Siinä kysymys on aina uskottavuudesta, ja siitä on kyse lopulta
myös yhteisen valuutan tapauksessa euroalueella. 90-luvun alussa sijoittajilta meni
usko siihen, että Suomi kykenee talouttaan hoitamaan. Se johti pääomapakoon. Nämä
ovat kaksi eri maailmaa: kriisit ennen euroa ja siihen liittymisen jälkeen ovat
aivan erilaisia.
Kiinnostavat korkomenot
Virtanen: Keskustelu valtion velkaantumisesta ja
talouspolitiikasta kuulostaa rukousmyllyltä, jossa vasemmistolaiset poliitikot
vaativat aina lisää julkisia menoja ja oikeisto vaatii julkisten menojen
leikkaamista. Millä mielellä seuraat tätä keskustelua: missä ovat elvytyksen
rajat, vai onko niitä ollenkaan?
Mörttinen: Sitä keskustelua ei käydä vain Suomessa vaan koko
Euroopassa. Sitä on hyvin mielenkiintoista seurata sitä, koska se liittyy tekeillä
olevaan eurooppalaisen finanssipoliittisen sääntökehikon uudistushankkeeseen.
Sitä on valmisteltu jo muutaman vuoden. Pandemia pysäytti prosessin, mutta se käynnistyi
viime syksynä uudestaan ennen kuin Venäjä hyökkäsi Ukrainaan.
Nyt se hanke on ollut vähän hankalassa tilanteessa, koska ensin
pandemian seurauksena inflaatio lähti kiihtymään. Nyt tilanne on se, että
inflaatio jatkaa kiihtymistään ja inflaatio-odotukset näyttävät irtoavan
keskuspankkien tavoitetasosta. Jos nyt katsoo esimerkiksi Yhdysvaltoja, niin
inflaation kiihtyminen ja pysyminen nopeana
on varsin vakava kysyntäpuolen ilmiö. Se on ommeltu talouteen paljon
syvemmälle kuin alun perin ajateltiin.
Luulen, että se tietynlainen taaksepäin nojautuva rentous valtion
velkaantumisen suhteen on lähtenyt ajatuksesta, että korot pysyvät ikuisuuteen
matalalla. Jos muistelet vielä ekonomistien puheita, niin voidaan mennä vielä
siihen, mikä on ammattikuntani suurin ongelma: Me aina uskoimme kaikki yhtaikaa
samoihin asioihin, ja tuossa vielä hyvinkin lyhyt aika sitten yllättävän moni
sanoi, että inflaatio ei voi kiihtyä.
Nyt keskuspankit joutuvat merkittävästi kiristämään
rahapolitiikkaa. Eli me olemme hyvin lyhyessä ajassa kääntäneet näkemystämme
180 astetta. Nyt näyttää siltä, että inflaation kiihtyminen on sitä sorttia,
että ammutaan aika korkeallekin koroissa, että saadaan se uudestaan kuriin. Ja
silloin muuttuu täysin myös käsitys valtioiden kyvystä velkaantua. Valtionlainojen
korot ja korkomenot ovat alkaneet kiinnostaa kaikkia.
Talouspolitiikassa pitäisi aina olla mahdollisuus keskustella
kansalaisten kanssa, eli tarjota vaihtoehtoja. Mutta siitä ei päästä mihinkään,
että lopulta kysymys on aina julkisen talouden kestävyydestä. Kun korot olivat
matalalla, niin ajateltiin, että eihän meillä ole mitään hätää, että voidaan
hyvinkin velkaantua. Mutta se vanha mörkö eli inflaatio voi tulla takaisin, ja
se rajoittaa meidän liikkumatilaa. Pitäisi aina katsoa sitä pitkää kuvaa, jossa
voi olla samaan aikaan korkea inflaatio ja sen seurauksena myös korkeat korot.
Helppoa euroelämää?
Virtanen: Pitäisikö moittia mediaa siitä, ettei pitkän aikavälin
talouspoliittista kuvaa ole riittävästi pidetty esillä?
Mörttinen: Meidän kaikkien pitäisi ehdottomasti pitää sitä esillä.
Kun sanoit tuossa aiemmin, että ministeriöt ovat vähän häiritsemässä politiikan
tekoa, niin kai se idea on, että ministeriössä virkamiesten vastuulla on
velvollisuus katsoa pidemmälle, koska on täysin ymmärrettävää että poliittinen
horisontti ulottuu aina vain neljän vuoden päähän. Median, ekonomistien ja virkamiesten
tehtävä on katsoa pitkää kuvaa, mutta on niin kauhean helppoa ja äärimmäisen
inhimillistä pudota siihen ansaan, että on vain yksi käsitys siitä
todellisuudesta, jossa me tullaan elämään myöskin pidemmällä aikavälillä.
Ihmisten ajatukset konvergoituvat usein tietynlaiseen käsitykseen
maailmasta, mikä voi olla paha asia, koska silloin siitä puuttuu se mielipiteiden
rikkaus, joka tavallaan haastaa meitä miettimään, että ollaanko me varauduttu
riittävästi.
Ja ehkä tämmöisen pienen maan maantieteellisellä sijainnilla meidän pitäisi aina olla varautuneita siihen, että asiat ei menekään niin hyvin kuin miltä tiedeyhteisön konsensus maailmasta sanoo – on kyse sitten rahoitusmarkkinoiden vakaudesta, geopolitiikasta, terveysturvallisuudesta tai mistä tahansa.
Virtanen: Ennen euroa meillä
oli käytössä myös rahapoliittisia keinoja kuten korkopolitiikka ja
devalvaatiot. Oliko elämä silloin helpompaa, eli kannattaisiko haikailla
takaisin markka-aikaan?
Mörttinen: Sanotaan, että elämä eurossa on ollut helppoa tähän asti,
koska meitä ei ole rangaistu nopeasti pienistäkään synneistämme. Ehkä kyse on
ollut tosiaan siitä, että kun elämä on helppoa, niin unohdetaan, miten vaikeampina
aikoina tulisi toimia ja millä tavalla talouspolitiikan liikkumatilaa varmistetaan.
Kun nyt keskustellaan Euroopassa finanssipoliittisten sääntöjen uudistamisesta,
niin kyllä ensin pitäisi valvoa sen yhteisen valuutan vakautta, jotta
varmistetaan rahapolitiikan riippumattomuus myös tulevaisuudessa. Yksi ydinkysymys
on, että olemmeko eläneet liikaa pellossa, ja pitäisikö joillakin säännöillä
varmistaa, ettei me tuhota euron kestävyyttä.
Vaikka toimintaympäristö olisi ollut vakaa, tilanne ei pysy
paikallaan täältä ikuisuuteen. Kauheita asioita tapahtuu maailmassa, kuten
Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa. Ja silloin toimintaympäristö muuttuu
kertaheitolla. Silloin on pakko vastata kysymykseen, miten korkea
velkaantuminen saataisiin sellaiseen kuosiin, etteivät markkinat menetä uskoa talouspolitiikkamme
kykyyn säilyttää sekä poliittisen että julkisen talouden vakauden.
Olisiko sitten ollut helpompaa, jos meillä olisi ollut itsenäinen
rahapolitiikka? No ei varmasti – me aloimme vaurastua 1990-luvun laman jälkeen kansantaloutena
osaltaan Nokian, mutta myös euron ansiosta. Yhteiskunta on hyötynyt merkittävästi
siitä, että olemme osa euroaluetta. Jos meillä olisi oma valuutta, niin meillä
olisi enemmän rahapoliittisia välineitä, mutta se peli olisi kyllä paljon
ankarampaa, ja jokaisessa kriisissä olisimme yksin. Meidän pitää vain oppia
elämään sen kanssa, mitä yhteinen valuutta tuo mukanaan. Ja se on näköjään
vielä jotain mitä me vielä opettelemme Euroopassa.
Mikä ihmeen EKP?
Virtanen: Entä pitäisikö median kiinnittää enemmän huomiota siihen,
mitä EKP tekee ja miksi se tekee mitä tekee?
Mörttinen: Joo, mielestäni on kyllä aika yllättävää, ettei keskuspankin
toimista keskustella mediassa enempää. Onhan se niin keskeinen tekijä
euroalueen talouden kannalta. Ja sitten tietysti pankin rahapoliittinen
riippumattomuus on arvo, jota kannattaa puolustaa. Mutta se ei tarkoita, ettei
keskuspankkipolitiikasta voisi keskustella. Keskuspankki on vastuussa
kansalaisille siitä, että se toteuttaa mandaattiaan, ja siksi terve
kansantajuinen keskustelu on paikallaan. Medialla ja asiantuntijoilla on ihan velvollisuuskin
ruotia tätä asiaa – joskaan en kyllä neuvo poliittisia päättäjiä osallistumaan,
koska rahapolitiikan tulee olla politiikasta riippumatonta.
Kyllä keskuspankit ovat nyt vaativassa paikassa. Talouskasvu
hiipuu pikkuhiljaa, kun energiakriisi, inflaatio ja nousseet korot alkavat
hidastaa talouden pyöriä. Samalla inflaatio-odotukset ovat edelleen korkealla,
joten korkoja pitää edelleen myös Euroopassa nostaa.
Valtionlainojan spredien (korkoerojen) noustessa myös huoli
fragmentaatiosta kasvaa. EKP:n on varmistettava, että rahapolitiikka välittyy
kaikkialle samalla tavalla, mutta samalla sen ei tulisi puuttua poliitikkojen
leipälajiin, joka on talouspolitiikan viritys. Keskuspankin tehtävä ei ole
tasoitella korkoeroja, jotka johtuvat talouden perustekijöiden välisistä
eroista. Tarkka paikka siis keskuspankille.
Mutta toivon tosiaan, että media aktivoituu seuraamaan
rahapolitiikkaa, sillä näin kiihtyvän inflaation aikana se on erityisen
tärkeää. Matalien korkojen aikana mielenkiinto oli Suomessa kyllä aika
vähäistä. Joskus kollegat Euroopassa kysyivät, että minkä verran EKP:n toimet herättävät
keskustelua Suomessa, niin hieman harmitti vastata, että hämmästyttävän vähän.
Virtanen: Kyllähän meillä raportoidaan. Aina kun pääjohtaja
vaihtuu, niin uuden EKP-pomon taustat kerrotaan. Mutta sitten mitä hän siellä
oikein tekee, niin se jää vähän vähemmälle.
Mörttinen: OK. Toki on niin, että rahapolitiikan peli on aika
haastavaa ymmärtää, ja sen kääntäminen kansalaisten ymmärrettäväksi on vaikeaa.
Se voi olla meidän harvojen harrastus, ja siksi siitä ei kovin helposti saa clickbait-otsikoita.
Terveisiä toimittajille
Virtanen: Olet työskennellyt monen hyvinkin erilaisissa
työpaikoissa – liikepankissa, keskuspankeissa, etujärjestöissä ja valtiovarainministeriössä.
Miten ne poikkeavat suhtautumisessa talousjournalismin – onko joku taho
tyytyväisempi julkisuuteen kun joku toinen? Onko jossain tyytymättömyyden
pesäkkeitä?
Mörttinen: Uskon, että kaikki toivovat ihan nöyrästi, että olisi
hienoa, jos olisi paljon toimittajia laajalla taustalla haastamassa myöskin
toisiaan. Yleinen toive on, media olisi sellaisessa iskussa, että se kykenee
tuottamaan laatujournalismia tämmöisenä kuplautuvana aikana, jossa paljon roskaa
liikkuu sosiaalisessa mediassa. Luulen, että tämä toive jaetaan ihan poikki
kentän.
Ja totta kai vastaus tähän riippuu vähän näkökulmasta. Erityisesti edunvalvonnan puolella kyllä halutaan näkyä julkisuudessa koko ajan. Se on sitten jälleen kerran median tehtävä, että se ei heittäydy laiskaksi ja vain poimi lobbareiden stooreja, vaan siinä täytyy olla aina tasapainoinen analyysi taustalla. Mutta luulen, että yleisesti ottaen kaikki toivovat laadukasta journalismia. Oli kyse julkisesta tai yksityisestä sektorista, keskuspankista tai edunvalvontaorganisaatioista, niin kaikki uskovat omaan viestiinsä ja haluavat sen julkisuuteen.
Virtanen: Sano vielä, minkälaiset talouden ilmiöt ansaitsisivat nykyistä enemmän julkisuutta, jos ajatellaan vaikka kansainvälisiä megatrendejä?
Mörttinen: Vastaan vähän kuten ihminen jolle antaa vasaran:
hänelle kaikki näyttää nauloilta ja niitä sitten hakataan. Mutta kun olen tässä
kansainvälisessä rajapinnassa enemmän tai vähemmän koko ikäni toiminut, niin
suomalaisen todellisuuden integroiminen tähän suurempaan kuvaan olisi tosi
tervettä. Minua on aina hämmästyttänyt ajattelu, että on EU-politiikka tuolla
ja sitten on tämä meidän kotimaan politiikka täällä. Mehän olemme osa EU:ta, ja
EU-politiikka näkyy meillä kun implementoidaan lainsäädäntöä. Mutta silloin on
jo vähän myöhäistä itkeä.
Kun me yritämme vaikuttaa EU-politiikkaan, meidän pitäisi ymmärtää ne ilmiöt ja haasteet, se tilanne, jossa sitä viedään eteenpäin. Ja se liittyy samalla kansainväliseen politiikkaan. Vaikka me emme ole osa G7- tai G20 -ryhmiä, niin näissä ympyröissä toimivien maiden luoma taloudellinen yhteistyö ja turvallisuusympäristö vaikuttavat meihin.
Olin juuri Washingtonissa IMF:n ja Maailmanpankin kokouksissa,
ja täytyy sanoa, että kannattaisi katsoa millaiseksi tämä suuri globaali perhe
on muuttumassa Venäjän hyökkäyssodan seurauksena. Se on tärkeää nähdä, koska se
auttaa näkemään sitä horisonttia, mihin maailma saattaa mennä niin
taloudellisesti kuin poliittisestikin. Ei pidä tuijottaa vain niitä lyhyen
aikavälin skenaarioita ja uskoa, että asiat normalisoituvat taas kahden vuoden
ennustehorisontissa.
Se paljon puhuttu kansakunnan resilienssi vaatii mielestäni tätä perspektiiviä,
ja toivoisin, että journalismissa integroitaisiin enemmän Suomi-kuvaa
kansainväliseen kehitykseen – ettei ole vain ulkomaiden politiikka ja sitten
meidän aidosti kiinnostava kotimaan politiikka erikseen. Ne ovat täysin
sidoksissa toisiinsa. Tosin heti tähän perään on myönnettävä, että juuri nyt
nämä asiat ovat ehkä näkyvämmin kuin koskaan sidoksissa toisiinsa, myös
journalismin kautta.
Lisää synkistelyä?
Virtanen: Onko media mielestäsi ollut sopivan pessimistinen
lähivuosien suhteen, vai pitäisikö kirjoittaa vielä synkemmillä väreillä?
Mörttinen: Luulen, että nyt kaikki ovat siinä tilanteessa, että me
emme ihan oikeasti tiedetä mihin maailma on menossa. Ehkä se epävarmuus pitäisi
pystyä pukemaan sanoiksi ja kirjoittaa, että nämä ovat aikoja, jotka voivat
muuttaa elämäntapaamme merkittävästi. Elämä uudessa normaalissa ei tule olemaan
helppoa, ja se kannattaa myös raportoida.
Tietysti IMF:N ja maailmanpankin kokouksissa kävi ilmi, että eri
maiden näkökulmasta tämä sota tai kriisi on hyvin erilainen. Joidenkin mielestä
se ei ole millään tavalla mielenkiintoinen, ja sen suorat vaikutukset näihin
maihin voivat tulla vain inflaation kiihtymisen kautta, koska raaka-aineet ja
ruoan hinta nousevat. Meille se näyttäytyy aivan erilaiselta, koska meillä on
tämä maantieteellinen sijaintimme. Tämä kriisi on hyvin konkreettinen EU:n
itärajan maille. Media voisi vähän enemmän antaa kuvaa ja analysoida miten
erilaiseksi se muuttuu, kun astutaan kauemmas Euroopasta. Geopoliittisia
vaikutuksia voi tulla siitä, että vastakkainasettelu G7- ja EU-maiden ja
toisaalta muun maailman välillä kasvaa.
Mutta samalla on muistettava, että meillä on monia hurjia ongelmia
ratkaistavana. Esimerkiksi ilmastonmuutos vaatii koko globaalin yhteisön panoksen.
Jotenkin nämä keskustelukanavat pitää siis pitää auki edelleen. Venäjä on
poikkeus tässä, eikä suhteiden avaaminen sen kanssa ole mahdollista näissä rumissa
sodan olosuhteissa.
Virtanen: Mainitsit resilienssin ja sen, miten harvinaisiin shokkeihin
voi varautua. Millä tavalla?
Mörttinen: Luulen, että me olemme kyllä aika hyviä siinä, mutta
toivoisin, että siitä tulisi koko kansakunnan yhteinen teema. Kyllähän nytkin
moni poliitikko, virkamies ja yritysjohtaja osallistuu erilaisille
maanpuolustuskursseille, ja se on ollut hirveän tehokas tapa tuoda tietynlainen
kokonaisturvallisuusajattelu näiden ihmisten arkeen. Kurssit auttavat
ehdottomasti siinä, että harjoitellaan niitä kriisejä eikä harhauduta ajattelemaan,
että maailma on loputtomasti samanlainen kuin menneisyydessä. Journalismin
rooli on aivan keskeinen. Kyllä niitä vaihtoehtoisia maailmoja pitää uskaltaa
kuvata, mutta myös sitä, että kyllä niistä selvitään, ja mitä selviäminen ja
varautuminen etukäteen vaatii.
Totta meillä kaikilla on varmaan nyt huoli taloudellisesta
varautumisesta. Se vaatii, että meillä pitää olla liikkumatilaa, eikä valtio
voi olla ihan tappiin saakka velkaantunut. Näin toivon mukaan se pystyy sitten
ottamaan velkaa, kun tilanne vaatii. Valtion pitää osoittaa markkinoille ja
muille koko ajan, että heti kun sillä on mahdollisuus, niin se toteuttaa talouspolitiikkaa,
joka vakauttaa valtiontalouden.
Olen enemmän huolissani ihmisten henkisestä kantista, koska olemme
tottuneet hyviin aikoihin. Meillä oli pitkään ennen rahoitusmarkkinoiden
kriisejä tosi hieno tilanne, jossa kaikki oli helppoa ja hyvää. Mutta sitten alkoi
tulla kriisejä, ja valtio alkoi käyttää rahaa varmistaakseen, että ihmiset
olisivat suojassa ja turvassa, ja yritykset pysyisivät pystyssä. Tästä tuli tapa,
ja nyt siitä on vaikea päästä eroon. Mutta jotenkin tuo valtiontalouden vakaus
on varmistettava.
Kriisinkestävyyttä on siis kehitettävä, ja uskon että resilienssin
kasvattaminen on psykologiaa enemmän kuin vaan sitä, että katsotaan mihin
meillä on varaa. Ja tästä päästään taas median rooliin ja siihen, millaista
dialogia käydään julkisuuden kautta – millä tavalla ihmisiä koulutetaan siihen,
että aina ei mene niin hyvin kuin toivoisi. Sillä kun tilanne kääntyy
huonommaksi, meidän pitäisi kuitenkin kestää se, että hinnat nousevat ilman
että valtio pelastaa kaikkia tai korvaa nousevat hinnat kaikille. Tämä on laaja
poliittinen keskustelu maailmanlaajuisesti, että kestetäänkö inflaatiota nyt kun
se näyttää palanneen pitkän tauon jälkeen.
Oppia historiasta
Virtanen: Voisiko sanoa niin, että median täytyykin olla
pessimistisempi, jopa maalailla piruja seinille ja hakea niitä vaihtoehtoisia
näkökulmia, jotta saataisiin resilienssiä parannettua?
Mörttinen: No, sanotaan nyt vaikka esimerkkinä, että kun pandemia
käynnistyi ja ensimmäiset hintapaineet rupesi näkymään, niin keskustelusta loisti
poissaolollaan se, että globaalit arvoketjut alkoivat jo murtuilla siinä tilanteessa kun merkittävät
kansantaloudet sulkivat rajansa ja meille tuli logistiikkaongelmia.
Siinä tilanteessa keskusteltiin ainoastaan siitä, miten päästään
takaisin normaaliin. Ehkä se oli henkinen vastareaktio itse kultakin meistä,
että kohta on taas rajat auki ja kaikki virtaa. Me olemme kuitenkin nähneet
itse asiassa jo rahoitusmarkkinakriisistä lähtien, ettei se normaali tule
olemaan aikaisemman kaltainen globalisaatio, koska sen suosio otti aikamoisen
tällin kun osoittautui, että markkinat olivat olleet väärässä. Samoin oli Bill Clintonin
idea siitä, että köyhempikin yhdysvaltalainen voi vaurastua omistamalla asuntonsa.
Kun asuntokupla puhkesi Yhdysvalloissa, niin sen mainingit iskivät meillekin,
vähensivät uskoa globalisaation kaikkivoipaisuuteen ja muuttivat tätä skeneä
aika lailla. Se teki politiikasta paljon itsekkäämpää ja sanailu koventui paitsi
Yhdysvaltain, myös Kiinan puolelta – sekin nostaa profiiliaan ja puhuu aika
aggressiivisesti.
Sanoin äsken, että meidän pitää ymmärtää miten turvallisuutemme
kannalta merkittävät pelurit ajattelevat, ja meidän pitää ajoissa nähdä niitä
signaaleja, tulkita ne kansalle. Ei pidä pelotella, vaan ohjata ihmisiä tiedon
avulla ymmärtämään mitä maailmassa tapahtuu. Maailma on paljon monimuotoisempi
ja siellä voi olla paljon enemmän vaihtoehtoja kuin se, että tässä nyt mennään
taas kohti normaalia ja kohta kaikilla on kivaa, tavarat ja palvelut liikkuu ja
kaikki on halpaa. Ja sitten pitäisi vaan saada korjattua se ilmastonmuutos.
Meillä mahtuu hyvin vähän tarinoita mediaan: aina tuntuu olevan
vain yksi juttu pinnalla. Tällä hetkellä se on syystäkin Ukrainan sota, ja sen
jälkeen tulevat inflaatio ja energiakriisi. Aiempia aiheita olivat pandemia, vihreän
siirtymän varmistaminen tai digisiirtymä. Stoorit olivat kovin yhdeltä kantilta
ja aika lyhyellä perspektiivillä laadittuja, ja nyt kun ne ovat kaikki totta yhtä
aikaa, niin tarinan kurominen yhteen haastaa kyllä lukijan kaistan riittävyyden
– se on ymmärrettävä ongelma toimittajan näkökulmasta.
Virtanen: Pyydän vielä ihan konkreettista vinkkiä: minkälaisia
käytännön taitoja ja tietoja talousjournalistin pitäisi hallita tällä ja
seuraavalla vuosikymmenellä?
Mörttinen: Sanoisin, että on järkyttävää huomata oman vanhenemisen
kautta kun näkee, miten nuoria muut ovat, ja siitä huolimatta uskossaan vahvoja
siihen, että se oma totuus riittää koko elämän ajaksi. Väkisinkin tulee
mieleen, että kun nykyiset nuoret ovat uransa tehneet, niin eteen on varmasti tullut
yllättäviä ilmiöitä, joiden ymmärtäminen olisi ehkä helpompaa jos tietäisi jotain
historiasta. Inflaatio on hyvä esimerkki tästä – se on ilmiö, jota esimerkiksi
nuorempi ekonomistikunta ei ole kokenut.
Historian ja taloushistorian tuntemus olisi tärkeää. Eikä aina
niin, että kuvitellaan asioiden toistavan itseään samalla tavalla. Sen sijaan
pitäisi ymmärtää, millaisilla yllätyksillä maailma on tullut ikään kuin kaapatuksi
aikaisemminkin. On ihan mahdollista, että nytkin tapahtuu outoja asioita, joita
emme osanneet tai halunneet ennustaa – niitä kuuluisia mustia joutsenia tai
harmaita sarvikuonoja.
Kannustan viestimään asioista niiden monimuotoisuuden kautta. Siihen
se historiantuntemus tuo viisautta.
Virtanen: Kiitos haastattelusta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti