----------------------------------------------------------------------
Tampereen yliopiston journalistiikan laitos järjesti
kevätlukukaudella 2023 talousjournalismin verkkokurssin, jossa perehdyttiin
muun muassa talouden megatrendeihin, niin sanotun uuden talouden ilmiöihin,
yritysten tunnuslukuihin ja iäisyyskysymykseen: miten taloustoimittaja poikkeaa
muista journalisteista?
Tein kurssia varten huhti-kesäkuussa 2022 parikymmentä haastattelua, joiden pohjalta koostin opiskelijoiden katsottavaksi kymmenen videota. Kun kurssi on nyt ohi, julkaisen tässä haastatteluista kevyesti editoidut tekstiversiot. Niistä käy toivottavasti ilmi, miten talouden päättäjät, poliitikot ja tutkijat suhtautuvat journalisteihin, ja miten taloustoimittajat suhtautuvat juttujensa kohteisiin.
Haastatteluista selviää ainakin vastaus siihen, miten taloustoimittaja poikkeaa muista: vanhan vitsin mukaan samalla tavalla kuin talousnakki poikkeaa tavallisesta nakista. Tämän voi ymmärtää kahdella tavalla. Joku voi ajatella, että talousjournalismi on jotenkin halvempaa kuin esimerkiksi politiikan journalismi. Heh heh. Mutta hieman vakavampi henkilö ymmärtää, että talousnakit ovat tärkeitä, ja nopean inflaation aikana niiden kysynnän kasvuun on syytä varautua.
Haastattelusarjan tässä osassa vieraana on Alma Talentin ja
Balance Consultingin yritysanalyytikko Ari Rajala, joka laskee
analyytikkoryhmänsä kanssa muun muassa Kauppalehdessä ja muissa Alman lehdissä
käsiteltävien yritysten tunnuslukuja. Puhuimme muun muassa Alman
tietopalveluista, vaikeista tunnusluvuista, erilaisista tilinpäätöksistä ja
kirjanpitokikkailusta. Haastattelu tehtiin Zoomissa 26. huhtikuuta 2022.
------------------------------------------------------------
Mittava tietopalvelu
Matti Virtanen: Tervetuloa
talousjournalismin kurssin haastatteluun. Miten kuvailisit analyytikon
rooliasi Alma Talentissa?
Ari Rajala: Olen tehnyt tätä
varmaan yli 30 vuotta. Balance Consultingissa aloitettiin joskus 1990 ja
Kauppalehdelle myös siitä lähtien olen tehnyt näitä hommia. Ja sitä ennen tein
myös pankissa ihan saman tyyppisiä töitä.
Virtanen: Kerro
vähän Balance Consulting Oy:stä.
Rajala: Me perustimme sen
tunnuslukuanalyysin pohjalle, ja tavallaan toimme pankkimaista lähestymistä
firmoihin, joilla ei ollut vakuuksia ollenkaan heidän antamilleen luotoille kun
tuli lama. Monet ihmettelivät silloin, kun asiakasyrityksiä meni yllättäen
konkurssiin, mutta pankit taas olivat hyvin tietoisia siitä, ketkä olivat
vaarassa mennä seuraavaksi nurin, koska niillä oli taloudelliset taustatiedot
ja ne osasivat laskea sieltä. Useasti vaikeuksissa olevat yhtiöt alkoivat vielä
ottaa lisää ostovelkaa, kun ne eivät enää saaneet pankista rahaa, ja silloin niiden
saldot kasvoivat ja luottotappiot suurenivat edelleen. Balance tarjosi
yrityksille analyysipalvelua, joka toi tavallaan lääkettä tilanteeseen.
Virtanen: Ja sitten
siirryit Almaan?
Rajala: Joo. Itse asiassa laman
loppuaikana Balancen asiakkaat siirtyivät nopeasti takaisin käyttämään
luottotietoja, koska ne katsoivat, että okei – pahimmat mällit ovat ohi ja
luottotietoihin pystyy taas luottamaan paremmin.
Sitten me jouduimme hakemaan uusia
liiketoiminta-alueita, ja aloimme palvella mediaa. Jossain vaiheessa
Kauppalehdestä lähti analyytikko, joka oli ollut siellä tosi pitkään ja tehnyt
kynällä ja paperille analyysejä, ja Balance tuli korvaamaan häntä. Myöhemmin Alma osti meidät ja tulimme osaksi
Kauppalehteä muutenkin.
Virtanen: Sinulla on aika harvinainen työkuva, koska median palveluksessa olevia yritysanalyytikkoja ei taida olla kovin montaa koko maassa?
Rajala: Ei taida. Almassa meitä on
nyt ainakin kolme tällä hetkellä, mutta enpä tiedä kyllä yhtään muuta mediaa,
jossa olisi kokopäivätoimisia yritysanalyytikkoja palvelemassa taloustoimitusta
tai toimitusta yleensäkään.
Virtanen: Edes Sanoman lehdillä ei
ole omaa analyytikkoa, vaan he yrittävät tehdä enemmän ilmiöpohjaista,
yhteiskunnallista talousjournalismia. Näyttää melkein siltä, että Alman ja Sanomien
lehdillä on jonkunlainen työnjako?
Rajala: No meillähän tiedot tulevat
edelleen aika pitkälti Balancelta, joka tekee edelleen yritysten seurantaa nyt
osana Alman tietopalveluita. Se seuraa varmaan noin 200 000 yritystä
tällä hetkellä kaupallisesti, ja toimitukset pystyvät hyödyntämään tätä
palvelua. Kyseessä on hyvin mittava ja paljon mahdollisuuksia antava
tietokanta, josta me voimme löytää menestyviä ja kasvavia yrityksiä ja kaikkea
muuta, ja tavallaan ilman isoa vaivaa, koska ne on siellä valmiiksi
analysoituna.
Taustapeilistä tulevaisuuteen
Virtanen: Miten toimii juttuprojektissa yhteistyö toimittajan kanssa? Mistä numeroista te aloitatte?
Rajala: Meillä on lähtökohtana
pitkälti tilinpäätöstiedot. Se johtuu oikeastaan siitä, että yritykset eivät
julkaise oikein mitään muuta taloudellista tietoa itsestään kuin
tilinpäätöstiedot vuosittain, ja ne ovat kaupparekisteristä nykyään saatavissa.
Itse asiassa kaupparekisterissä on saatavilla noin 250 000 ilmoitusvelvollisen yrityksen
tilinpäätökset, ihan pienimmästä lähtien. Tosin nämä ovat aika pitkälti
osakeyhtiöitä, mutta niitähän Suomessa pitkälti onkin.
Sitten tämmöiset kommandiitti- ja
avoimet yhtiöt jäävät tavallaan sen talousinformaation ulkopuolelle, ja niitä
ei pysty kovin hyvin hyödyntämään, mutta lähtökohtana meillä on aina
tilinpäätös. Tätä voi verrata Inderesiin, jolla on myös tilinpäätös analyysien
pohjalla. Sen perusteella tietää, mikä on yrityksen nykytila ja miten se on
siihen päätynyt. Inderes lähtee sitten siitä eteenpäin tekemään ennusteita ja muuta,
kun taas meillä analyysi on enemmänkin taustapeiliin katsomista, ainakin
pääosin.
Meidän jutuissamme katsotaan, miten
yritys on kehittynyt ja mikä sen tila on tänään. Sitten tietysti voimme katsoa
myös tulevaisuuteen, jos jutussa siihen pyritään; aineiston pohjalta voidaan
laatia jonkinnäköisiä skenaarioita tai vastauksia siihen, mitkä edellytykset
yrityksellä on esimerkiksi investoida isosti, kasvaa terveesti tai muuta
vastaavaa.
Meillä on Almassa pitkälti
lähtökohtana se, että kaikissa yrityksiä koskevissa jutuissa nämä taustat
selvitetään. Aina joskus käy nimittäin niin, että kun toimittaja keskustelee
yrittäjien kanssa, niin niistä haastatteluista saa aika paljon sellaisen kuvan,
että yritys menestyy erittäin hyvin. Mutta sitten kun katsoo näitä kylmiä
numeroita niin sitten tuleekin yllätyksiä.
Aika pitkälti on niin, että meillä on tietokannassa valmiina yrityksen historiatiedot, ja kun toimittaja pyytää tietoja jutun pohjaksi, niin meidän analyytikoiden ei tarvitse lähteä selvittämään niitä taustoja kauhean pitkälle. Me näemme tietokannan historiatiedoista miten yritys on kehittynyt, ja voimme lähteä sen perusteella analysoimaan ja kommentoimaan sen tilaa toimittajalle.
Esimerkki: Helsingin Areena
Virtanen: Ilmeisesti myös yritystutkimuksessa pätee se, että tutkinta on helpompaa kun voi suoraan palata rikospaikalle?
Rajala: On se. Jos nyt vertaa meitä
sitten Hesarin toimintatapaan, niin he käyttävät ehkä enemmän Asiakastietoa tai
jotain muuta palvelua. Mutta voi sanoa, että vaikka sieltäkin saa valmista
tilinpäätösdataa, niin tilinpäätös sisältää kuitenkin paljon muutakin kuin
pelkän tuloslaskelman, taseen ja niistä lasketut tunnusluvut. Useasti
tilinpäätöksen syövereistä paljastuu sitten toimintakertomukseen tai
liitetiedostoihin kuuluvia tietoja, jotain mielenkiintoista, mitä ehkä
Asiakastieto tai joku muu ei enää tarjoakaan.
Virtanen: Miten usein toimittaja
lähestyy sinua omilla ideoillaan, ja miten usein löydät itse jotain ja tarjoat
toimittajakollegalle, että tästä kannattaisi tehdä juttu?
Rajala: No toimittajilla on yleensä
edessään joku keissi, tai valmis idea. Esimerkiksi tänään oli Helsingin
Areenasta kysymys: lähdetään selvittämään, missä tilassa se halli on nyt
Venäjä-pakotteiden vuoksi, ja miten sen olisi mahdollista toimia, kun siellä ei
nyt tapahdu mitään. Eli tulovirta on loppunut. Kuinka kauan se kestää?
Yritimme laskea tai jollain tavalla
arvioida mikä sen hallin hinta on, jos sitä lähdettäisiin myymään, tai jos joku
porukka lähtisi sitä ostamaan – tämän tyyppisiä juttuja. Hiljattain oli
julkisuudessa, että Teemu Selänne olisi kokoamassa porukkaa, joka aikoo ostaa
sen hallinnan. Ja kun kaivoimme niitä tilinpäätöksiä, niin löytyi esimerkiksi Arena
Eventsin tilinpäätöksestä sen osakkeiden arvo, joka on niiden taseissa 38,2
miljoonaa euroa. Siitä saa sitten kiinni, että millä hinnalla venäläiset ovat
sen hallin aikoinaan ostaneet, ja päästään pikkuisen aina eteenpäin.
Sitten selvisi että toiminta
tapahtuu vuokratiloissa ja vuokrasopimus on vuoteen 2045. Siitä saatiin
selville, että niillä on vuokravastuita tästä eteenpäin 350 000 euroa vuodessa
– aika yllättäviä asioita tilinpäätösinformaatio paljastaa.
Virtanen: Ja nämä
ovat niitä asioita, joita yritys ei itse mielellään tuo julkisuuteen
ensimmäisenä?
Rajala: Näin on. Sitten minulla
itselläni on sellainen oma rooli, kun olen aika paljon sen tietokannan kanssa
pelannut jatkuvasti, niin meillä on seurantasysteemi, johon voi panna valmiiksi
seurantaan kiinnostavia yrityksiä, ja heti kun niiden tilinpäätös kolahtaa
kaupparekisteriin, niin meille tulee ilmoitus siitä. Sitten katselen niitä
lukuja, tarjoan toimitukselle ehkä enemmän juttuja. Joskus aiemmin me teimme
juttuja kaikennäköisistä julkkisten yhtiöistä ja muista, mutta nythän niistä ei
kauheasti enää tehdäkään, vaan se on enemmän Iltalehden hommia.
Me teemme aika paljon erilaisia
yhteenvetoja toimialoista. Pörssiyhtiöt ovat tietenkin hallussa aika tarkasti,
ja niiden osavuosiseurannat, mutta nyt Talouselämän 500 suurimman yrityksen
seurannassa analysoimme sitä isojen yritysten joukkoa. Sitten on
kasvajat-projekti, johon me etsimme kasvuyrityksiä jokavuotiselle kasvajien
kiertueelle, joka alkaa toukokuussa. Ja siinä kyllä hyödynnetään aika
maksimaalisesti sitä tietokantaamme ja sen takana olevaa työtä.
Hyvä vai huono tulos?
Virtanen: Miten
pitkälle tavallinen taloustoimittaja pääsee ilman analyytikon apua, ja missä
kohtaa hänen kannattaa nostaa kädet pystyyn ja pyytää apua?
Rajala: Kyllähän taloustoimittaja
tietenkin saa ne perusnumerot helposti aikaiseksi, muun muassa sen, että mikä
on liikevaihto, onko se kasvanut vai supistunut? Mutta sitten voi tulla
ongelmia päättää, onko yrityksen tulos hyvä vai huono, ja siinä vaiheessa on
helppo kysyä neuvoa analyytikolta, koska siinä tarvitaan sitten myös
tunnuslukuja, joita ei tilinpäätöksestä suoraan irtoa.
Jos tiedetään vaikka, että
liiketulos on jotain, niin silloin ei vielä tiedetäkään, onko se hyvä vai huono
juuri tällä toimialalla. Siksi tarvitaan toimialatietoa, jota me kokoamme saman
toimialan yritysten tilinpäätöksistä. Me voimme heti katsoa, että miten
kilpailijoilla menee, ja miten juuri tämä yritys pärjää suhteessa toimialaan.
Tämä tietokannan iso massa antaa meille hyvät mahdollisuudet palvella
toimittajia ja tuoda lisäarvoa analyysiin.
Virtanen: Eikö
toimialakohtaiset keskiarvot löydy myös Asiakastiedolta?
Rajala: Siellä on joitakin, mutta
Asiakastieto keskittyy lähinnä luottotietoihin. Meillä taas on käytössä Balance
Consultingin tietokanta, josta saamme tunnuslukuanalyyseja aika laajasti.
Meillä on aikamoinen reservi kaikennäköisiä tunnuslukuja, kun taas Asiakastieto
keskittyy enemmänkin lukuihin, jotka kiinnostavat luotonantajia. Ja se tuottaa
muistaakseni niistä mediaanit eli keskiluvut kerran vuodessa. Meillä luvut ovat
neljännesvuosittain eli kvartaaleittain, eli me tiedämme paremmin, missä
menevät heikommat ja missä parhaat.
Virtanen: Mitä
tavallisen toimittajan täytyy tietää tunnusluvuista? Liikevaihto, käyttökate,
nettotulos, voitto, omavaraisuusaste?
Rajala: No kyllä varmaan nuo
pitäisi tietää, niitä ainakin tarvitsee. Sitten jos mennään vähän vaikeampien
tunnuslukujen puolelle, niin pelkkä tulos ei riitä. Jos tiedät, että yhtiö
tekee vaikka millin tulosta, niin sitten sinun on aika vaikea sanoa siitä, että
onko se hyvä vai huono. Siksi tarvitset vähän erilaisia lukuja, esimerkiksi
pääoman tuottolukuja. Niitä katsomalla voi selvitä, että miten se tulos
suhtautuu siihen pääomaan mitä yhtiöön on sijoitettu. Tai voidaan katsoa
omavaraisuusastetta tai nettovelkaantumista. Saat tietää, kuinka velkainen
yritys on, vai onko se peräti velaton.
Sitten pitäisi miettiä, miten
yritys kykenee hoitamaan velkataakkaa. Siihen tarvitset tunnuslukuja, jotka
mittaavat velanhoitokykyä tai vieraan pääoman takaisinmaksua, ja sitten
tarvitaan käyttökate per nettovelat. Näin meillä analyytikoilla on käytössämme
lähtökohtaisesti aika paljon isompi valikoima tunnuslukuja, joiden avulla
pystymme ikään kuin palastelemaan yrityksen liiketoimintaan vähän eri alueisiin
ja keskittymään paremmin siihen, mitkä osat ovat kunnossa ja mitkä osat vähän
heikompia.
Yrityksen terveyskolmio
Virtanen: Alman nettisivuilla on tunnuslukuopas, johon tutustumalla kai pääsee selville tärkeimmistä tunnusluvuista?
Rajala: Joo, se on alun perin
Balance Consultingin tuottama opas asiakkailleen ja tarkoitus oli avata sitä,
miten me on laskettu tunnusluvut. Siellä on niistä tunnusluvuista myös
tulkintaohjeita, joiden avulla pystyy arvioimaan – vaikka kaikissa tunnusluvuissa
ei ole mitään ohjearvoja siitä, mikä on hyvä tai huono tulos. Mutta se on
täysin avoin siellä, käsittääkseni sitä käytetäänkin paljon. Jos hakee
Googlella tunnusluvut, niin se on yleensä ensimmäinen
osuma.
Virtanen: Olen itse
toiminut lähinnä politiikan toimittajana ja ulkomaantoimittajana, ja tehnyt vierailuja talousosastoille.
Mulla aina nousi rima korkealle, kun näin gearingin. Kuinka paljon näitä
harvinaisempia tunnuslukuja on syytä pelätä?
Rajala: No ei niitä sinänsä pidä
pelästyä, että tavallaanhan tunnuslukujen tarkoituksena on helpottaa tulkintaa.
Jos käsittelet pelkkiä euromääräisiä lukuja käsittelet ja muuta, niin on vaikea
päästä kiinni siitä, mitä tämä nyt oikeastaan mittaa ja onko tämä hyvä vai
huono vai mitä? Kun lasket sen tunnusluvun, niin sen avulla pystyt tekemään
selkeämmän johtopäätöksen siitä, mikä on esimerkiksi tämä gearing nyt, ja sillä
on ihan suomenkielinen vastine nykyään: nettovelkaantumisaste.
Virtanen: Mutta jos on kiire ja pitää
keskittyä kolmeen tärkeään asiaan, niin riittääkö se, että sanoo jotain
yrityksen vakavaraisuudesta, maksuvalmiudesta ja kannattavuudesta, niin siinä
on kolme tärkeintä?
Rajala: No sanotaan, että siinä on
tunnuslukuanalyysin pohja, ja jos lähdetään yritystä tutkimaan, niin puhutaan
niin sanotusta terveyskolmiosta, ja nuo ovat sen kolmion osa-alueet. Ehkä
siihen lisätään nykyään myös kasvu, koska ilman kasvua on vaikeaa ainakin
pitkällä tähtäimellä yhtiön menestyä, koska jos se polkee paikallaan tai jopa
supistuu, niin kustannukset kuitenkin kasvavat koko ajan ja jossain vaiheessa
se muuttuu ongelmaksi tuloksen kannalta. Kun kasvuun on kiinnitetty nyt enemmän
huomiota, niin terve kasvu on se mitä haetaan. Mutta täytyy sanoa, että nuo
kolme osa-aluetta, jotka tuossa mainitsit, niin ne on kyllä tunnuslukuanalyysin
perusta.
Kolmenlaisia tilinpäätöksiä
Virtanen: Usein
joudutaan kirjoittamaan isoista amerikkalaisista teknologiafirmoista. Voisitko vääntää
rautalangasta eurooppalaisen ja amerikkalaisen tilinpäätöskäytännön erot ja
pitääkö sitä erityisesti varoa sitten, jos puhutaan esimerkiksi yrityksen voitosta?
Rajala: Itse asiassa ne ovat
lähentyneet toisiaan, koska IFRS:ään on
otettu USA:n GAAP:iin (Generally Accepted Accounting Principles)
liittyviä piirteitä. En tiedä, olisiko myös US GAAP:iin otettu IFRS:ään
liittyviä piirteitä, mutta se oli muutenkin vähän tiukempi kuin tämä
Eurooppalainen IFRS. Jos nyt katsot esimerkiksi Nokian tilinpäätöksiä, jotka on
tehty US GAAP:llä ja IFRS:llä, niin itse asiassa ne ovat melkein samanlaisia, niissä
ei ole kauheasti eroa enää – aika hyvin ne ovat vertailukelpoisia.
Sen sijaan IFRS:n ja suomalaisen
FAS:n ero on isompi, koska IFRS:ssä on esimerkiksi muutettu vuokrien käsittelyä
yhtiön vuokratiloista. Suomalaisessa tilinpäätöskäytännössä vuokravastuut ovat
tilinpäätöksen ulkopuolella, mutta IFRS:ssä ne vuokratilat tuodaan yrityksen taseessa
omaisuudeksi ja toiselle puolelle tuodaan velaksi, jonka erät liittyvät
tuleviin vuokriin. Eli periaatteessa FAS-tilinpäätöksen tekevä suomalainen
yritys ei tuo osaa vastuista ollenkaan tilinpäätöksen puolelle. Tämä aika iso
muutos tehtiin IFRS:ään vähän aikaa sitten, ja sitä kritisoitiin sillä
perusteella, että ne vuokravastuut eivät olisi velkoihin rinnastettavia eriä.
Mutta jos ajattelee vaikka Stockmannin tapausta, niin eihän se meinannut
millään päästä eroon niistä vuokravastuista muuten kuin saneerauksen kautta.
Kyllä sovitut vuokrat on maksettava, eli ne ovat siinä mielessä velkaan
rinnastettavia.
Toinen ero IFRS:n ja FAS:n välillä
on, että FAS:ssä ei tehdä ollenkaan liikearvon poistoja, vaan arvon testauksia,
ja jos niissä havaitaan muutoksia, niin sitten tehdään isompi kertapoisto.
Näitä on nähty paljon, että taseeseen saattaa tulla yhtäkkiä yllätys. Esimerkiksi
Stockmannin Lindexistä tehtiin isoja liikearvon alaskirjauksia ennen kuin se
lähti tervehtymään, kun sitten taas IFRS:ssä liikearvoa poistetaan normaalisti
tietyn aikaperiodin aikana, 10–15 vuodessa.
Kun katsoo FAS- ja
IFRS-tilinpäätöksiä vaikka samalta alalta, niin voi olla että se IFRS:ssä
esitetty tulos on paljon parempi, kun siellä ei ole liikearvopoistoja, kun taas
FAS:n tekevä samankokoinen ja samalla alalla toimiva yritys poistaakin niitä
yritysostojen liikearvoja koko ajan. Siitä seuraa tämäntyyppisiä hankaluuksia,
että puhutaankin vähän omenoista ja päärynöistä samaan aikaan.
Arvon turvotusta
Virtanen: Kerro mistä tunnistaa, jos yrityksen sanat ja teot ovat ristiriidassa – jos esimerkiksi yrityksen arvoa tai muuta tunnuslukua on paisuteltu. Puhutaan arvonturvotus-ilmiöstä, joka voi olla merkki siitä, että yrityksellä ei ole ihan puhtaat jauhot pussissaan. Mistä tämmöisen tilanteen tunnistaa?
Rajala: Viime aikoina on ollut
esillä aika paljon näitä. Jos nyt otetaan vaikka Uroksen esimerkki tähän, niin siinä kyseessä
oli myyntisaamisiin liittyviä paisutteluja. Se menee niin, että yrityksen myyntiä
kirjataan liikevaihdoksi, mutta sitten niistä ei saadakaan rahaa kassaan, vaan
ne jäävät vellomaan yhtiön myyntisaamisiin. Eli laskut lähetetään, mutta rahaa
ei koskaan kuulu.
Esimerkiksi lahtelainen Nocart myi aurinkoenergiaa Afrikkaan. Sen
liikevaihto oli 28 miljoonaa, mutta sillä oli 23 miljoonaa myyntisaamisia
sieltä Afrikasta. Eihän se niitä koskaan saanut, vaan se kaatui siihen. Se oli
aika tavallinen tapaus.
Sitten oli Modulight, joka myös
listautui, ja me ihmettelimme siinä vaiheessa kun me teimme juttua
antiesitteestä, että miten yhtiöllä voi olla 10 miljoonan liikevaihto ja 7
miljoonaa myyntisaamisia. No kävi ilmi, että ne joutuivat tekemään myöhemmin
neljän miljoonan euron alaskirjauksen myyntisaamisista, koska rahoja ei saatukaan.
Toinen esimerkki on viime aikoina
liikearvoihin liittyvä asia: Yhtiön taseessa on liikearvoa, joka oikeasti ei
ole arvokasta, ja sitten kun tulee huonompia aikoja niin sitten lasketaan ja
todetaan, ettei tämä olekaan enää sen arvoinen, joten tehdäänpä satojen
miljoonien arvonalennus siihen – tämäkin on aika tyypillinen tapaus.
Kriisiyhtiöissä näkee aika useasti
sitä, että kun halutaan selviytyä, niin yksi keino on myydä omaisuutta. Tulosta
voi kaunistaa sillä tavalla, että myydään omaisuutta ja kirjataan niistä
myyntivoittoja, jotka lisätään liiketoiminnan muihin tuottoihin liiketuloksen
yläpuolelle. Se voi harhauttaa monia, koska näyttää siltä, että yhtiön tulos
paranisi, mutta jos katsoo tarkemmin, niin se onkin saatu aikaiseksi pelkästään
kertaluonteisella myyntivoitolla.
Tämäntyyppisiin ansoihin
toimittajat helposti menevät, jos he katsovat pelkästään tilinpäätöstä tai
jotain avainlukuja kuten katelukua sieltä eivätkä katso tilinpäätöstä
kokonaisuutena, että mistä se oikein se tulos muodostuu. Tässä meitä
analyytikkoja ehkä vielä tarvitaan.
Kertaluontoisia kikkoja
Virtanen: Miten yleistä on, että
kertaluontoisia tuottoja ei liputeta selvästi kertaluontoiseksi vaan annetaan
ymmärtää, että tämä on meille kannattavaa toimintaa?
Rajala: FAS:ssä, tässä suomalaisessa
kirjanpitokäytännössä lähdetään siitä, että satunnaisiin eriin kirjataan vaan
todella satunnaisesti erät, eli periaatteessa jonkun maanjäristyksen
aiheuttamat, ja kaikki muu liittyy tavallaan liiketoimintaan, vaikka se olisi
oman kiinteistön myynti.
Esimerkiksi vuokratulot kuuluvat
suomalaisen kirjanpitokäytännön mukaisesti kirjattavaksi liiketoiminnan muihin
tuottoihin. Se parantaa sitten yhtiön kannattavuutta, vaikka se ei liitykään
operatiiviseen liiketoimintaan millään tavalla.
IFRS:ssä on aika paljon yleistynyt
suomalaisilla yhtiöillä se, että puhutaan niin sanotusti vertailukelpoisuuteen
vaikuttavista eristä. Kun niitä katselee, niin jostain ihmeen syystä
kertaluonteisia menoja tulee kauheasti, ja ne otetaan tuloksesta pois, mutta
kertaluontoisia tuottoja sitten vähän unohdetaan sinne liiketoiminnan puolelle.
Jos katsoo pörssiyhtiöitä, niin
Nokia on ollut huono esimerkki tämäntyyppisessä toiminnassa, koska sillä virallisen
IFRS- ja eiIFRS- tilinpäätösten väliset erot luetaan miljardeissa pidemmällä
aikajänteellä. Tilanne on ollut vähän sellainen, että sijoittajat uskoo mihin
uskoo. Nokian toiminta on kyllä viime aikoina tervehtynyt, kun liiketoiminta on
parantunut, ja eri tilinpäätösten luvut ovat lähentyneet toisiaan. Veikkaan,
että jos sijoittaja on pitänyt IFRS-tilinpidon mukaisia tuloksia oikeina, niin
minunkin mielestäni Nokian arvokin on ollut sen mukainen, eikä se mitä yhtiö
itse esittää raporteissaan.
Toki meilläkin on yleistymässä se
linja, että kertaerät eliminoidaan tilinpäätöksestä. Mutta joskus on vaikea
ottaa kantaa niiden kertaerien sisältöön, kun puhutaan jostain ’integraatioon’
liittyvistä kuluista ja tämän tyyppisistä. Sitten voidaan hyväksyä kaikki
kertaerät mitkä yritys ilmoittaa, ja katsotaan sitten myös niitä – Tuloksiahan
voi arvioida myös sitä kautta, että siellä on kertaerät sitten mukana.
Narratiivista konkurssiin
Virtanen: Nykyään
puhutaan paljon tarinataloudesta, eli yrityksillä pitää olla jonkinlainen
tarina tai narratiivi. Mitä merkitystä on vuosikertomusten tekstiosilla, joissa
on mukana näitä narratiiveja eli kaunokirjallisuutta? Löytyykö sieltä jotain
journalistisesti mielenkiintoista?
Rajala: Luulen kyllä, että löytyy.
Nyt tahtoo vaan olla niin, että vuosikertomukset ovat paisuneet yli 200-sivuisiksi.
Jos meinaa käydä ne pieteetillä läpi, niin siihen saa kyllä käyttää paljon
aikaa. Kyllähän se varmasti yrityksen liiketoiminnasta ja ympäristöstä kertoo
paljonkin, ja siitä saa varmaan paljon irti, varsinkin jos yhdistää ne sitten
numeroihin. Ja jos numerotkin tukevat sitä tarinaa, niin mikä ettei, kyllä
sieltä varmaan saa lihaa luiden ympärille.
Virtanen: Miten usein yrityksen
tarina ja numerot ovat ristiriidassa keskenään? Onko mielessäsi esimerkkejä?
Rajala: Meillä analyytikoilla on se
ongelma, että me olemme aika harvoin suoraan yhteydessä yrityksiin, ja yleensä
se jutun impulssi tulee toimittajalta. Me keräämme ne numerot, ja sitten
keskustellaan toimittajan kanssa. Me emme keskustele oikeastaan sen yrittäjän
kanssa ollenkaan, mikä voisi tietenkin olla hyvin hedelmällistä.
Mehän emme myöskään ole koskaan
niissä osavuositilaisuuksissa mukana tai edes kuuntele niitä, koska meidän on
saatava numerot kasaan ja saitille, ja taulukot ja muut aikaiseksi. Mutta
varsinkin sitten jos puhutaan listaamattomista yrityksistä, niin kyllähän se
tarina useasti muuttuu vähän synkemmäksi sen jälkeen kun näkee ne
numerot.
Varsinkin kasvuyritykset ja
startupit korostavat kauheasti sitä, miten tässä nyt kovasti kasvetaan, mutta
oikeasti se kasvu ei välttämättä ole niin kovaa, koska puhutaan pienistä
numeroista. Voihan olla, kasvuprosentti on korkea, mutta jos kasvu on 200
tonnista 300:aan, niin kestää vuosia ennen kuin se on miljoonassakaan, niin
enpä tiedä, onko se mikään valtava kasvuyritys kuitenkaan.
Kasvutarinoissa unohdetaan aina se
toinen puoli, että onko se kasvu ollut kannattavaa ja tuottaako se tulosta, vai
rahoitetaanko niitä uusia kierroksia yhä useammin ja useammin vaan omistajan
pussista.
Jossain vaiheessa voi tulla se
eteen, että sijoittajat eivät enää usko siihen tarinaan ja siihen kasvuun,
jolloin rahoitus loppuu. Ja sitten näissä startupeissa on usein se erikoinen
piirre, että nehän ei mene konkurssiin, koska ne eivät ole velkarahoitteisia.
Niihin on tungettu omaa pääomaa, ja
sitten kun omaa pääomaa ei enää ole, niin sitten ei ole enää rahaa toimia, ja
ne hiipuvat hiljaa. Ja tarina hautautuu jonnekin, kukaan ei hae niitä
konkurssiin, kun kenelläkään ei ole saatavia.
Virtanen: Ei ole velkojien jonoa
tulossa käräjäoikeuteen?
Rajala: Aivan niin, ja jos myös
verottajan kanssa ollaan tilanteessa, että on tehty paljon tappiota, niin
kenelläkään ei ole enää intressiä hakea siihen kommenttia.
Armoa pienille?
Virtanen: Sitten on olemassa
epäonnistuneen startuppien musta aukko, jossa voisi olla hauskoja tarinoita
kerrottavana, jos sieltä mustasta aukosta saisi mitään ulos.
Rajala: Joo, se on sitten hankalaa.
Me on joskus yritetty saada konkurssiyrityksistä tietoa, että mikä meni
pieleen, mutta jos saat jonkun kertomaan, niin silloinhan useasti
yritysjohdossa ei ollut mitään syytä, vaan rahoittajat veti rahansa pois, ja
sen takia tämä toiminta loppuu. Ideat oli hyviä ja kasvu oli juuri uralla,
mutta sitten vedettiin matto alta.
Virtanen: Pitääkö eri toimialoja ja
eri kokoisia yrityksiä käsitellä analyysissa eri tavoin, eli annetaanko
esimerkiksi pienille yrityksille enemmän löysää, ja suuryrityksiä käsitellään
vähän ankarammin. Onko tähän jotain sääntöä?
Rajala: Enpä tiedä. Sinänsä varmaan
on niin, että kun katsotaan pienten yritysten tarinoita ja niiden taustoja,
niin ei niitä nyt kauheasti lähdetä repostelemaan, jos tulos on vähän
negatiivinen, vaan ymmärretään, että tässä on nyt pienestä, ehkä aloittelevasta
yrityksestä kysymys.
Mutta ehkä suuryrityksiä kohtaan on
sitten tiukempi linja, ja niiden tappioita repostellaan vähän enemmän ja
pidetään tiukempaa linjaa, koska ovathan ne esillä muutenkin enemmän.
Yritysuutisissa painotetaan ehkä enemmän kasvuyrityksiä ja menestyjiä, mutta
pääpaino meillä on kuitenkin siellä pörssin puolella. Jos katsoo, minkälaisista
yrityksistä lehtiin kirjoitetaan, niin tyypillinen uutinen on, että tämä tai
tuo yhtiö on mennyt pörssiin.
Virtanen: Yksi talousjournalistien rakastama käsite on kriisiyhtiö. Onko siihen yksiselitteistä määritelmää, että milloin tämän sanan käyttö on oikeutettua?
Rajala: No useastihan kritisoidaan
tätä tunnuslukulähestymistä ja todetaan, että se on vähän kuin ajaisi autoa
katsomalla taustapeilin. Eikä siinä mitään, koska tilinpäätöstiedot ovat
vanhoja jo silloin kun ne julkistetaan. Uudetkin tilinpäätökset ovat viime
vuodelta, tammikuusta joulukuuhun, ja tase esittää joulukuun viimeisen päivän
tilanteen. Sitten kun se tulee kaupparekisteriin, niin voidaan olla jo elokuun
lopulla, tai hyvässä lykyssä jo toukokuussa, mutta silloinkin vuotta ehtinyt
kulua jo viisi kuukautta.
Tilinpäätöstä oli aika usein
verrattu koulutodistukseen. Siinä mitataan onnistumista vuosittain, ja sitä
saatetaan vähätellä, että sehän on vain kouluarvosana. Mutta kyllä se kuitenkin
jotain merkitsee, että jos saat arvosanaksi nelosen, niin kyllä silloin täytyy
olla aika moni asia huonosti siellä, ja silloin olet paljon lähempänä
kriisiyhtiöitä kuin menestyvää yritystä.
Konkurssitutkimuksessani kävi ilmi,
että vuosi tai kaksi ennen konkurssia näiden kriisiyhtiöiden tilinpäätökset
alkavat oirehtia. Vaikka konkurssin välittömät syyt tulevat sitten
reaaliprosessin puolelta ja yritys tekee virheitä, niin tunnusluvut alkavat
oirehtia pari vuotta aikaisemmin. Näin pystytään tunnistamaan yhtiöitä, jotka
ovat tavallaan polulla kriisiyhtiöksi.
Se näkyy numeroista. Kannattavuus
heikkenee yleensä ensin, ja se on selvä merkki. Tulorahoitus heikkenee, ja
yritys joutuu ottamaan velkaa paikatakseen heikkoa tulorahoitustaan. Yhtiö
velkaantuu, ja sen jälkeen joudutaan säästämään investoinneissa ja kasvu
tyrehtyy. Kohta on niin paljon velkaa, että velanhoitokyky alkaa olemaan
heikko, ja siinä vaiheessa yritys siirtyy yksipuoliseen rahoitukseen, eli ottaa
tavarantoimittajilta mahdollisimman paljon velkaa, kun pankeista ei enää saa.
Se näkyy kaikki numeroista, ja tilinpäätösten avulla voi seurata sen yrityksen
tilaa.
Mehän teemme Balance Consultingin
tai Alman tietopalvelujen puolella yritysten menestysluokitusta. Jos siinä saa
hyvin vähän pisteitä alan muihin yrityksiin verrattuna, niin silloin on kriisi
lähellä. Minä tutkin jossain vaiheessa, että kuinka paljon kriisiyhtiöiden
joukosta ajautuu ihan aidosti konkurssiin. Aika monet ovat pystyneet muuttamaan
liiketoimintaansa, oikaisemaan hommansa ja selviytymään kriisistä. Mutta osa
kaatuu.
Onko pakko kasvaa?
Virtanen: Kysyisin vielä kasvusta, koska sanoit että se on tärkeää. Mutta minkä vuoksi? Jos yrityksellä on vakaa toimintaperiaate, hyvät asia asiakkaat ja hyvä tuote, niin miksi sen pitää kasvaa, jos se ei halua kasvaa?
Rajala: No periaatteessa mietin,
että jonkun tasoinen kasvu on tarpeen, koska yrityksellä on joku tietty
kustannusrakenne. Sen täytyy maksaa laskut, ja koska inflaatio kuitenkin koko
ajan jyrää, palkat nousee ja muuta, niin jos liikevaihto junnaa paikallaan tai
lähtee laskuun, niin sittenhän joudutaan kulusopeutustilanteeseen. Käyhän se niinkin,
mutta jos et sopeuta kuluja eli leikkaa menoja, niin tulokset alkavat
heikkenemään. Ja sitten kun tulokset heikkenee, niin joudut ottamaan velkaa sen
tuloksen paikkaamiseen.
Mutta voihan yritys siis toimia
ilman kasvuakin. Se voi olla mahdollista, kunhan se tilanne on hallinnassa,
siis että kasvua ei tavoitella. Tärkeintähän on, että liiketoiminta on tervettä
ja tehdään riittävästi tulosta.
Virtanen: Entä perheyritys, onko
sen analysointi eri erilaista kuin pörssiyhtiön?
Rajala: No, meillähän on se klisee
perheyrityksistä, että niiden kvartaali on 25 vuotta, mutta ei siinä minun
mielestäni sinänsä ole mitään eroa. Ehkä pörssiyhtiöllä on sellainen
ominaisuus, että niissä moni omistaja vaatii ehkä parempia tuloksia nopeasti.
Perheyhtiöt ovat ehkä vakaammalla pohjalla, koska niiden horisontti on vähän
kauempana, ja ne voivat kestää helpommin myös heikkoja vuosia.
Pörssiyhtiössä puolestaan johto ja
muut reagoivat aika nopeasti kaikkeen, koska koko ajan on saatava tulosta
kasvatettua. Ehkä perheyhtiössä ei ole sitä, vaan sille riittää tulotaso, jossa
kaikki perheenjäsenet ovat tyytyväisiä osinkoon, vaikka tulos ei kasvaisi.
Perheyritys voi myös reagoida huonoihin aikoihin hitaammin esimerkiksi
irtisanomisilla, koska niillä on usein ajatuksena se, että pidetään
henkilökunnasta huolta – että ei se mitään, jos meidän tuloksemme nyt laskee,
koska onhan tässä aikaa tehdä sitä tulosta myöhemminkin.
Toimitusjohtaja ja numerot
Virtanen: Jos toimittajan pitää saada nopeasti selville yrityksen tilanne, niin kenelle pitäisi soittaa? Onko se aina toimitusjohtaja, vai kannattaisiko joskus soittaa talousjohtajalle tai jollekin muulle?
Rajala: Mielestäni talousjohtajalla
on paras tietämys, mutta usein hän siirtää vastaamisen toimitusjohtajalle, joka
osaa sitten paremmin tarinankerronnan. Kyllähän talousjohtaja on parhaiten
perillä numeroista ja tietää missä mennään. Onhan niitä paljon semmoisiakin
toimitusjohtajia, jotka eivät ymmärrä numeroiden päälle. Voin mainita tässä
esimerkiksi Marimekon Kirsi Paakkasen, jonka kanssa joskus aikoinaan kiisteltiin
siitä, tekeekö yritys tulosta lainkaan, eli onko sen toiminta kannattavaa.
Virtanen: Mutta jos haastateltavaksi löytyy talousjohtaja, niin silloin varmaan toimittajan kannattaa tehdä myös kotiläksyjä, jotta tietää mistä numeroista on kyse.
Rajala: No joo, se on ehkä toinen
puoli siinä, että talousjohtajaa on aika vaikea haastaa, koska hän on tietoinen
numeroista. Hän pystyy myös vastaamaan semmoisiin asioihin, jotka eivät
välttämättä näy kirjallisista materiaaleista, koska hän hoitaa useasti yhtiön
rahoitusta ja kaikkea muutakin.
Virtanen: Kiitos haastattelusta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti