----------------------------------------------------------
Tampereen yliopiston journalistiikan laitos järjesti kevätlukukaudella 2023 talousjournalismin verkkokurssin, jossa perehdyttiin muun muassa talouden megatrendeihin, niin sanotun uuden talouden ilmiöihin, yritysten tunnuslukuihin ja iäisyyskysymykseen: miten taloustoimittaja poikkeaa muista journalisteista?
Tein kurssia varten huhti-kesäkuussa 2022 parikymmentä haastattelua, joiden pohjalta koostin opiskelijoiden katsottavaksi kymmenen videota. Kun kurssi on nyt ohi, julkaisen tässä haastatteluista kevyesti editoidut tekstiversiot. Niistä käy toivottavasti ilmi, miten talouden päättäjät, poliitikot ja tutkijat suhtautuvat journalisteihin, ja miten taloustoimittajat suhtautuvat juttujensa kohteisiin.
Haastatteluista selviää ainakin vastaus siihen, miten taloustoimittaja poikkeaa muista: vanhan vitsin mukaan samalla tavalla kuin talousnakki poikkeaa tavallisesta nakista. Tämän voi ymmärtää kahdella tavalla. Joku voi ajatella, että talousjournalismi on jotenkin halvempaa kuin esimerkiksi politiikan journalismi. Heh heh. Mutta hieman vakavampi henkilö ymmärtää, että talousnakit ovat tärkeitä, ja nopean inflaation aikana niiden kysynnän kasvuun on syytä varautua.
Haastattelusarjan vieraana kävi myös Helsingin Sanomien Politiikan ja talouden toimituksen esimies Jussi Pullinen. Puhuimme muun muassa talouden ilmiöistä ja rakenteista, alustataloudesta ja sellutehtaista sekä siitä, miten toimittaja tunnistaa valehtelun. Haastattelu tehtiin Almatalossa 25. huhtikuuta 2022. Pullinen on sittemmin siirtynyt lehden toimituspäällikköksi.
----------------------------------------------------------
Ilmiömäistä journalismia
Virtanen: Tervetuloa haastatteluun. Kerro miten
taloustoimittaja eroaa politiikan toimittajasta tai yleistoimittajasta – minkälaisia
vaatimuksia sinä asetat hänelle?
Pullinen: Politiikan toimittajilla ensisijainen
ominaisuus on varmaan henkilölähteiden käyttö – ainakin kyky hankkia
henkilölähteiltä tietoa on politiikan toimittamisessa tarpeen. Melko tärkeää se
on myös taloustoimittamisessa, mutta siinä on tärkeää myös kyky tulkita
substanssia ja talouden lainalaisuuksia, talouden dataa. Se on tosi oleellista
ja usein paljastaa uutisiakin ehkä vähän useammin kuin politiikan
toimituksessa. Eli tilinpäätösten pitäisi olla tuttuja.
Toki myös taloustoimittamisessa ihmissuhteet tai
henkilösuhteet ovat tärkeitä, mutta siinä ehkä korostuu oma analyysikyky: raakadatasta
pitäisi saada irti enemmän kuin politiikan toimituksessa. Pitää osata lukea
numeroita; siitä on talousjournalismissa enemmän hyötyä.
Sitten pitäisi olla jonkinlainen kansainvälisempi
käsitys. Taloustoimittajille tekee hyvää ymmärtää, että me elämme
kytkeytyneessä taloudessa, niin että ihan Suomi-keskeinen näkökulma ei riitä. Politiikan
toimituksessa ajattelu voi olla hyvin keskittynyt vaikka kotimaan sote- tai
ilmastoasioihin tai maanpuolustukseen. Mutta taloudessa ollaan niin
kytkeytyneitä maailmalle vähän kaikessa, että siinä on kansainvälisyys
tärkeämpää.
Taloustoimittamisessa on oleellista kyky katsoa
asioita yrityksen näkökulmasta. Pitää osata asettua erilaisiin kulmiin:
yhteiskunnan kulmaan, kuluttajan kulmaan ja myös sen pääoman ja yrityksen
toiminnan näkökulmaan ja katsoa sieltä miten erilaisia ratkaisuja perustellaan.
Virtanen: Minkälainen linja teillä Hesarissa on siihen, miten erikoistuneita yksittäiset toimittajat voivat olla – onko teillä jaettu esimerkiksi toimialaseurantaa eri toimittajille?
Pullinen: On meillä jaettu sitä, mutta meidän toimitus ei valitettavasti ole niin iso, että voisimme tehdä sitä tosi tarkkaan. Se on vähän teennäinen se jako, koska emme me oikeasti pystyisi seuraamaan niitä yrityksiä syvältä. Me onkin jaettu sen takia vähän ilmiölähtöisesti näitä seurantoja, niin että meillä on ’teollisuus ja vienti’ -tyyppinen seuraamissektori, sekä talouden transformaatiota, ilmastonmuutosta sekä digitalisaatiota ja liike-elämän isoja ilmiöitä seuraavat vastuualueet.
Yritämme läpäistä tällaisilla sitä talouden kenttää, ja siihen kuuluu myös tiettyjä isompia yrityksiä. Tietysti yritämme pitää silmällä metsäalaa ja muita vakaampia, saturoitua bisneksiä, mutta yritämme myös löytää balanssia siltä väliltä. Ajattelen itse niin, että jokaisen pörssiyrityksen jokaisen kuulumisen välittäminen ei välttämättä ole yleislehden ydintehtävä, vaan tärkeämpää on kokonaiskuvan maalaaminen siitä, mikä muutos taloudessa on kokonaisuutena menossa, ja mitkä yritykset ilmentävät sitä parhaiten.
Painotusta rakenteisiin
Virtanen: Hesari ei ole panostanut
yritysanalyysiin tai yritysjournalistiikkaan kuten Kauppalehti ja muut Alma
Talentin lehdet. Teillä ei taida olla edes omaa analyytikkoa. Oletteko te
tahallanne päätynyt tähän ratkaisuun?
Pullinen: Meillä ei ole omaa analyytikkoa. Me
palkkasimme reilu vuosi sitten vähän enemmän taloustoimittaja, ja siinä tuli
mukana tätä osaamista myös meille, mutta ei ihan sillä tavalla kuin
kilpailijoilla on. Ja ehkä meillä on ollut tietty painotus makrotalouteen ja talouden
rakenteisiin ja keskuspankkeihin, talouden ylärakenteisiin, ja vastaavasti
sitten tietenkin pienyrityksiin vähemmän kilpailijoihin verrattuna.
Tähän on osin ajauduttu niukkuuden vallitessa,
journalismin vaikeina vuosina, jotka osittain ovat nyt takana. Laskenta ei ole
ollut ykköspanostusten kohde, ja siihen oli osin ajauduttu jo ennen minun
aikaani. Nyt sitä on pyritty vähän korjaamaan, eli me yritämme katsoa yritystalouteen
enemmän, mutta tietysti yksi rekrytointikierros ei vielä kaikkea pelasta. Eli
me olemme painottaneet makrotaloutta, joka kuitenkin ohjaa myös yritystaloutta
aika paljon.
Virtanen: Onko teillä jonkinlainen työnjako Kauppalehden
kanssa siitä, että te ette koske siihen rahoitukseen, vaan teette näitä ilmiöjuttuja?
Pullinen: No ei onneksi virallista. Hesari on
yleislehti, eli se mikä erottaa meidät talouslehdistä kuten Kauppalehti, Bloomberg
tai Financial Times, niin se on meidän yleisömme. Meillä ei ole erikoisyleisöä,
vaan meidän talousjuttuja tehdään sellaisellekin ihmiselle, joka ei työkseen
ole tekemisissä talouden arjen kanssa. Meillä juttujen pitää jollain tavalla
koskettaa koko Suomea ja sen arkea, joka on vaikka kaupan kassalla tai
tavallisessa toimistotyössä työskentelevän ihmisen arki. Rahoituksen kovan
ytimen tapahtumat ovat sitten erikoisyleisön asia.
Virtanen: Miten te pidätte huolen siitä, ettei
taloustoimittaja muutu sijoitusneuvojaksi, jos ihmiset kyselee sijoituskohteita?
Pullinen: Meillä on tietysti aika
yksityiskohtaiset eettiset ohjeet omistusten raportoinnista ja siitä, milloin
saa tehdä esimerkiksi juttuja. Meillä on periaate, että toimituksesta ei anneta
suoria sijoitusneuvoja. Me vältämme sellaisia juttuja journalistisessa
sisällössä kokonaan. Tietysti jos joku puhuu siitä mitä hän omistaa, niin se
voi olla tulkittavissa neuvoksi, mutta suoria neuvoja me emme anna. Se on periaate,
joka erottaa meitä joistain kilpailijoista.
Yksityiselämässä sitten jokainen tekee mitä
tekee, mutta journalismissa me menemme tällä periaatteella, ja toki säännöt
koskevat myös omistuksia yksityiselämässä.
Markkinat ja bisnes
Virtanen: Miten te Hesarissa ymmärrätte
markkinatalouden, ja mikä on lehden tehtävä markkinatalouden puolustamisessa
tai kritisoimisessa? Miten päin valitsette tätä näkökulmaa?
Pullinen: Minun pitää valita molemmat näkökulmat.
Hesarin periaatelinjassa me olemme avoimen yhteiskunnan kannattajia, ja
tietysti siihen kuuluu myös markkinatalous. Mutta emme me ole myöskään sen
huutosakki, vaan meillä pitää olla molemmat näkökulmat olemassa. Me ei olla
’Pro business’ eikä ’Pro market’, mutta ei myöskään ’Anti market’ eikä ’Anti
business’, vaan että yritetään pitää niitä kaikkia näkökulmia mukana.
Ovatko nämä näkökulmat sitten aina tasapainossa? Se
jää ehkä lukijoiden ja tutkijoiden arvioitavaksi, mutta me yritämme katsoa taloutta
sekä pääoman, kuluttajan että työn näkökulmasta. Ja myös ympäristön
näkökulmasta nykyään enemmän. Yritämme tuoda nämä kaikki stakeholderit (osalliset)
siihen mukaan, mutta emme me valitse sillä tavalla puolta, että me painamme
yhtä vastaan toisen puolesta.
Virtanen: Teillä oli kuitenkin tämä ajatus, että ’Pro
business’ eli olemassa olevan liiketoiminnan puolustaminen ei välttämättä ole
markkinatalouden puolustamista?
Pullinen: Joo, siitä on puhuttu toimituksen sisälläkin. Kun me perustimme HS Vision runsas vuosi sitten, niin siinä yhteydessä puhuttiin tästäkin, että mitkä ovat sisäistettyjä näkökulmia. Huomasimme, että tämä Pro business on yksi semmoinen jota on helppo lähteä ajamaan, siis että suomalaisten suuryritysten etu on hyvä asia. Yritämme välttää katsomasta asioita suurten yritysten näkökulmasta.
Toinen helposti sisäistynyt näkökulma
on aina kriittinen; että lähdetään aina siitä, että yritykset toimivat aina väärin.
Me yritämme punnita vastakkain näitä näkökulmia ja olla valitsematta puolta etukäteen.
Taloustiede ja -journalismi
Virtanen: Puhutaan vähän taloustieteen ja
journalismin vuorovaikutuksesta. Miten hyödyllisenä pidät, että journalismi
seuraa esimerkiksi talousennusteita, joka ovat vain yksi taloustieteen
osa-alue?
Pullinen: Se on semmoista perusbetonia. Talous,
makrotalous ja korot esimerkiksi määrittävät hirveän paljon sitä, mihin
pörssimarkkinat kääntyvät, ja miten niillä on suoria ja välillisiä vaikutuksia.
Ja taloustiede arvioi niitä.
Jos pörssi seuraa yhden tai kahden vuoden
ennusteita, niin taloustiede katsoo usein pidemmälle aikavälille, viiden ja
kymmenen vuoden päähänkin joissain ennusteissa. Se on yleisölle tosi tärkeää,
koska siihen limittyy yhteiskunnallinen ja taloudellinen kehitys yli pörssin
ennustamiskyvyn. Sen takia pidän sitä ihan tärkeänä, ja makrotalous on meillä
ollut suhteellisen vahva alue.
Olemme yrittäneet seurata keskuspankkeja ja
niihin liittyvää tiedettä myös; että mitkä ovat esimerkiksi korkojen
vaikutukset talouteen, ja millaisia riippuvuuksia keskuspankkikapitalismista syntyy
kenellekin.
Taloustiede on tärkeää myös kristallipallon roolissa,
vaikka siinä seurannassa onkin vähän urheilujournalismin piirteitä: katsotaan,
että mikä ennustelaitos nyt sitten liikuttaa desimaalia eniten ja mikä vähiten.
Me seuraamme sitä ja uutisoimme, mutta emme anna sille määräänsä enempää
painoarvoa.
Virtanen: Se on siis tarpeellista samalla tavalla
kuin puolueiden kannatusmittaukset, joista kukaan ei tietenkään usko, että ne kuvastavat
todellista tilannetta täsmälleen?
Pullinen: Niin. Mittaukset ja ennusteet tuottavat
informaatiopisteitä, jotka saattavat tavallaan kuvata jotain. Sen takia me
yritämme raportoida ne, vaikkei jokaista yksittäistä pistettä otetakaan totuutena.
Virtanen: Jos joka vuosi ennustaa lamaa ja se
kerran kymmenessä vuodessa tulee, niin sitten voi sanoa, että minähän tiesin?
Pullinen: Kyllä. Yleensä näistä ennustajista
muistetaan ne, jotka ovat osanneet parhaiten palauttaa mieliin, että mitä tuli
sanottua.
Virtanen: Mitä muuta kiinnostavaa taloustieteessä
tapahtuu?
Pullinen: No meitä kiinnostavat erityisesti talouden
rakenteet, ja se miten ne muuttuvat ja millaisia vaihtoehtoja esimerkiksi
yrityksille, poliitikoille tai omistajille piirtyy eteen – Mitä siellä päivittäisen
tehtaiden jauhamisen ja myyntimiesten pyörimisen taustalla tapahtuu ja
millaista maailmaa se talous rakentaa. Taloustieteestä löytyy usein näkökulmia,
jotka saattavat näyttää maailman vähän eri näköisenä ja avata vaihtoehtoisia
tulevaisuuksia. Ehkä se kiinnostavin taloustiede menee meidän näkökulmasta monesti
sinne yhteiskunnalliseen suuntaan eikä esimerkiksi rahoitusteoriaan ja sen
tyyppiseen.
Miljardien Woltti
Virtanen: Puhutaan megatrendeistä ja uudesta
taloudesta. Esimerkiksi teknologiajättien ajamasta alustataloudesta on kirjoitettu aktiivisesti jo kymmenisen vuotta, eikä loppua näy. Onko tässä edessä
joku umpikuja, vai mihin tämä päättyy?
Pullinen: Alustatalous on osa transformaatiota,
jotka on ajanut hirveän paljon muutosta. Käyrien mukaan on varmaan on menty sen
kyllästymis- eli saturaatiopisteen ohikin. Jollain tavalla tuntuu, että kaikki
on alustaa, kuten että Alepa on jonkinlainen alusta ruokakaupoille tai jotain
tällaista. Mutta kyllä sieltä tuleva muutoksen voima on yllättävän iso. Kun me
odotellaan vielä vähän aikaa, niin ne alustat tulevat joka paikkaan, mutta se
kyllä se näkyy, että journalismille uuden tiedon tuottaminen siltä alueelta on
koko ajan vaikeampaa.
Se mekanismi tunnetaan suhteellisen hyvin, ja nyt
sitä sovelletaan erilaisille talouden alueille entistä tehokkaammin. Minusta
tuntuu siltä, että siihen liittyvä filosofinen keskustelu on jo jotenkin käyty,
ja ehkä journalistisesti alkaa olla jo muitakin yhteiskunnallisesti kiinnostavia
kohteita.
Virtanen: Miten onnistuitte mielestäsi
selittämään lukijoille sen, että suomalainen ruokalähettifirma Wolt myytiin
Amerikkaan seitsemällä miljardilla dollarilla?
Pullinen: Kyllä me ainakin kovasti yritettiin; en
muista montako juttua Wolt-kaupasta kirjoitettiin, mutta kyllä varmaan aika
monesta kymmenestä puhutaan. Ja sitä arvoa yritimme selittää.
Virtanen: Menikö lukijoille perille?
Pullinen: Toivon, että joskus tehdään gradu tai
väitöskirja, joka vastaa tähän kysymykseen lopulta, koska se on itse asiassa
hyvä tutkimuskysymys, siis näiden kansainvälisen talouden suuryritysten toiminta
laajemminkin. Meillä on yksi toimittaja erityisesti HS Vision puolella, jonka työaikaa
on omistettu näiden ilmiöiden seuraamiseen kansainvälisestä uutiskulmasta - ja
kyllä hän monta analyysia tästä kirjoittikin. Yksi ydinkysymyksistä oli juuri
se, että mistä Woltin kauppasumma muodostui ja miten sitä voisi suhteuttaa
muihin suomalaisiin kauppoihin?
Isojen lukujen avaaminen on yksi talousjournalismin
perusasioita. Isot numerot pitää suhteuttaa johonkin, esimerkiksi valtion
budjettiin tai vaikka sellutehdasinvestointeihin. Kyllä me tätä kovasti yritimme
tutkia ja selvittää, ehkä onnistuimmekin.
Sellutehdas-skenessä tapahtuu
Virtanen: Mainitsit sellutehtaat, jotka eivät ole
ehkä kaikkein seksikkäin journalismin seuranta-alue. Mistä se johtuu, että me journalistit
olemme usein kiinnostuneempia uusista pienistä kasvuyrityksistä kuin
vakiintuneista yrityksistä? Onko se oikein, että tämä painotus menee välillä
vähän överiksi?
Pullinen: En ole tuosta täysin eri mieltä, mutta
sen verran opponoin, että me itse asiassa kirjoitamme aika paljon myös
sellutehtaista. Meillä on yksi toimittaja, Anni Lassila, joka esitti
Kansallisteatterin Musta Laatikko -esityksessäkin oman tarinansa nimenomaan
sellutehtaan rakentamisesta. Tätä on aika paljon seurattu metsäteollisuuden transformaation
vuoksi; siis että mihin sellun rooli Suomen teollisuudessa asettuu.
Mutta se väite, että onko meillä liikaa painotusta
kasvuyrityksiin? Uutisten luonne on, että niissä ollaan kiinnostuneita uusista
asioista, joten muutos on usein se uutisten lähde. Ja sitä muutosta on itse
asiassa myös sellutehdas-skenessä. Mutta kun uutisten luonne on uuden
luomisessa, ja suuri osa siitä tapahtuu startup-kentässä, niin siellä se
uutisten eturintamakin tällä hetkellä monin paikoin kulkee.
Virtanen: Miten toimittaja välttää sen, ettei hän
innostu liikaa jonkun startup-yrityksen narratiivista ja ala vahingossa osallistumaan
yrityksen puffaamiseen tai muuhun vaikuttamiseen? Onko tähän jotain
patenttiratkaisua olemassa?
Pullinen: Siteeraan tähän meidän toimituspäällikkömme
Esa Mäkisen kolmen ämmän sääntöä: ’mittakaava, motivaatio ja merkitys’, ja ne
kaikki pitäisi jutusta löytää. Mittakaavalla tarkoitamme sitä, kuinka isoa
toiminta todellisuudessa on. Se pitäisi aina suhteuttaa muuhun toimialaan.
Merkitystä pitäisi hakea joko siitä, onko tällä jo nyt jotain oikeaa merkitystä,
tai siitä mitä tästä voi tulla. Ja sitten motivaatio: miksi tätä kerrotaan
lukijoille? Näiden kolmen tekijän miettiminen jo juttua tehdessä tuo lisäarvoa.
Kilpailijoiden tai muiden vakiintuneiden
toimijoiden kuuleminen samassa yhteydessä on aika oleellista myös, että jos
kohteena on vaikka metsäalan startup, niin sitä pitäisi verrata Stora Enson, UPM:n tai Metsä Groupin toimintaan tai innovaatioihin.
Suhteuttaminen ja mittakaavasta puhuminen usein auttaa paljon.
Ylisanoja ja visioita eli yritysten omia
lupauksia pitäisi aina kontrata, eli kysyä että ovatko ne realistisia suhteessa
vaikka aiemmin kasvaneisiin yrityksiin.
Uroksen pannukakku
Virtanen: Otan toisen esimerkin: teknologiayritys
Uros, joka tuli isolla ryminällä julkisuuteen muutama vuosi sitten ja ajautui
konkurssiin helmikuussa 2022. Sillä oli valtavat suunnitelmat ja se lysähti
kasaan kuin pannukakku. Miten Hesari onnistui kertomaan tämän tarinan ja
varoittamaan, että se ei välttämättä ihan pidä vettä?
Pullinen: Tässä voi sanoa, että ei kauhean hyvin.
Tosin puolustukseksi on sanottava, että sehän ei ollut pörssissä, eli siihen
sijoittaminen ei ollut helppoa. Siihen olisi kohdistunut varmasti aika
erilaista huomiota, jos se olisi ollut julkisesti noteerattu yhtiö. Mutta tietysti
se oli näkyvä firma etenkin paikallisesti ja sponsorointidiilien kautta.
Mutta Uroksen tarinassa ei kyllä onnistuttu parhaimmalla
mahdollisella tavalla. Mutta eihän me silloin kasvuvaiheessa myöskään ihan
kauheasti esitelty tätä firmaa buustaamalla, vaan se sai aika rauhassa toimia
ja kasvaa. Se voi olla hyvä tai huono asia, että tunnistetaan joku kasvutarina.
Tässä on molemmat puolet, mutta että se tarina päättyi noin pahaan laskuun,
niin tavallaan osoittaa ettei me ihan onnistuttu.
Virtanen: Käykö usein niin, että Hesarin
toimittajalle valehdellaan? Mistä tunnistaa, että nyt ei olla ihan vakaalla
maalla?
Pullinen: No jos puhutaan suoraan yrityksistä ja suomalaisista instituutioista, niin suoranaista valehtelua tulee aika harvoin, se täytyy sanoa. Aika harvoin on kyse siitä, että jätetään sanomatta jotain, tai yritetään kertoa asioita tietyillä sanoilla tai tietyllä tavalla.
Yleensä jos puhe on
kauhean monimutkaista tai sitä omaa näkökulmaa korostetaan liikaa, niin silloin
kannattaa olla varuillaan. Jos ei saada nähtäväksi niitä numeroita tai papereita,
jotka todistaisivat kerrotun asiana, silloin on kannattaa olla varuillaan. Pörssiyhtiöt
pystyvät kyllä yleensä näyttämään numeronsa, mutta yksityisillä, listaamattomilla
firmoilla ei aina ole näyttöä puheiden takana. Dokumenttien puute on yleensä
aika vahva indikaatio, että nyt jotain ei ehkä sanota kaikkea.
Kiitoksia kilpailijoille?
Virtanen: Oletko nähnyt viime aikoina erityisen
hyvää talous journalismia jossain muualla kuin Helsingin Sanomissa?
Pullinen: Täytyy sanoa, että yhteiskunnallisesta
näkökulmasta Yle on tehnyt varsin hyvää työtä. Esimerkiksi voisin mainita Panaman
paperit ja muut kansainvälisten tutkivan journalismin verkostojen kanssa tehdyt
jutut, joissa on käyty läpi vuodettuja verodokumentteja. Ja veronkierron
kartoittamisessa Yle on tehnyt tosi hyvää pitkän linjan työtä.
Myös Iltalehdessä on viime aikoina ollut paljon
hyviä kuluttajan taloudesta tai työoloista kuten ravintoloiden arjesta kertovia
selvityksiä, joissa on mukana työntekijöiden näkökulma sen yrityksen näkökulman
lisäksi.
Virtanen: Kiitos haastattelusta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti