-------------------------------------------------------------
Tampereen yliopiston journalistiikan laitos järjesti kevätlukukaudella 2023 talousjournalismin verkkokurssin, jossa perehdyttiin muun muassa talouden megatrendeihin, niin sanotun uuden talouden ilmiöihin, yritysten tunnuslukuihin ja iäisyyskysymykseen: miten taloustoimittaja poikkeaa muista journalisteista?
Tein kurssia varten huhti-kesäkuussa 2022 parikymmentä haastattelua, joiden pohjalta koostin opiskelijoiden katsottavaksi kymmenen videota. Kun kurssi on nyt ohi, julkaisen tässä haastatteluista kevyesti editoidut tekstiversiot. Niistä käy toivottavasti ilmi, miten talouden päättäjät, poliitikot ja tutkijat suhtautuvat journalisteihin, ja miten taloustoimittajat suhtautuvat juttujensa kohteisiin.
Haastatteluista selviää ainakin vastaus siihen, miten taloustoimittaja poikkeaa muista: vanhan vitsin mukaan samalla tavalla kuin talousnakki poikkeaa tavallisesta nakista. Tämän voi ymmärtää kahdella tavalla. Joku voi ajatella, että talousjournalismi on jotenkin halvempaa kuin esimerkiksi politiikan journalismi. Heh heh. Mutta hieman vakavampi henkilö ymmärtää, että talousnakit ovat tärkeitä, ja nopean inflaation aikana niiden kysynnän kasvuun on syytä varautua.
Tällä kertaa vieraana on Helsingin Sanomien toimittaja Elina Lappalainen, joka työskenteli 2010-luvulla Talouselämä-lehdessä tehden useita skuuppeja kasvuyrityksistä, startupeista, riskisijoittamisesta ja teknologia-alan tapahtumista. Puhuimme muun muassa toimittajan urasta, lähdeverkoston rakentamisesta, yritysten narratiiveista sekä uutiskilpailuun liittyvistä riskeistä. Haastattelu tehtiin Zoomissa 9. kesäkuuta 2022.
------------------------------------------------------------------
Verkostoa rakentamassa
Matti Virtanen: Tervetuloa haastatteluun. Kerro ensin vähän itsestäsi – minkälainen taloustoimittaja omasta mielestäsi olet?
Lappalainen: Olen humanisti, josta piti tulla
kulttuuritoimittaja. Olen pelaava nörttityttö, joka on kiinnostunut
teknologiasta, ja löysin oman erikoistumisalueen peleistä ja digitaalisista
asioista. Niitä eivät silloiset metsäteollisuutta seuraavat maakuntalehden ihmiset
ymmärtäneet. Jokainen toimittaja voi löytää oman lokeronsa omista kiinnostuksen kohteistaan.
Olen opiskellut Jyväskylän yliopistossa muun muassa
journalistiikkaa ja valtio-oppia, ja sen jälkeen päätynyt Keskisuomalaisen ja Hesarin
kautta Talouselämään ja Kauppalehteen, ja takaisin Hesariin.
Virtanen: Kiinnostuksesi startuppeja ja
riskisijoittamista kohtaan alkoi ilmeisesti nimenomaan sen peliteollisuuden
kautta joskus 15 vuotta sitten?
Lappalainen: Joo, olen kirjoittanut suomalaisista
pelifirmoista ja silloin opiskeluaikoina, ja ehkä se niveltyi myös teknologiseen
kiinnostukseen ja silloin, 2010–2011. Se osui siihen samaan aaltoon, kun Aalto-yliopiston
opiskelijoiden yrittäjyysjärjestö AaltoES perustettiin. Ensimmäiset Slushit
järjestettiin samaan aikaan, ja siihen aaltoon alkoi syntyä näitä uuden
sukupolven menestystarinoita kuten Rovio ja Supercell. Eli tavallaan kasvoin
siihen skeneen niiden yritysten myötä ja pääsin seuraamaan niitä
menestystarinoita ihan alusta asti. Se oli tosi kiinnostavaa.
Virtanen: Kerro metodeistasi – oletko järjestelmällinen
puurtaja vai luotatko uutisnenääsi? Ja konkreettisemmin: minkälainen lähdeverkosto
pitää rakentaa, jotta saa uutisia niin kuin olet vuosien varrella saanut?
Lappalainen: Kaikki keinot ovat käytössä. Minulla on hyvin mittava verkosto sosiaalisessa mediassa. Pidän tärkeänä järjestelmällistä, määrätietoista, tavoitteellista verkostoitumista esimerkiksi Linkedinissä ja Twitterissä, ja se on kantanut tosi paljon hedelmää. Saan sieltä yksityisviesteillä paljon juttuvinkkejä ihmisiltä, jotka ovat seuranneet minua ja minun juttujani vuosia somessa. Ja sitten toisaalta jalkauduin startup-tilaisuuksiin, tutustun ihmisiin, tapaan ihmisiä, puhuin heidän kanssaan.
Kun on kymmenen vuotta seurannut jotain alaa, niin totta kai
syntyy tosi luottamuksellisia välejä. Minulle soitetaan, koska olen profiloitunut
alan seuraajana, ja koko skene tietää, että Elina on se, jolle soitetaan kun
meillä on joku uutinen. Eli tavallaan siinä syntyy tietynlainen yksinoikeus tai
omistajuus alan tapahtumiin.
Virtanen: Miten rakensit tätä
verkostoa käytännössä? Sehän ei kai kenellekään putoa syliin vuodessa tai kahdessa?
Lappalainen: Se on tosi määrätietoista työtä ja
jalkautumista. Se tarkoittaa, että mä roikuin siellä pelialan yrittäjien
tapaamisissa. Joka kuukauden ensimmäisenä maanantaina oli ilta Bar Cubassa,
ja siellä minä välillä kävin. Kävin myös pelialan konferensseissa sekä startup-tapahtumissa
ja tapasin säännöllisesti kaikki suomalaiset alan pääomasijoittajat ja puhuin
heidän kanssaan. Ja sitten aloin kerätä myös startuppien rahoitusdataa, joka
johti siihen, että päädyin soittamaan käytännössä ihan jokaiselle yrittäjälle
joka tässä maassa keräsi rahoitusta, mikä tietysti sitten loi ne suhteet heihin
alusta alkaen. Se oli hyvin järjestelmällistä ja määrätietoista toimintaa, ja
jokaisen tapaamisen jälkeen laitoin näille henkilöille LinkedIn-kutsun. Näin se
syntyi.
Virtanen: Ilmeisesti tämä metodi on käytettävissä
kaikille, riippumatta siitä mitä alaa seuraa. Vai antaisitko saman neuvon kenelle
tahansa?
Lappalainen: Aivan mikä toimiala tahansa. Se, että sopii
taustatapaamisia näiden alojen ihmisten kanssa, kuuntelee mikä nyt on
ajankohtaista. Edelleenkin soitan pari kertaa vuodessa ne kaikki tietyt
pääomasijoittajat läpi, joita haluan tavata kahvila ja kuulla, mikä nyt on
ajankohtaista, mikä niitä puhuttaa, minkälainen markkinanäkymä on? Sama tilanne
on ihan mitä tahansa toimialaa seuratessa, koska sillä oman skenen pulssilla
täytyy olla.
Hitti vai huti?
Virtanen: Jos katsot taaksepäin tätä reilun kymmenen vuoden uraasi uutishaukkana tällä sektorilla, niin miten usein olet omasta
mielestäsi onnistunut arvioimaan kohteena olevan firman menestyksen oikein, ja
miten usein olet arvannut väärin?
Lappalainen: Tästä on itse asiassa tilastollista dataa niiltä vuosilta, kun olin Talouselämässä. Siellä monena vuonna valittiin vuosittain raadin kanssa Suomen kymmenen lupaavinta startup-yritystä. Tein tähän pohjatyöt ja valitsin ehdokkaat ja niin edelleen. Niistä, jotka me sitten valitsimme, niin hyvin suurella menestysprosentilla osuttiin oikeaan – jos olisi pääomasijoittajalle uskonut sellaisen salkun, niin sillä olisi ollut aivan huikea tuotto.
Totta kai siinä joukossa oli myös floppeja, ja se kuuluu asiaan.
Mutta jos kirjoittaa yrittäjistä, jolla todennäköisesti on potentiaalia, jotka
keräävät isoimpia rahoituskierroksia ja niistä, joiden liikevaihto myös kasvaa
nopeimmin ja niistä, joilla on kiinnostavin teknologia, niin tällä kombolla kyllä
päätyy lopulta veikkaamaan melko todennäköisesti oikein.
Virtanen: Entä ne flopit? Olisiko ollut mitään keinoa nähdä tunnistaa niitä
ennakolta?
Lappalainen: Startup-yritykset voi kaatua hirveän moneen eri
riskiin, jotka kaikki ei ole kiinni siitä yrityksestä. Startup voi kaatua
markkinariskiin: jos tulee joku koronapandemian kaltainen markkinahäiriö tai finanssikriisi, niin ei sitä voi ennustaa. Mutta mikä just tähän
yritykseen sitten iski, syynä voi olla ihan vaan se, että tämä tiimi ei vaan
olekaan tarpeeksi taitava. Niillä on kiva teknologia, mutta ei ne saa siitä
maailmanluokan menestystarinaa.
Näin kävi esimerkiksi vaikkapa sellaiselle kuin Solu Machines. Sen piti tehdä omaa tietokonetta kauhealla hypellä. Tunnettuja sijoittajia lähti siihen mukaan, ja se oli sitten floppi. Kyllä mekin siitä tehtiin juttu siitä rahoituskierroksesta, että tällaista teknologiaa olisi. Ei me sitä mihinkään tulevaisuuden tähdet -listoille valittu, mutta siinä toteutui monta eri riskiä. Ja sitten taas siitä kirjoitettiin, että mitä tästä konkurssista voidaan oppia.
Niihin startup-skenessä väistämättömiin
epäonnistumisiin voisi suhtautua rakentavasti; että näitä tapahtuu. Mitä tästä
opitaan, mitkä riskit tässä toteutui ja miten niitä voisi ehkä ehkäistä. Tarinoiden
seuraaminen loppuun asti rakentavasti on minusta tavallaan osa vastuullista
journalismia, että jos on kerrottu, että on tämmöinen yritys, johon liittyy hirveästi
hypeä, niin sitten kerrotaan myös miten sille kävi.
Virtanen: Voiko sanoa, että epäonnistumiset ovat
mielenkiintoisia joka tapauksessa, myös ilman mitään vahingoniloa?
Lappalainen: Ehdottomasti. Mutta hyvin harva oikeastaan
suostuu puhumaan näistä. Kerran mulla oli sellainen idea, että yritin tehdä
sarjaa konkurssin tehneistä startupeista, jotka olivat keränneet isot
rahoituskierrokset. No niistä kymmenestä kaksi suostui haastatteluun. Siellä
taustalla voi olla riitoja perustajien ja sijoittajien kesken, ja ne ovat
arkoja paikkoja. Siinä on kaikenlaista häpeän tunnetta, tai vielä kesken olevia
oikeusjuttuja. Eivät halua puhua asioista, joten se on aika vaikea journalismin
laji.
Pitchausta ja spinnausta
Virtanen: Usein verrataan suomalaista ja amerikkalaista
mentaliteettia niin, että Amerikassa epäonnistuminen hyväksytään osana
yrittäjän uraa, mutta Suomessa hävetään ja pyritään
vetäytymään jonnekin perunakuoppaan. Oletko havainnut tällaista?
Lappalainen: Suomalaiset yritykset sinnittelee liian
pitkään. Jos ne eivät lähde lentoon, niin ne jäävät usein sinnittelemään pk-yrityksenä
Business Finlandin ja kaikenlaisten rahoitusratkaisujen avulla. Silloin tähtäin
ei enää ole kasvussa. Startup-skenessä on semmoinen motto kuin ’fail fast and
move forward’, eli jos ei lähde lentoon, niin tapetaan se firma ja mennään
eteenpäin. Tällaista pitäisi tulla Suomeen enemmän, sen sijaan että jäädään
jollain tekohengityksellä kituuttamaan.
Virtanen: Kun uusi yritys pyrkii julkisuuteen, niin sitä
myydään tarinalla, narratiivilla, ei niinkään numeroilla. Millä
tavalla toimittaja voi arvioida näiden tarinoiden laatua?
Lappalainen: Tuossa törmäsin juuri Twitter-väitteeseen,
jossa joku sanoi, että firmojen perustajista on tullut parempia pitchaamaan
niiden tarinaa kuin rakentamaan yrityksen kasvua. Ja kyllähän tämä oikeasti on
tarinakertomisen laji - miten kyetä muotoilemaan, että miksi me olemme se
kova tiimi, miksi juuri me olemme keksineet sen mullistavan teknologian?
Tällä hetkellä ovat muotia ’purpose’ ja
’impact’, eli merkityksellisyys ja maailman pelastaminen teknologialla, ja sen
ympärille rakennetut narratiivit. Ja totta kai sitten niitä pitää pystyä
arvioimaan ja löytämään siitä se, mikä on minun lukijoilleni tässä
kiinnostavaa, hyödyllistä tai arvokasta, ja miksi tästä pitäisi kirjoittaa? Mikä
tässä on se uutisarvoinen asia? Tietenkään ei pidä mennä siihen valmiiksi
tarjoutuun narratiivin liian paljon. Mutta startupit muotoilevat näitä asioita
ihan viestintätoimistojen kanssa – ainakin sellaiset, jotka on vähän pidemmälle
saaneet rahoitusta, niin ostavat näitä palveluna.
Virtanen: Eli spinnaus on myös yksi toimiala, josta toimittajan
pitäisi olla tietoinen?
Lappalainen: Totta kai, mutta sitten taas se toinen puoli
on, että tosi moni startup-yrittäjä on ensimmäistä kertaa elämässään
tekemisissä median kanssa, ja ne ovat ihan tavallisia suomalaisia insinöörejä,
jotka ei oikein tiedä miten media ja journalisti toimivat. Sitten he ihan
aitoina omina itsenään vaan laittaa viestin, että ’Hei Elina, meillä on tämmöinen
firma ja kerättiin tämmöinen rahoitus ja miten tämä etenee, miten tehdään juttuja?’
Niillä ei ole kyllä aina ole mitään tarinaa, ei edes pitchausta. Eli sitten minun tehtäväni on
yrittää ymmärtää sitä niiden insinöörijargonia ja kaivaa niistä pihdeillä se,
että mikä tässä on kiinnostavaa.
Virtanen: Eli pelkän tiedotteen varaan ei kannattaisi
rakentaa juttua, jonka mukaan tämä yritys mullistaa maailman?
Lappalainen: Ei ikinä.
Wolt ja Doordash
Virtanen: Kun itsellesi tulee hyvä vinkki, niin millä
tavalla tasapainottelet innostuksen ja epäillyn välillä?
Lappalainen: Mitenkähän tuohon sanoisin? Tapaukset tietysti vaihtelevat
tosi paljon. Osassa tapauksista olen tietysti seurannut sitä yritystä tai
yrittäjää jo jonkin aikaa, niin että olen ollut tietoinen, että OK, tällaiset
tyypit ovat perustaneet firman. Olen saattanut seurata niitä jonkin aikaa somessa.
Sitten meille on ehkä vinkattu, että nämä keräävät nyt rahoitusta, ja siten saisin
siitä hyvissä ajoin tiedon. Pystyn arvioimaan sitä sen perusteella, että onko
siinä jotain. Voisin verrata sitä ehkä sellaiseen, että jos pääomasijoittaja
sijoittaa rahansa siihen yritykseen, niin minä olen toimittajana portinvartija
mediajulkisuudelle ja minun pääomani on se median palstatilaa, julkisuus ja uskottavuus
jota sen kautta tulee. Ja sen antamisessa tai sijoittamisessa pitää olla tosi
tarkkana, koska siinä on minun oma uskottavuuteni pelissä.
Virtanen: Miten usein neuvottelet embargosta eli siitä,
milloin jutun saa julkaista? Eikö sekin ole tavallaan toimittajan oman selustan
varmistamista, ettei lähde liian aikaisin skuuppaamaan?
Lappalainen: Kasvuyrityskentässä on monenlaisia uutisia,
mutta tyypillisesti nämä rahoituskierroksiin tai yrityskauppoihin liittyvät
uutiset sovitaan aina embargolla siksi, että niissä on mukana myös
kansainväliset mediat ja halutaan, että kaikilla on se samaan aikaan. Eli jos
yritys viestintätoimiston avustuksella tai itsenäisesti yrittää saada sitä
uutista läpi myös TechCrunchille, Forbesille, Bloombergille, Reutersille, New
York Timesille, ja muilla kansainvälisille teknologiamedioille, niin silloin ne
todennäköisesti lähestyvät Suomessa ehkä vain yhtä tai kahta toimittajaa
eksklusiivisesti. Useimmiten yritän saada etenkin isot uutiset Suomen
yksinoikeudella.
Virtanen: Sinulla on kai valmiina sen jutun pohjat, kun
sen julkistamisen hetki tulee?
Lappalainen: Enemmänkin, se juttu voi olla jo valmis. Eli jos
saan sen esimerkiksi kaksi viikkoa etukäteen, niin teen haastattelun etukäteen,
ja kuvataan etukäteen. Se on sitten meillä toimitusjärjestelmässä
embargotiedolla, ja se julkaistaan silloin kun sillä on sovittu embargo. Listaamattomien
yritysten kanssa voidaan toimia näin, mutta silloin jos on kyse vaikkapa
yrityskaupasta, jossa DoorDash
ostaa Woltin, niin kun kyse on
amerikkalaisesta pörssiyrityksestä, niin silloin siitä voi saada vinkin.
Tässä tapauksessa sain kolmannelta osapuolelta vinkin, että
kello 23 tapahtuu jotain isoa, ole hereillä. Sitten me spekuloimme, että mitä
isoa. Ja arvaan, että se voi olla tämä tai tämä, ja saatan kirjoittaa jopa
vähän jo pohjia. Ja sitten kello 23 olen linjoilla, ja esimerkiksi Woltin
tapauksessa sain heti sen lehdistötiedotteen. Mutta kun nämä tapahtuvat pörssin
sulkeutumisen mukaan Yhdysvaltojen aikaa, niin se määrittää sitä
uutistapahtumaa.
Ja sitten on niitä uutisia, joissa itse voi määritellä sen
aikataulun, jossa itse olen kaivannut sen uutisen, ja silloin voimme julkistaa
asioita, vaikka lähteet eivät todellakaan halua että julkaisemme niitä. Silloin
lehti itse sanelee sen, että menemme tässä marssijärjestyksessä.
Uskottavuus ja rahoitus
Virtanen: Millä keinoilla voi tarkistaa aloittelevan
firman uskottavuutta, jos vertailukelpoisia tilinpäätöksiä ei ole vielä
käytettävissä?
Lappalainen: Startup-yrityksiin tai kasvuyrityksiin ei voi
täysin soveltaa perinteisen, vakiintuneen liiketoiminnan tilinpäätösanalyysiä. Tappiollisuus
ei kerro siitä, onko firma lupaava tai menestyvä, eikä siitä onko firma
kriisissä tai ongelmissa. Sanotaan näin, että alle viisivuotiaasta startupista
tilinpäätösluvut ei välttämättä kerro mitään. Sen sijaan pitää tietää, mitkä
luvut milläkin toimialalla vaikkapa on oleellisia; että mikä on kasvuvauhti,
kuinka nopeasti se yritys saa liikevaihtonsa.
Vähintään liikevaihdon tuplaaminen joka vuosi on hyvä
merkki, että todella nopea liikevaihdon kasvu. Mutta jos firma on vielä
tuotekehitysvaiheessa, vasta kehittämässä teknologiaa, esikaupallisessa
vaiheessa, niin silloin ei ole mitään keinoa arvioida sitä. Jos firma ei vielä
myy, niin ei sillä voi olla liikevaihtoa, mutta silti se voi olla todella
lupaava.
Otetaan vaikka sellainen niin kuin. AR-
ja VR-lasien linssiteknologiaa kehittävä optiikkayritys kuin Dispelix. Se on kertonut, että heillä on
tuotekehitystä yhteistyössä alan markkinajohtajan kanssa. Alan markkinajohtajia
tarkoittaa esimerkiksi Applea tai Googlea, vaikka he eivät voi niiden nimiä
sanoa. Me tiedämme, että jos ne on tällaisten yritysten kanssa tekemässä
yhteisiä tuotekehitysprojekteja, niin sillä on iso liiketoimintapotentiaali,
kun asiakkaat alkaa tuoda siihen teknologiaan perustuvia tuotteita
markkinoille, vaikka tällä yrityksellä ei ole vielä liikevaihdossa näyttää sitä
menestystä. Eli silloin pitää pohtia, mikä sen markkinan koko on, mitkä ne
asiakkuudet ovat, onko sillä todella mullistava teknologia, ketkä ovat
sijoittaneet siihen – eli myös ne sijoittajat tuovat uskottavuutta.
Moni kritisoi sitä, että minkä takia näistä rahoituskierroksista
puhutaan, että ovatko ne joku juttu. Mutta se on itse asiassa tärkeä osa
yrityksen kasvua, että jotkut asiantuntevat sijoittajat ja juristit ovat
käyneet sen keissin tosi tarkalla kammalla läpi. Sijoittajat tekevät näistä
yrityksistä due
diligence -selvityksen, eli ne käyvät joka ikisen lippusen ja lappusen läpi
ja arvioivat sen teknologian ja markkinapotentiaalin. Ja silloin rahoituksen
saadessaan se yritys on yleensä jonkun uuden kasvuharppauksen äärellä, se on menossa
markkinoille sen tuotteensa kanssa uusille markkinoille, se on palkkaamassa 200
uutta työntekijää ja painamassa kaasua myynnissä, eli silloin siinä on joku
tällainen käännekohta, joka on myös uutinen. Mutta oleellista siinä on myös se,
että silloin minun ei tarvitse tietää kaikkea siitä toimialasta ja
teknologiasta, vaan on joku toinen taho, joka on antanut uskottavuutta siihen
peliin ja arvioinut, että tämä on ihan validi keissi.
Virtanen: Rahoittajat kai myös määrittelee sen, että
kuinka paljon aikaa ne antavat tälle uudelle hankkeelle onnistua, mutta
kertooko ne sitä armonaikaa toimittajalle?
Lappalainen: No ensinnäkin siis rahoituskierroksia
lähtökohtaisesti kerätään aina niin, että sillä rahoituskierroksella, sillä
yrityksellä olisi noin 8–18 kuukauden ’runway’ eli kiitotie. Eli lasketaan,
että jos nostetaan kustannustasoa, investoidaan uusien myyjien tai kehittäjien
palkkaamiseen näin ja näin paljon näin moneksi kuukaudeksi, niin tämä pääoma
riittäisi. Sen jälkeen yrityksellä pitää olla tuotekehityksen tai myynnin
tavoitteet täytetty, jolloin voidaan niillä näytöillä ja niillä saaduilla
tuloksilla ja luvuilla lähteä keräämään seuraavaa rahoituskierrosta aiempaa
isommilta ja kovemmilta pääomasijoitusrahastoilta. Näin se toimii, ja se on
sinänsä ihan läpinäkyvää. Kaikki tietävät, että siinä on tällainen peliaika,
mutta jos ne annetut tavoitteet eivät toteudu määräaikaan mennessä, tulee joku
markkinahäiriö tai hidastus jostakin syystä, niin yritys saattaa kerätä
siltarahoitusta niiltä vanhoilta sijoittajilta, jotka antavat niille peliaikaa
päästä niihin tavoitteisiin. Milloin sitten tulee se raja, että sijoittajat
viheltää pelin poikki, niin se on sitten jokaisen sijoittajan ja yrittäjän
välinen neuvottelu.
Alustatalouden ongelmia
Virtanen: Alustatalous. Onko se mielestäsi riittävän
täsmällisesti määritelty termi, vai liittyykö siihen hypetystä, että firmat pyrkivät olemaan alustatalouden piirissä?
Lappalainen: Varmaan sekä että, mutta kyllähän se kuvaa talouden
rakenteita ja työn tekemisen tapoja, ja jakamistalous on monella tavalla aidosti
uudistanut monien alojen rakenteita. Jos miettii vaikka Airbnb:n kaltaista toimijaa, joka
täydellisesti mullisti matkustamista ja hotellialaa, niin ei se ole mitään
pöhinää, vaan se on muuttanut sitä, miten me matkustamme. Kyllä siinä on isosta
ilmiöstä kyse. Totta kai monet yritykset sitten niin kuin haluavat mennä sinne
missä nähdään mahdollisuuksia. Mutta se on sitten toinen juttu.
Virtanen: Mutta onko alustatalouden ongelmia mielestäsi
käsitelty riittävästi? Eli sitä, että hajautetaan riskiä työntekijöille,
eivätkä välttämättä niin työntekijöiden oikeudet ole samalla tavalla tapetilla
kuin perinteisissä firmoissa, jossa sitoudutaan yrityskulttuuriin.
Lappalainen: Kyllä näkisin, että Suomessa on käsitelty vaikkapa Woltin lähettien ongelmia hyvinkin laajasti ja kriittisesti. Onko
käsitelty vaikkapa kaikkia Airbnb:n lieveilmiöitä tai kaikkia alustatalouden
näkökulmia? Varmaan jossakin vaiheessa on eri medioissa ollut mielestäni kyllä
aika paljonkin niistä ilmiöistä juttuja.
Virtanen: Meneekö se sitten helposti toiseen
äärimmäisyyteen, kun joku keksii, että tässä liikeideassa onkin tällainen
sosiaalinen ongelma? Sitten kaikki alkaa rummuttamaan sitä, ja sinänsä hyvä idea
pilataan sillä, että media kääntyy yhtäkkiä negatiiviseksi, toimii laumana?
Lappalainen: Osittain varmaan, mutta myös yleisö toimii
laumana ja suhtautuu tiettyihin ilmiöihin jollakin tavalla. Otetaan vaikkapa
erottelukyky siinä, että toimiiko vaikkapa Wolt lähettejään kohtaan reilummin
kuin Uber tai muut amerikkalaiset yritykset, niin ehkä siinä se erottelukyky on
heikkoa.
Mutta törmäsin just esimerkiksi sellaiseen yritykseen, joka
pyrkii ratkaisemaan näitä alustatalouden ongelmia, eli sekin luo uutta bisnestä
luomalla työntekijöille uusia, uudenlaisia vaikuttamisen ja turvan malleja kevyemmillä
ratkaisuilla, jotka sopivat siihen toimialaan. Niin toisaalta sekin on mahdollisuus,
että niitä ongelmia pyritään sitten ratkaisemaan, että ei ole vielä hyvin nähty
mihin se ala kehittyy. Totta kai sitä pitää säännellä ja seurata ja olla
kriittinen, mutta se voi tavoitella parannuksia siihen verrattuna mistä se on
lähtenyt.
Muodikasta vastuullisuutta
Virtanen: Nyt päästiin seuraavaan teemaan, joka on ESG,
eli vastuullisuuden korostaminen liiketoiminnassa ja se, miten taloustoimittajan
pitäisi suhtautua siihen ESG-puheeseen. Kaikki isot firmat, varsinkin
pörssiyhtiöt joutuvat olemaan vastuullisempia kuin paavi itse, mutta pääsevätkö
pienet vähemmällä?
Lappalainen: Kyllä. Ainakin siinä mielessä, että isojen yritysten vastuullisuusraportoinnin prosessit eivät niitä koske. Mutta sitten taas pääomasijoittajia ne yhä suuremmassa määrin koskevat. Esimerkiksi vaikkapa Suomen Teollisuussijoitus, joka sijoittaa meidän kaikkien verorahoja kasvuyrityksiin, niin sillä on vastuullisuussäännöt ja periaatteet, ja se raportoi niistä. Ja samoin koko Suomen pääomasijoitusala on sitoutunut tiettyihin vastuullisuuteen liittyviin periaatteisiin. Yhä useammat pääomasijoittajat tarkastelevat portfoliossa näitä kriteereitä ja pyrkivät myös sijoittamaan ei pelkästään sellaisiin yrityksiin jotka noudattaa jotain sääntöjä, vaan sellaisiin, joiden teknologia pyrkii tekemään jotain, jolla on positiivinen vaikutus ratkaistaessa maapallon ongelmia.
Eli tavallaan
on yhä enemmän alettu kiinnittää huomiota siihen, että sijoitetaanko vaan niin
kun somesovelluksiin, vai pyritäänkö ratkaisemaan vaikkapa tiedepohjaisella
teknologioilla jotain ruokakriisin tai materiaalitehokkuuden kaltaisia
ongelmia.
Virtanen: Onko sinulla mielessä esimerkkejä, joissa mediaa
olisi onnistuneesti vedätetty ESG-hypetyksellä?
Lappalainen: No esimerkiksi lenkkarifirma Rens Original, josta kirjoitin Helsingin
Sanomiin, HS Visioon ison artikkelin noin vuosi sitten syksyllä. Heidän tarinansa
oli todella hyvin tarinallistettu: kaksi nuorta vietnamilaista
maahanmuuttajakundia perustavat vastuullisen lenkkarifirman, ja nämä lenkkarit
on tehty kierrätetystä kahvinpuruista. Eikö kuulostaa ihan täydelliseltä? Ja
kaikki todella tunnetut sijoittajat Risto Siilasmaata ja Ilkka Paanasta myöten,
oli haltioissaan, että jes, maahanmuuttajat tekevät vastuullisia lenkkareita,
ja näitä tuetaan.
Mutta sitten aloin saada vinkkejä vietnamilaisyhteisöstä, ja
LinkedInin kautta törmäsin ilmiöön, että tässä firmassa onkin jotain hämärää ja
työolot huonosti. Aloin tutkia sitä asiaa tarkemmin ja kun haastattelin suurta
joukkoa siellä työskennelleitä vietnamilaisia, niin kävi ilmi, että tämähän onkin
tällainen työluvan saamisella vietnamilaisia riistävä firma, jossa se kierrätettyjen
kahvinpurujen osuuskin oli aivan marginaalinen sen kengän raaka aineista.
Nyhtökauran nousu ja tuho
Virtanen: Otetaan toinen esimerkki, jonka tunnet hyvin.
Tämä ei kai ole esimerkki huijauksesta, mutta epäonnistumisesta
kuitenkin: nyhtökaura. Kaikki innostuivat siitä, ja sehän oli ihan hyvä tuote,
mutta sitten tekin Hesarissa kerroitte, että eihän tämä lähtenytkään
lentoon. Mikä siinä meni pieleen – lähtikö media liian sinisilmäisenä mukaan?
Lappalainen: No menikö media mukaan, se on ehkä toinen
kysymys. Sehän synnytti todella suuren kuluttajahypen, ja kyllä se, jos koe-erät
myydään Stockmannilta yhdessätoista minuutissa loppuun ja ihmiset jonottavat
sitä, niin kyllä silloin lähdetään siitä, että me raportoidaan se puheenaiheena,
joten siinä mielessä media ei välttämättä mennyt mukaan mitenkään liian
sinisilmäisesti.
Sitten taas se, että miten vaikeaa on tehdä
ruokainnovaatiosta teollinen prosessi, joka olisi skaalattavissa teolliseen
tuotantoon, ja miten vaikeaa on viedä ruokateknologian innovaatio kansainväliseksi,
niin siinä olisi pitänyt miettiä sitä itse kunkin vähän tarkemmin, että kuinka
tämä nyt tapahtuu. Paulighan osti yrityksen todella sen suomalaisen kuluttajahypen
ja mediahypen innostamana, kuvitellen että tästä tämä lähtee näin vaan. Heillä
oli todella suuret
kasvuodotukset, ja he investoivat isosti tehtaaseen
Ruotsiin. Siellä tehtiin siinä virhearvio investointipäätöksiä tehdessä,
vaikka siellä oli mukana kokeneita yritysstrategian hallitusammattilaisia ja elintarviketuotannon
prosessien osaajia ja viennin osaajia – ei se ole niin helppoa.
Siinä tehtiin klassisia virheitä; miten voi käydä, kun iso
yritys ostaa pienen yrityksen, ja miten ehkä ei tehdä markkinatutkimuksia
oikein, tai miten lähdetään viemään jotain tuotetta väärin markkinoille. Johtamisessa
ja kommunikaatiossa oli ongelmia ja niin edelleen. Se oli ehkä esimerkki siitä,
mikä kaikki tässä oli vaikeaa, ja ilman että se tavallaan kenenkään yksittäisen
ihmisen syy. Mutta tuollaisen kasvun rakentaminen on todella vaikeaa, ja siinä jutussa pyrin
avaamaan sitä, että miksi niin on?
Virtanen: Jutunhan saa siitäkin, että vaikka yksittäistä
syyllistä ei löydy, niin onnettomuustutkinnan asenteella yritetään saada
selville mikä tässä meni pieleen, jotta se ei toistuisi.
Lappalainen: Juuri niin.
UROS – miljardin läpilaskutus
Virtanen: Vielä viimeinen kysymys, joka koskee Uros-yhtiötä. Miten
arvioisit tämän uroksen saamaa julkisuutta ennen ja jälkeen sen kaatumisen?
Lappalainen: Olen hyvin pitkälti osallinen. Kirjoitin uroksesta parikin tosi laajaa artikkelia, joissa hehkutettiin sen miljardin liikevaihtoa. Kirjoitin Talouselämään kansijutun, jossa kerrottiin, että ’Miljardin Euron Uros’. Se perustui yksinkertaisesti siihen, että saimme sieltä tilinpäätösmateriaalin, siis luvut ja haastattelun, kävimme ne läpi Kauppalehden yritysanalyytikon kanssa. Sitä ihmeteltiin, soitettiin taustahaastatteluita ja pyrittiin niiden avulla varmentamaan asioita.
Soitin heidän isolle kansainväliselle asiakkaalleen: Qualcommin Smart
Cities -liiketoiminnan johtaja hehkutti minulle Urosta kumppaninaan. Eli Qualcommin johtaja hehkuttaa minulle suomalaista yritystä, ja sen
tilinpäätöslukuja on analyytikon kanssa käyty läpi. Mietin, että mitä minä olisin
voinut tehdä toisin, kun siinä
tilanteessa myös Business Finland
ja sitä lainoittaneet pankit menivät ihan samaan lankaan.
Virtanen: Tässä meni kai aika moni toimittaja
lankaan, mutta miten sinä nyt jälkeenpäin arvioisit, että oliko jotain merkkejä, joista olisi voinut päätellä, ettei tämän firman liiketoiminta ole todellista?
Lappalainen: Sitä on
vaikea arvioida, olisiko minun pitänyt itse havahtua johonkin. Tai siis
kyllähän me havahduimmekin, ja siitä keskusteltiin toimituksen sisällä
paljonkin silloin kun niitä juttuja tehtiin. Minä olen siis hyvin paljon
osallinen tähän, eli tein uroksesta Talouselämään ne isot kansijutut, joissa
kerrottiin, että tämä on miljardin euron uros ja se perustui siihen, että me saimme
sieltä tilinpäätöstiedot ja kävin Oulussa haastattelemassa toimitusjohtaja Jerry
Raatikaisen.
Sitä juttukeikkaa ennen toimituksessa keskusteltiin ja aidosti yritettiin ymmärtää sitä liiketoimintamallia, mistä se raha tulee ja mitä nämä asiakkuudet ovat, ja kyseltiin sen perään ja yritysanalyytikon kanssa käytiin niitä lukuja läpi ja pohdittiin, että mikä osa tästä on läpilaskutusta, että joutuvatko ne ostamaan näin paljon niitä kumppaneiden laitteita, jotka ne sitten paketoivat ja myyvät eteenpäin. Tämä on tosi pääomaintensiivistä, koska ne joutuvat ostamaan nämä laitteet, ja sitten siihen jää vaan tällainen kate, että ne siis paketoivat näitä erilaisia IoT-laitteita, laittaa niihin sen mobiiliyhteyden ja sitten toimivat järjestelmäintegraattorina.
Sen me ymmärsimme, että OK, siihen se suuri
liikevaihto perustuu, että niillä on oikeudellisesti sellaisia asiakkaita kuin
Qualcommin Smart Cities -älykaupunkiliiketoiminta. Ja sitten soitin Qualcommin
liiketoimintajohtajalle, ja jos kansainvälisen suuryrityksen johtotason henkilö
hehkuttaa minulle suomalaista kumppaniaan ja me on nähty näin paljon vaivaa
siinä, niin minun on tosi vaikeaa. Ei ollut mitään, millä perusteella olisin
kirjoittanut siinä vaiheessa toisenlaisen jutun.
Virtanen: Eikä se ole pelkästään toimittajan oma tehtävä
päättää siitä, vaan mukana päätöksenteossa on joku esihenkilö. Ymmärrän hyvin, että jos saadaan tarina kasaan, niin kyllä se mieluummin julkaistaan kun jätetään
julkaisematta. Tässä kai toteutui se riski?
Lappalainen: Niin siis, jos saadaan omana uutisena
eksklusiivisesti miljardin euron liikevaihtoon nousseen yrityksen
tilinpäätöstiedot ja yksinoikeudella haastattelu heiltä, ja pyritään
varmistamaan, tekemään pohjat ja soitetaan niiden asiakkaalle, niin en näe että
olisi mitään perustetta olla tekemättä. Näin se täytti ihan kaikki
journalistiset prosessit, ja samaan aikaan Business Finland ja heitä lainoittaneet
pankit teki ihan samanlaista, menivät samaan lankaan ja uskoivat tähän. Jos
pankkien prosesseista menee tämä läpi, niin sitten on vaikea sanoa, että mitä
journalistin olisi pitänyt tehdä enemmän.
Se mistä tunnen omatunnon pistoksen on, että Uroksen omistajan Jyrki Hallikaisen aiempien bisnesten olisi pitänyt soittaa vahvemmin kelloa, mutta siitäkin me kerroimme läpinäkyvästi, että Hallikaisella oli historiassaan tämä Nokian tapaus. Ja kerrottiin myös, että tämä holdingyhtiörakenne on veroparatiisissa, niin että Uros ei maksa veroja, vaan voitot menevät muualle. Sitä kirjoitettiin hyvin kriittisesti ja itse asiassa jopa niin, että kun ensin olin kirjoittanut ison artikkelin siitä, että Uros on miljardiyhtiö ja käynyt haastattelemassa heitä, me saatiin se tilinpäätöksen ennakkotietojen perusteella.
Sitten kun me saatiin se koko tilinpäätös aineisto ja nähtiin myös
ne veroasiat sieltä, niin kirjoitettiin hyvin kriittinen juttu siitä, että
toisin kuin Supercellin, Uroksen menestys ei sada Suomessa veroina laariin. Siinä
vaiheessa tarkistin faktoja, ja omistaja Hallikainen ryhtyi kiristämään, että ’Hei
Elina, että meillähän oli hyvä juttu tässä meneillään’. Hän oli lupaamassa
minulle yksinoikeudella haastattelua Uroksen visioista ja strategioista, ja hän
maalaili tällaista, että menetän sen, jos nyt julkaisen nämä ikävät jutut
näistä veroista. Se oli siis törkein urallani kohtaamani toimittajan
painostusyritys. Kyllä toimituksessa tiedettiin, millainen henkilö Jyrki Hallikainen
oli, ja kyllä me suhtauduimme Urokseen kriittisesti.
Oivaltamisen iloa
Virtanen: Tämähän oli opettavainen tarina. Onko sinulla
vielä jotain mielessä, mitä haluaisit sanoa nuorille journalisteille, jotka
harkitsevat talousjournalistiksi ryhtymistä tai oman alueen löytämistä talouden
laajalta kentältä?
Lappalainen: Mä itse nautin kasvuyrityksistä siksi, että
silloin saan joka päivä oppia jotain uusista teknologioista ja innostua keksinnöistä
ja teknologioista. Ja sitten startup-skenessä on semmoinen optimistinen
eteenpäin menevä voima, jossa asioita tehdään nopeasti ja draivilla ja se on
inspiroivaa.
Sen kyytiin ei saa heittäytyä kritiikittömästi, mutta se
antaa päivittäistä oivaltamisen iloa, ja se on työssä merkityksellistä ja kivaa.
Virtanen: Ja kun tuolla aikaisemmin sanottiin, että
yrittäjien ei pitäisi masentua epäonnistumisista vaan mennä eteenpäin, niin samahan
koskee meitä journalisteja, että jos joku juttu nyt ei sitten ollutkaan ihan
viimeiseen viimeisen päälle kympin juttu niin seuraava sitten on. Eikö
tämmöinen asenne on aika hyvä?
Lappalainen: Jokainen juttu täysillä.
Virtanen: Kiitos haastattelusta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti