-------------------------------------------------------------
Tampereen yliopiston
journalistiikan laitos järjesti kevätlukukaudella 2023 talousjournalismin
verkkokurssin, jossa perehdyttiin muun muassa talouden megatrendeihin, niin
sanotun uuden talouden ilmiöihin, yritysten tunnuslukuihin ja
iäisyyskysymykseen: miten taloustoimittaja poikkeaa muista journalisteista?
Tein kurssia varten huhti-kesäkuussa 2022 parikymmentä haastattelua, joiden pohjalta koostin opiskelijoiden katsottavaksi kymmenen videota. Kun kurssi on nyt ohi, julkaisen tässä haastatteluista kevyesti editoidut tekstiversiot. Niistä käy toivottavasti ilmi, miten talouden päättäjät, poliitikot ja tutkijat suhtautuvat journalisteihin, ja miten taloustoimittajat suhtautuvat juttujensa kohteisiin.
Haastatteluista selviää ainakin vastaus siihen, miten taloustoimittaja poikkeaa muista: vanhan vitsin mukaan samalla tavalla kuin talousnakki poikkeaa tavallisesta nakista. Tämän voi ymmärtää kahdella tavalla. Joku voi ajatella, että talousjournalismi on jotenkin halvempaa kuin esimerkiksi politiikan journalismi. Heh heh. Mutta hieman vakavampi henkilö ymmärtää, että talousnakit ovat tärkeitä, ja nopean inflaation aikana niiden kysynnän kasvuun on syytä varautua.
Haastattelusarjan tässä osassa vieraana on
kansanedustaja, kokoomuksen varapuheenjohtaja Elina Valtonen. Puhuimme muun muassa hyvästä ja huonosta
talousjournalismista, valtion velkaantumisesta, yritystuista ja omistajaohjauksesta.
Haastattelu tehtiin Zoomissa 14. kesäkuuta 2022.
Eduskunnassa
vuodesta 2014 Uudenmaan edustajana istunut Valtonen valittiin jatkokaudelle
kevään 2023 eduskuntavaaleissa, tällä kertaa Helsingistä. Hän sai 32 562 ääntä, mikä on kaikkien
aikojen suurin äänimäärä Helsingin vaalipiirissä.
------------------------------------------------------------------
Talouspoliitikon viitta
Matti Virtanen: Tervetuloa
talousjournalismin kurssin haastatteluun. Olet profiloitunut politiikassa talousasiantuntijaksi. Miten itse määrittelisit oman
poliittisen identiteettisi?
Elina Valtonen: Kai tässä on vähän objektiivisia
kriteereitä sille, että jotain taloudesta tietää. Olen työskennellyt
rahoitusmarkkinoilla yli kymmenen vuotta ennen kuin tulin politiikkaan. Koulutukseltani
olen diplomi-insinööri tietotekniikasta sekä kauppatieteiden maisteri
rahoituksen kansantaloustieteestä, niin että jotain harrastuneisuutta on. Ja
kaiken lisäksi olen ollut Taloussanomissa aikoinaan taloustoimittajana,
kesätoimittajana ensin ja freelancerina, silloin kun Taloussanomat vielä oli
paperilehti eli pari vuosikymmentä sitten.
Virtanen: Kaiken lisäksi olet toimittajan tytär,
mikäli oikein muistan.
Valtonen: No se on ehkä se minun suurin ansioni
sitten lopulta.
Virtanen: Kerro miten talouspoliitikot poikkeavat
muista poliitikoista.
Valtonen: No en tiedä poikkeavatko he nyt sen
enempää. Yleensä talouspoliitikon viitan saa harteilleen, kun ihminen menee
eduskunnassa joko talousvaliokunnan tai valtiovarainvaliokunnan jäseneksi. Itsehän
en tällä hetkellä ole kummassakaan, mutta olen kyllä pitkään ollut
valtiovarainvaliokunnassa ja siellä myös verojaostossa.
Virtanen: Oletko huomannut, että poliitikot voisi
jakaa kahteen ryhmään, joista toiset ymmärtää taloutta ja toiset ei?
Valtonen: Joku ilkeämielinen voisi sanoa, että
pelkästään jäsenyys valtiovarainvaliokunnassa ei vielä tee ihmisestä täyttä
talousgurua. Mutta sen verran haluan kyllä puolustaa kansanedustajan työtä,
että ihminen riippumatta taustastaan kyllä aika nopeasti pääsee näissä
valiokuntakuulemisissa jyvälle siitä mitä tapahtuu ja minkälaisia päätöksiä
tehdään. Sitten se on omasta harrastuneisuudesta kiinni, kuinka paljon haluaa
käyttää aikaa vaikkapa erityyppisten argumenttien läpikäymiseen.
Virtanen: Kerro vähän siitä, miten kokoomuksen
eduskuntaryhmässä jaetaan talouspolitiikan kommentointivastuuta – kenen puoleen
toimittajien kannattaa kääntyä?
Valtonen: Kyllä sitä jonkin verran koordinoidaan, mutta samantapaista tiukkaa työnjakoa kuin Saksassa ja Ruotsissa meillä ei ole. Siellä on vaalijärjestelmän vuoksi hyvin erityyppinen poliitikkojen urakehitys, eli poliitikot keskittyvät tyypillisesti vain tiettyihin asioihin koko uransa ajan.
Sen sijaan Suomessa kaikki ovat ikään kuin
yleispoliitikkoja. Jokaisessa vaalissa saa vastata ihan A:sta Ö:hön kaikkiin
kysymyksiin, ja pitääkin vastata tietenkin. Ja sitten aika useinhan tämä menee
myös niin, että toimittaja itse päättää kenelle hän soittaa. Jos on itse
estynyt, tai kokee ettei ole itse paras asiantuntija asiassa, niin sitten
on omissa käsissä, että voi neuvoa vaikka omasta puolueesta tai
eduskuntaryhmästä jonkun toisen vastaamaan.
Mutta on meillä tietenkin jaottelua johtuen
siitä, että kuka nyt kyseessä olevaan valiokuntaan kuuluu, niin hän kommentoi sen
valiokunnan asioita, varsinkin jos puhutaan virallisista kannanotoista ja
päätöksistä. Ja sitten meillä on teemaryhmiä – itse vedin pitkään kokoomuksen
talousteemaryhmää. Tällä hetkellä omat vastuualueeni eduskuntaryhmässä ovat ulko-
ja turvallisuuspolitiikka sekä Eurooppa.
Myös puolueen ja eduskuntaryhmän
puheenjohtajistot tietysti vastaavat yleisesti kokoomuksen linjasta ja sen
toimeenpanosta.
Ideoita ulkomailta
Virtanen: Minkälaisia talousuutisia pidät
kiinnostavina? Näkeekö sen jo otsikosta, vai pitääkö lukea juttu loppuun ennen
kuin tietää?
Valtonen: Otsikko tietysti, joo mutta täytyy
sanoa, että minulla on seuraamissani uutisissa ehkä ylipainoa kansainvälisessä
mediassa. Seuraan lähinnä brittiläisiä ja joitakin
saksalaisia julkaisuja, joskus harvoin ranskalaisia. Vähän riippuu mitä
tapahtuu ja mistä kulmasta katsoo. Tietenkin niissä harvemmin kommentoidaan
Suomen taloutta, mutta jos puhutaan Euroopan tai globaaleista asioista,
vaikkapa rahapolitiikasta, niin sitten yleensä luen kansainvälistä mediaa.
Virtanen: Mitä ulkomaisia lehtiä suosittelisit
toimittajille, jos haluaa pysyä kärryillä?
Valtonen: Ehkä minun ei pitäisi nyt hirveästi
yleistää, mutta Financial Times, Bloomberg, The Economist ovat tärkeitä. Ja
mitä tulee eurooppalaiseen talouspolitiikkaan, niin itse luen aika paljon Die
Weltiä ja Frankfurter Allgemeinea. Myös muiden maiden lehtiä kannattaa seurata,
riippuen vähän siitä mitä tapahtuu.
Virtanen: Seurataanko Suomessa mielestäsi
riittävästi eurooppalaista mediaa, vai onko meillä vähän provinsiaalinen
asenne?
Valtonen: No on minulla vähän semmoinen tunne. En
tietenkään osaa tähän mitään tilastoja antaa, mutta ehkä herkemmin seurataan
juuri englanninkielisiä medioita jo kielisyistä, mutta sanotaan, että
saksalainen ja ranskalainen media jäävät pienemmälle seurannalle, ja
yksittäisten toimittajien harrastuneisuuden varaan.
Otan yhden esimerkin. Mielestäni Suomessa
tiedetään aika vähän siitä, mitä Saksan hallitusohjelmassa lukee. Siellä on
paljon jännittäviä asioita, jotka olisi ehkä Suomenkin kannalta relevantteja
tietää.
Virtanen: Millä tavalla talousuutiset vaikuttavat
poliitikkojen tekemisiin tai ajatteluun?
Valtonen: Kyllä ne vaikuttavat ehdottomasti. Jos
puhutaan ihan kotimaan talousuutisista, niin ilman muuta semmoiset uutiset,
jotka koskettavat läheisesti kotitalouksia ja ovat kiinni ihmisten arjessa,
niin niistä pitää tietää aika nopeasti. Ne tulevat kuitenkin tavalla tai
toisella myös politiikan pöydälle, ja näin se pitää demokratiassa ollakin. Eli
totta kai niillä on merkitystä.
Väärää tasapuolisuutta
Virtanen: Minkälaisia ongelmia suomalaisessa
talousjournalismissa sitten on? Jos ajatellaan kokonaisuutta, niin mitä jää
katveeseen?
Valtonen: Ehkä yksi ihan yksittäinen asia, minkä haluaisin nostaa on toivomus, että jos on jonkin alan toimittaja tai keskittyy vaikkapa nyt siihen talouteen tai talouspolitiikkaan, niin hänen olisi hyvä muodostaa omaa osaamista aiheesta. Hänen pitäisi osata välttää tasapuolisuusharhaa.
Tarkoitan sitä, että jos journalisti ei itse osaa tai halua arvioida sitä, mikä näkemys on lähempänä niin sanotusti
totuutta tai vaikkapa tieteellistä konsensusta, niin silloin meillä pannaan kaksi
äärivastakkaista mielipidettä toisiaan vastaan ikään kuin tasapuolisina, vaikka
niistä toinen olisi paljon enemmän valtavirtaa vaikkapa Euroopassa tai
kansainvälisesti. Sellaiset ansat välttää ehkä parhaiten, jos pystyy käyttämään
myös omaa osaamistaan ja arviointikykyään.
Virtanen: Oletko havainnut talouskirjoittelussa jotain väärinkäsityksiä, jotka on nostettu valtavirran taloustieteen rinnalle. Siis onko esimerkkejä huuhaasta, josta ei pitäisi kirjoittaa?
Valtonen: Sanotaan nyt vaikka näin, että jos käsitellään oikeistolaista ja vasemmistolaista talousajattelua, niin jos oikeistolaiseksi ottaa vaikkapa kokoomuksen hahmon kertomaan ja vasemmistolaiseksi sitten vaikkapa vasemmistoliiton edustajan.
Sanoin tämän
vain esimerkiksi, koska tällaista esimerkiksi Saksassa ei juurikaan tapahdu,
koska siellä vasemmistoliitto (Die Linke) tulkitaan, jos nyt ei ihan
ääripuolueeksi niin melkein. Siellä ei lähdetä siitä, että jos sen mielipidettä
kuullaan, niin sitä vastaan pannaan CDU:n eli paikallisen kokoomuksen edustaja,
vaan pikemminkin sen ääriajatuksia käsitellään erillisinä. Mutta Suomessa
tällaista ei niinkään ole. Meillä puhutaan ehkä enemmän siitä
äärioikeistolaisuudesta myös talouspolitiikan saralla - mitä se sitten onkaan,
mutta tällaisena esimerkkinä vaan.
Oikeiston ja vasemmiston talous
Virtanen: Jatketaan vielä vasemmistosta ja
oikeistosta nimenomaan talouspolitiikan seurannassa. Uutisointi on yleensä
sitä, että oikeisto vaatii leikkauksia ja veronkevennyksiä ja vasemmisto
puolestaan vaatii menojen lisäämistä mielellään vaikka sitten velkaantumalla.
Mitä ajattelet tällaisista jutuista, jossa nämä kaksi näkökulmaa aina
rinnastetaan?
Valtonen: Mielestäni se on ihan OK, mutta se mitä
toivoisi tosi paljon enemmän on, että pyrittäisiin hakemaan myös sitä
kansainvälistä benchmarkia tai kontekstia ihan jo sen takia, että me elämme
niin verkottuneessa taloudessa. Suomi ei omassa pienessä kuplassaan voi tehdä
talouspoliittisia päätöksiä ilman että ne vaikuttavat Suomen kansainväliseen
asemaan kilpailukyvyn näkökulmasta. Eli esimerkiksi kun Suomella on jo yksi
maailman korkeimmista veroasteista, ja jos sitä haluaa lähteä vielä nostamaan,
niin se on sitten kansainvälisessä kontekstissa jo aika äärimmäinen mielipide.
Esimerkiksi Saksassa veroaste on viisi prosenttiyksikköä alhaisempi kuin
meillä.
Suomessa näyttää siltä, että vasemmisto haluaa nostaa veroja enemmän ja oikeisto vähemmän. Mutta jos verotusta halutaan kiristää Suomessa edelleen, vaikka me olemme jo näin tapissa, niin sitä suhteellisuutta saisi hakemalla vertailukohtaa myös Suomen rajojen ulkopuolelta. Mehän olemme vain 5,5 miljoonaa ihmistä tässä maailmantalouden laineilla.
Toinen esimerkki ovat tuloerot, joista Suomessa kernaasti
puhutaan. Itse asiassa varallisuuseroista olisi mielestäni paljon tärkeämpää
puhua, mutta meillä puhutaan yleensä vain tuloeroista. Mikä siinä on puhuessa - mutta
Suomessa tuloerot eivät ole viimeiseen pariin kymmeneen vuoteen ole juuri
lainkaan heilahtaneet. Me olemme kansainvälisessä mittakaavassa hyvin
maltillisten tuloerojen maa. Mutta sitä ei nähdä, että erityisesti
varallisuuspuolella Suomessa ajatellaan, että joku omistaa enemmän kuin muut, ja että olisiko oikeudenmukaisempaa jakaa
sitä omaisuutta tai verottaa enemmän. Siinä saattaa unohtua, että Suomessa on hankalaa omistaa tai Suomessa omaisuuden
kerryttäminen on vaikeata.
Mutta joku omistaa joka tapauksessa, ja
maailmalla pääomat ja omaisuus kertyvät paljon nopeammin kuin meillä. Esimerkiksi
Kiinassa on nyt ollut muutaman vuoden ajan jo enemmän miljardöörejä kuin
Yhdysvalloissa. Jos kotimainen omistajuus edellyttää sitä, että varallisuus
jonkin verran keskittyy, kyllä se pitää hyväksyä. Mutta tietenkin sellaisilla
pelisäännöillä, että se on mahdollista kaikille, eikä minkään erioikeuden
perusteella.
Jos kotimaista omistusta on vähemmän, niin se
tarkoittaa keskimäärin enemmän sitä, että me olemme sitten muunmaalaisella
pääomalla töissä. Oli tästä sitten mitä mieltä hyvänsä, niin tämä ilmiö jää
aika usein näkemättä. Globaali ulottuvuus vaikuttaa tässäkin, niin että kun
meillä on rajat auki ja pääoma liikkuu vapaasti, niin me emme voi tai meidän ei
kannata optimoida vaikkapa varallisuuseroja tai tuloeroja pelkästään kotimaan
tasolla, kun me olemme vain tällainen Berliinin kokoinen kansakunta.
Virtanen: Onko tämä vähän sama ilmiö kuin se,
että kun pyritään eroon epäeettisistä teollisuudenaloista, niin Kiina ostaa ne,
ja loppujen lopuksi kaikki toiminta jatkuu entistä huonommilla kriteereillä?
Valtonen: No, tämä on ehkä sukulaisilmiö.
Kehyksiä rikkomassa
Virtanen: Pandemian
aikana hallitus on rikkonut budjettikehyksiään ja siirtänyt menoja valtion
budjetin ulkopuolelle, kuten tehtiin myös puolustusmenojen kanssa. Tätä on
tehty opposition tuella. Kokoomuskaan ei vastustanut koronaelvytystä eikä
hävittäjähankintojen siirtämistä puolustusbudjetin ulkopuolelle. Miten hyvin
tämä ilmiö on selitetty mediassa yleisölle?
Valtonen: No kyllä minä uskon, että se on selitetty, mutta on sitten eri asia, että kuinka paljon se ihmisiä kiinnostaa – paljonko heille jää mieleen tällaisesta budjettitekniikasta. Menokehykset ovat nimenomaan tekniikkaa, koska niissä ei ole mistään sitovasta asiasta kyse, kuten tälläkin vaalikaudella on nähty. Kyse on ehkä enemmän ollut herrasmies ja -naissopimuksesta, jolla pyritään estämään kohtuutonta menojen lisäämistä vaalikauden aikana.
Tyypillisesti jokaiselle hallituskaudelle
osuu yksi tai useampi kriisi, joka sinänsä mahdollistaa sen perustelemisen,
että miksi kehykset pitää ylittää. Sitten on eri asia, jos tekisi vaikkapa
lainsäädäntöä Saksan mallin mukaisesta velkajarrusta, eli että julkisen
talouden pitäisi olla tasapainossa aina. Silloin siinä jokainen hallitus sitten
menisi perustuslakia vastaan, jos lähtisi sitä rikkomaan.
Virtanen: Kyynisten politiikan toimittajien
keskuudessa vallitsee käsitys, että poliitikot tekevät aina hallitukseen
päästyään ihan samat päätökset, joita niiden kilpailijat tekevät. Kokoomus
olisi tehnyt myös tällä vaalikaudella hallituksessa ihan samat asiat kuin
demarit. Miten vastaat tähän kritiikkiin?
Valtonen: Ensinnäkin Suomessa yksikään puolue ei koskaan päätä yksin. Meillä on aina koalitiohallituksia siitä syystä, että meillä on valtavasti puolueita, joista mikään ei voi muodostaa hallitusta yksin. Toisaalta sanoisin, että kyllä hallituksella on merkitystä. Esimerkiksi viime kaudella, kun Juha Sipilän hallitus aloitti 2015, niin Suomen julkisen talouden alijäämä sisältäen valtion, kunnat ja työttömyysvakuutusrahaston oli keskimäärin 9,2 miljardia alijäämäinen aikaisempien seitsemän vuoden ajan. Se vastaa hyvin nykyistä tilannetta, olkoonkin että siihen sisältyi koronavuosi 2020, jonka hoitamiseen otettiin vielä paljon enemmän lainaa. Mutta keskimäärin tästä eteenpäin Suomen julkinen talous on 7–8 miljardia alijäämäinen.
Yhtä
kaikki, Sipilän kauden alussa tehtiin vaikeita päätöksiä, ja julkinen talous
saatiin melkein tasapainoon. Vuoteen 2018 mennessä eli kolmen vuoden aikana ei
päästy ihan nollaan, mutta kuitenkin hyvin lähelle sitä. Lähtötilanne oli
tosiaan aika heikko, ja tämä itse asiassa tehtiin niin, että köyhien
kotitalouksien määrä Suomessa samalla väheni. Köyhien määrä pieneni, vastoin
sitä mielikuvaa, joka monille ehkä jäi siitä hallituskaudesta.
Valtio omistajana
Virtanen: Periaatteellinen kysymys: minkälaisessa tilanteessa julkisella vallalla on oikeus tai velvollisuus pelastaa kriisiyhtiöitä?
Valtonen: Yleensä peruste sille, että julkinen
valta omistaa jonkin yrityksen, niin sen pitäisi Suomessa olla samankaltainen
kuin Ruotsissa. Eli että julkinen omistus on perusteltu ainoastaan silloin, jos
kyseessä on maan puolustuksellinen tai hyvin strateginen intressi, jolloin
valtio voisi omistaa sen yhtiön kokonaan. Sen sijaan tällainen Suomen
politiikka, jossa valtio omistaa vähän sitä sun tätä ja myös siivuja pörssiyhtiöistä, niin siinähän ei ole mitään järkeä. Mielestäni olisi parempi, että
ihmiset saisivat ja voisivat itse omistaa osakkeita.
Olisi upeaa, jos Suomessa kansankapitalismia
olisi vielä enemmän, ja että kaikilla olisi mahdollisuus omasta palkkatyöstään
tai mistä tahansa tulosta säästää himpun verran enemmän. Tai siis että palkasta
jäisi säästöön ja sitä kautta voisi sijoittaa, sen sijaan että julkinen valta
omistaa ikään kuin kaiken meidän puolestamme – siis vähän karrikoiden –, ja
tämä liittyy myös kriisiyhtiöiden pelastamiseen: se olisi oikein ainoastaan
silloin, jos sillä on strateginen merkitys.
Virtanen: Otetaan käytännön esimerkkinä kolme tärkeää valtion omistamaa yhtiötä. Fortum, Neste ja Finnair ovat kaikki kärsineet pandemiasta, ja nyt ne kärsivät sodasta. Sopiiko valtion puuttua näiden yhtiöiden toimintaan entistä voimakkaammin?
Valtonen: Sanoisin, että Finnair on näistä tietysti siltä osin strateginen, että kun Suomi on vähän tällainen saari, ja jos ollaan kriisissä niin sitten ollaan varsinkin saari. Kyllä meidän täytyy pitää kulkuyhteyksistämme huolta, ja siksi minulla on varovaisen myönteinen suhtautuminen siihen, että valtio pysyy ainakin osin Finnairin omistajana.
Mutta monella muulla toimialalla asia on toinen. Vaikka siis totta kai polttoaineet ja energia ovat strategisia aloja, niin ei ole yhtä suoraa perustelua sille, että julkinen valta olisi niissä ainakaan keskeisesti omistajana. Ja jos on, niin silloin voi olla perusteltua omistaa yhtiö kokonaan.
Jos ajatellaan raaka-aineiden tai vaikkapa raakaöljyn hinnannousua, niin se yleensä tarkoittaa, että jalostusmarginaalit kasvavat suhteessa paljon enemmän. Eli perinteisesti on ollut niin, että Nesteen tyyppisellä toimialalla voitot jopa kasvavat silloin, kun sen raaka-aineen hinta nousee. Silloinhan se jalostusmarginaali voidaan hinnoitella aavistuksen vapaammin.
Virtanen: Poliitikot vaativat leikkauksia yritystukiin, ja samaa vaaditaan usein myös lehtien pääkirjoituksissa. Mitään ei kuitenkaan saada aikaiseksi. Mitä mieltä olet tästä?
Valtonen: On kyllä todella valitettavaa, että jokaiselle yritystuelle löytyy aina joku puolestapuhuja, eli ne tahot, jotka niistä tavalla tai toisella hyötyvät, ja sen takia se leikkaaminen on niin kovin haastavaa.
Valtion kasvun rajat
Virtanen: Kuinka paljon julkisen vallan rooli
taloudessa voi kasvaa poikkeusoloissa? Nyt on eletty kaksi vuotta pandemiaa.
Euroopassa on menossa sota. Monien mielestä myös ilmastonmuutoksen torjuminen
vaatisi merkittävää julkisen vallan kasvattamista. Tuleeko tällä tiellä koskaan
stoppi vastaan?
Valtonen: Itse asiassa ilmastonmuutoksen torjunta ei niinkään edellytä valtion roolin kasvattamista, vaan pikemminkin se kristallisointia. Itse kannatan semmoista koulukuntaa, että meillä on selkeät säännöt, jotka luodaan poliittisesti ja mielellään ylikansallisesti. Tässähän Euroopan unioni on kyllä saanut hyvää aikaan esimerkiksi yhteisen päästökaupan kautta, koska jos mietitään ilmastonmuutoksen torjuntaa, niin siinä yksittäinen maa voi tehdä vain rajallisen määrän asioita.
Kun on lainsäädännöllisesti
selkeät ja syrjimättömät säännöt kaikille, niin silloin on kannustin vähentää
päästöjä tai jopa vähentää niitä nettomääräisesti. Sinä päivänä, kun hiileen
talteenotto on mahdollista, niin sekin pystytään tuomaan sisään tähän samaan
markkina-arkkitehtuuriin. Näkisin, että ilmastonmuutoksen vastainen taistelu
edellyttää jopa enemmän markkinataloutta kuin mitä nyt on.
Virtanen: Perusnarratiivi politiikan
journalismissa on, että oikeisto, ehkä myös kokoomus, kannattaa
yövartijavaltiota ja julkisen vallan vetäytymistä kauas takapihalle, ja
vasemmistoa moititaan siitä, että se haluaa kontrolloida taloutta enemmän kuin
on tarpeen. Onko tämä mielestäsi hedelmällinen jako?
Valtonen: No näinhän asia ei tietenkään ole.
Kokoomuksen eduskuntaryhmässä on aika lailla mahdotonta olla kansanedustaja,
jos kannattaa tiukkaa yövartijavaltiota. Itse asiassa poliittinen keskustelu
suuntaan tai toiseen rajoittuu enimmilläänkin vain muutamaan prosenttiyksikköön
koko budjetista.
Virtanen: No eihän demaritkaan enää kannata
sosialismia.
Valtonen: Niin ilmeisesti, mutta tässä kannattaa
myös muistaa nyt se kansainvälinen perspektiivi, koska Suomessa julkisten
menojen suhde kansantuotteeseen on lähellä maailman huippua siellä 60 prosentin
tietämillä. Verrataan sitä vaikka Saksaan, jossa se on lähempänä 50:tä
prosenttia – vaikka toki sielläkin keskustaoikeisto pitää osuutta
korkeana. Jos Saksassa vaikkapa demarit esittävät, että lisätään vähän
julkista kulutusta, niin mielestäni se ei ole yhtä hälyttävää kuin jos niin
tehdään Suomessa, koska meillä aletaan sitten ottaa jo maailmanennätys loikkaa
siinä lajissa.
Sama pätee ajankohtaiseen vertaukseen
Iso-Britanniaan. Siellä kokonaisveroaste on OECD-maiden keskiarvon alapuolella
ja kymmenen prosenttiyksikköä alhaisempi kuin meillä. Lisäksi brittien alijäämä
on vielä suurempi kuin meillä. Jos Briteissä lähdetään edelleen alentamaan
veroja, tilanne on kovin erilainen kuin jos samaa tehtäisiin meillä.
Virtanen: Onko suomalaisessa
talouspoliittisessa keskustelussa jotain oppimista naapurimaista?
Valtonen: Oikeastaan ainoa toiveeni on, että
hieman katsottaisiin myös niitä lähtötasoja. Esimerkiksi samanlaista debattia
kuin vaikka jenkeissä käydään julkisen sektorin koosta, niin ei sitä voi
missään nimessä tuoda tänne, koska USA:n julkinen sektori on lähtökohtaisesti
paljon pienempi kuin meillä, ja liittovaltion budjetti keskittyy ensisijaisesti
puolustusmenoihin ja tiettyihin liittovaltiotason asioihin. Se on hyvin
erilainen konstruktio kuin esimerkiksi Suomen valtion budjetti.
Jos joku sitten jossain meidän verrokkimaassamme
eli hyvinvointivaltioissa täällä Euroopassa ehdottaa menojen lisäämistä, niin
siitä ei voi suoraan päätellä, että nyt Suomessakin kannattaa lisätä menoja.
Meillä on jo käytännössä ne menot siellä budjetissa valmiiksi ja vähän
päällekin, koska meidän lähtötasomme on niin korkea.
Mutta totta kai tämä sama vasemmiston ja
oikeiston vastakkainasettelu on kaikissa muissakin maissa. Se on sinänsä
selkeää nimenomaan talouspolitiikassa, mutta muilla politiikan lohkoilla
perinteistä vasemmisto-oikeisto-jakoa ei ehkä ole olemassakaan.
Perusteellisia perusteluja
Virtanen: Kerro vielä vähän siitä, minkälainen on
mielestäsi oikein hyvä talousjuttu. Mikä herättää uteliaisuutesi tai on saanut
sinut ajattelemaan asioita uudella tavalla?
Valtonen: En osaa sanoa mitään yksittäistä
esimerkkiä, mutta hyvä juttu on semmoinen, missä on tietenkin se varsinainen
uutinen ja tieto kerrottu mahdollisimman napakasti ja hyvin. Pidän myös
analyyseistä ja semmoisista jutuista, joissa on myös omaa pohdintaa ja tarinaa.
Silläkin on toki oltava joku fundamentti ja argumentit kunnossa, ja vaikka
olisin eri mieltäkin, niin on kiva lukea, kun joku perustelee jonkinlaisen
kannan. Sellaista toivoisin suomalaiselta talousjournalismilta nykyistä enemmän
- tai haluaisin kannustaa siihen. Ei niitä kannanottoja tietenkään tarvita
siinä uutisjutussa, jonka pitää olla objektiivinen.
Virtanen: Onko talousjournalismilla
tulevaisuutta, kun kaikki taloudellinen tieto alkaa olla reaaliaikaisesti
saatavilla. Joka puolelta suorastaan tulvii ajantasaista tietoa. Mihin enää
tarvitaan journalismia?
Valtonen: Journalismia tarvitaan juuri taustoittamiseen ja syventämiseen, ja mielellään myös analyysiin. Kyllä minä uskon, että sille on edelleen tilausta.
Reilua kohtelua?
Virtanen: Kun puhut julkisuudessa, niin miten viestisi yleensä menee läpi mediassa?
Valtonen: Jos on suora lähetys, niin ne menee yleensä sellaisenaan läpi. Aika harvoin tapahtuu nykyisin enää sitä, että niitä printissäkään julkaistaisiin täysin kontekstin ulkopuolella tai epäammattimaisesti tehtynä – pyydän toki sitaatit nähtäväksi nykyisin. Ennen vanhaan, kun aloitin tätä poliittista seikkailua, niin en aina tajunnut sitä tehdä, ja se mediassa oleva juttu ei ehkä ollut aina sitä mitä itse olisin toivonut, tai mitä yritin edes sanoa.
Virtanen: Alan käytäntö on tässä aika yhdenmukaista: haastateltavan ennakkotarkastusoikeus on mediassa laajalti hyväksytty periaate, mutta samalla valitetaan, että kiire on kasvanut ja jutut pitää saada entistä nopeammin ulos. Mielenkiintoista kuulla, että et ole kokenut pahoja pettymyksiä sen suhteen, että sinua olisi liian suurella kiireellä ajettu ansaan.
Valtonen: No en minä koe, että tämä olisi mitenkään kauhean laaja ilmiö tai ongelma. Tietenkin pyrin siihen, että jos pyydän sitaatit, niin vastaan toimittajalle niin pian kuin mahdollista.
Virtanen: Kiitos haastattelusta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti