--------------------------------------------------------
Tampereen yliopiston journalistiikan laitos järjesti kevätlukukaudella 2023 talousjournalismin verkkokurssin, jossa perehdyttiin muun muassa talouden megatrendeihin, niin sanotun uuden talouden ilmiöihin, yritysten tunnuslukuihin ja iäisyyskysymykseen: miten taloustoimittaja poikkeaa muista journalisteista?
Tein kurssia varten huhti-kesäkuussa 2022 parikymmentä haastattelua, joiden pohjalta koostin opiskelijoiden katsottavaksi kymmenen videota. Kun kurssi on nyt ohi, julkaisen tässä haastatteluista kevyesti editoidut tekstiversiot. Niistä käy toivottavasti ilmi, miten talouden päättäjät, poliitikot ja tutkijat suhtautuvat journalisteihin, ja miten taloustoimittajat suhtautuvat juttujensa kohteisiin.
Haastatteluista selviää ainakin vastaus siihen, miten taloustoimittaja poikkeaa muista: vanhan vitsin mukaan samalla tavalla kuin talousnakki poikkeaa tavallisesta nakista. Tämän voi ymmärtää kahdella tavalla. Joku voi ajatella, että talousjournalismi on jotenkin halvempaa kuin esimerkiksi politiikan journalismi. Heh heh. Mutta hieman vakavampi henkilö ymmärtää, että talousnakit ovat tärkeitä, ja nopean inflaation aikana niiden kysynnän kasvuun on syytä varautua.
Haastattelusarjan tässä osassa vieraana on kansanedustaja, Sdp:n varapuheenjohtaja Matias Mäkynen. Puhuimme muun muassa hyvästä ja huonosta talousjournalismista, vasemmiston suhtautumisesta velkaan, yritystuista ja omistajaohjauksesta. Haastattelu tehtiin Almatalossa 25. huhtikuuta 2022.
Mäkynen valittiin eduskuntaan toiselle kaudelle kevään 2023 vaaleissa. Hän sai Vaasan vaalipiirissä 3 576 ääntä.
--------------------------------------------------
Politiikan
raamit
Matti
Virtanen: Tervetuloa talousjournalismin kurssin haastatteluun. Olet
siviiliammatiltasi analyytikko, eduskunnassa kuulut talousvaliokuntaan ja olet
ollut julkisuudessa esillä talouden ja talouspolitiikan asiatuntijana. Miten
taloudesta tuli sinulle lempiaihe?
Matias
Mäkynen: Talous koskettaa käytännössä kaikkia, se asettaa raamit kaikelle
politiikalle mitä halutaan tehdä. Oli sitten kysymys sosiaali- ja
terveydenhuollon rahoituksesta, kuntien palveluista tai koko meidän
hyvinvointivaltiostamme, niin talous määrittää sen pohjan ja raamit.
Virtanen: Miten
talouspoliitikot poikkeavat muista poliitikoista?
Mäkynen: Enpä
tiedä, onko olemassa erikseen talouspolitiikkoja. Ne poliitikot, jotka ovat
enemmän orientoituneita talouskeskusteluun, joutuvat ehkä ottamaan kantaa
yleispoliitikkona vähän kaikkeen, koska talous on niin tärkeä aihe. Ehkä
itseäni talous kiinnostaa myös siksi, että mielestäni vasemmisto ja Sdp ovat
jääneet paitsioon tai jättäytyneet nimenomaan ulkopuolelle talouspoliittisesta
keskustelusta aika pitkään. Sen takia olen ottanut asian vastuulleni, nyt
varsinkin puolueen varapuheenjohtajana.
Virtanen: Onko
teillä tehty puolueessa työnjako, jossa sinulle kuuluvat nämä talousasiat ja
talouspolitiikka?
Mäkynen: Sanoisin
ettei politiikassa ole kauhean mahdollista etukäteen määritellä tai laittaa
ihmisiä rooleihin, mihin he eivät itse luontevasti solahda, vaan kyllä se menee
kokeilun sekä erehdyksen ja onnistumisen kautta.
Virtanen: Kerro
vielä minkälainen on kiinnostava talousjuttu?
Mäkynen: Minua
kiinnostaa sellainen juttu, jossa on mukana tutkija, jolla on jonkinlainen
empiirinen kokemus käsiteltävästä aiheesta, tai jonkinlainen kosketus siihen.
Hän pääsee sitten tuomaan omaa asiantuntemustaan esille – ei tuomaan
absoluuttisia totuuksia, vaan enemmän sitä eri vaihtoehtojen punnintaa ja
pohdintaa: asian voi nähdä näin, tai sitten toisaalta on muitakin mahdollisia
skenaarioita. Ehkä toimittajan oma ääni on siinä enemmänkin avaava kuin
kaventava.
Kyllä minulle
tulee muutama talousjournalismin juttu mieleen, jossa toimittajan oma ääni on
selvästi sellainen, että hänellä on vahva oma mielipide, joka tulee jutusta
läpi suuntaan tai toiseen. Mielestäni se on tarpeetonta, ja parempi juttu on
se, jossa avataan mahdollisimman paljon uusia näkymiä ja esitellään uutta
tutkittua tietoa tai uusia kokemuksia taloudesta. Lukija tekee kuitenkin siitä
omat johtopäätöksensä.
Investointeja Vaasaan!
Virtanen: Minkälainen
talousjournalismi mahdollisesti vaikuttaa poliitikkojen tekemisiin tai
ajatteluun?
Mäkynen: Minua
kiinnostavat eniten erilaiset investointiuutiset. Yritän seurata sitä,
minkälaista keskustelua käydään yritysten investoinneista – mikä saa ne
lisäämään työpaikkoja ja minkälaisilla argumenteilla julkisuudessa perustellaan
erityisesti Suomeen tehtäviä investointeja.
Ja tietysti
sitten kansanedustajalle on oma alue aina kaikista rakkain, ja meillä Vaasan
seudulla tehdään paljon investointeja. Siellä on kansainvälisiä
pörssiyrityksiä, jotka niitä paljon vetävät, mutta myös pienempiä toimijoita,
ja myös se dynamiikka suurten yritysten ja pienempien alihankkijoiden välillä
kiinnostaa tosi paljon. Niin että minulla on lopulta aika yritys- ja
elinkeinoelämälähtöistä se talousjournalismin seuraaminen.
Toisaalta
seuraan tietysti talouspoliittista keskustelua myös hyvin tarkasti ja yritän
myös kansainvälisesti seurata, minkälaista keskustelua käydään eurooppalaisesta
talouspolitiikasta tai USA:n rahapolitiikasta. Se on erittäin mielenkiintoista,
ja välillä voimme käydä sitä keskustelua myös täällä Suomessa.
Virtanen: Mutta
kansanedustajan uudelleenvalinnan kannalta oma vaalipiiri lienee ykkösenä?
Mäkynen: Totta
kai. Toisaalta aika rajallisia ovat ne suorat teot, joilla poliitikko pystyy
vaikuttamaan siihen, että esimerkiksi Wärtsilä investoi Vaasaan. Meillä on
tälläkin vaalikaudella tehty mitä voidaan sen eteen, että heidän hienot
tutkimus- ja kehitysprojektinsa menevät eteenpäin ja saavat sitä rahoitusta,
mitä nyt vaikka EU:n pandemiaelpymisvälineestä tällä hetkellä jaetaan.
Toisaalta ne eivät ole kuitenkaan kovin poliittisia päätöksiä, joilla valtio
näitä yritystukia jakaa, vaan niillä on tekniset kriteerit, eikä poliitikolla
ole niihin paljon sanomista.
Mielenterveys ja talous
Virtanen: Minkälaisen
arvosanan antaisit suomalaiselle talousjournalismille? Onko se kuva
totuudenmukainen, tai vastaako se sitä minkälaisen kuvan sinä saat päättäjänä?
Mäkynen: Kyllä
se aika hyvin vastaa. Eduskunnassa kuullaan asiantuntijoina tutkijoita, ja
heidän kanssaan keskustellaan, ja kyllä ne samat teemat aika hyvin nousevat
myös talousjournalismissa esille, toiset ennemmin ja toiset myöhemmin.
Nykyisin
meillä on yhä enemmän myös tietynlaista vaihtoehtoista talousjournalismia,
jossa tuodaan erilaisia näkemyksiä esimerkiksi siitä, miten koronapandemiaa on
eri maissa hoidettu, tai minkälaisia reaktioita talouspolitiikassa on nähty tai
olisi pitänyt joidenkin mielestä nähdä. Mielestäni talousjournalismi on aika
monipuolista tänä päivänä myös Suomessa.
Virtanen: Minkälaista
journalismia haluaisit enemmän?
Mäkynen: Ehkä
koko ajan enemmän sen ymmärtämistä, että mikä kaikki on taloutta ja mikä kaikki
vaikuttaa talouteen. Meillä on edelleen aika kapea näkemys siitä, mikä on
esimerkiksi julkisen talouden kannalta relevanttia. Me puhumme tietysti
veroista ja julkisista menoista, mutta me näemme ne menot hyvin usein
passiivisina, ja se johtuu tietysti siitä, että erilaisten dynaamisten
vaikutusten arviointi on myös taloustieteessä tosi haastavaa. Mutta ehkä
siitäkin huolimatta, että monia asioita on vaikea taloustieteellisesti
osoittaa, niin kaipaisin laajempaa talouspoliittista keskustelua, johon sitten
tutkijat voisivat osallistua ja kertoa, miksi jotkut asiat ovat niin vaikeita, tai
mitä voidaan edes osittain näyttää.
Kävin
hiljattain esimerkiksi keskustelemassa mielenterveysalan järjestöjen kanssa, ja
meillä on yleisen tason OECD-laskelmia, joiden mukaan mielenterveyden kulut
aiheuttavat Suomen kansantaloudelle joka vuosi 11 miljardin euron kustannukset.
Se on aika paljon rahaa, mutta meillä ei kuitenkaan mielenterveyttä
varsinaisesti mielletä talouspolitiikan kysymykseksi, vaikka se on iso
kansantaloudellinen asia.
Vasemmiston sokea piste
Virtanen: Vasemmiston
ja oikeiston ero on karrikoidusti se, että vasemmisto vaatii aina julkisten
varojen tuhlausta ja oikeisto vaatii pihistelyä. Kärjistääkö media mielestäsi
tätä jakoa liikaa, sopivasti vai liian vähän?
Mäkynen: On
vaikea käsitellä mediaa entiteettinä, mutta kyllä se kärjistää mielestäni ihan
selvästi. Annoin tässä juuri pari päivää sitten haastattelun, jossa kysyttiin,
että pitääkö valtion korkomenojen kasvusta olla nyt huolissaan, kun Suomen
valtionlainojen korko on nousussa. Siinä käytiin aika pitkä keskustelu, ja
jutun otsikko oli, että ’Mäkysen mielestä ei tarvitse olla huolissaan’, vaikka
taisin kyllä sanoa, että nyt on syytä olla huolissaan. Koin, että se kärjistys
oli aika voimakas, ja näytti siltä, että otsikoksi ja jutuksi saatiin se mitä
haettiinkin minulta vasemmistopoliitikkona. Tässä on kuitenkin kyse aika
monimutkaisista asioista, ja tämä tämmöinen yksinkertaistaminen tekee pidemmän
päälle vähän hallaa sille keskustelulle.
Virtanen: Tämähän
ei ole mikään uusi keskustelu, vaan aina on ollut näin, että vasemmistoa
syytetään tuhlailusta ja oikeistoa pihistelystä. Miten siitä päästäisiin
eteenpäin?
Mäkynen: Onhan
se, ja totta kai se on myös poliitikolle helppoa hypätä siihen pyörään mukaan
ja tavallaan ottaa se rooli, joka annetaan. Toisaalta olen huomannut, että on
aika vaikea irrottautua siitä, että kun olen itse haastatteluissa yrittänyt
puhua siitä miten luotaisiin talouskasvua, miten luotaisiin yritysten
investointeja miten julkista taloutta tasapainotettaisiin nimenomaan
lisätulojen kautta, siis ei korottamalla veroja vaan saamalla aikaan
talouskasvua ja työllisyyttä – niin se keskustelu, ne otsikot ja se journalismi
palaavat aina siihen, että mikä on Mäkysen suhtautuminen velkaan.
Se velka on
nyt se ydinkysymys, jota pidetään vasemmiston sokeana pisteenä, ja että nyt
Mäkynen on valmis ottamaan velkaa ihan mihin vaan ja kuinka paljon vaan.
Jännästi se palaa aina samoihin teemoihin, riippumatta oikeastaan siitä, kuka
haastattelun tekee.
Virtanen: Tällä
vaalikaudella 2019–2022 on budjetin raamit rikottu moneen kertaan pandemian ja
puolustusmenojen lisäämisen vuoksi, ja hävittäjäkauppakin meni budjetin raamien
ulkopuolelle. Tuleeko tästä vammoja sieluun, kuten Mauno Koivisto sanoi, vai
tuntuuko mukavalta, kun saa käyttää rahaa, koska sitä löytyy yllättäen aina?
Mäkynen: Kehysbudjetointi
ei määritä sitä, onko rahaa olemassa vai ei, vaan se on meidän oma sääntömme,
oma päätöksemme siitä, minkä yli menoja ei haluta lisätä. Totta kai omien
päätösten kumoaminen tuntuu aina typerältä, eikä sitä haluaisi tehdä. Toisaalta
kukaan ei varmasti haluaisi olla pandemiaa tai sotaa tässä hoitamassa – tämä
vaalikausi on ollut niin käsittämättömän ennakoimaton, että tässä on toisaalta
otettu velkaa aivan mahdottomia määriä ja rikottu omia, itse
hallitusneuvotteluissa tekemiämme sääntöjä useampaan kertaan. Mutta sitten
vastaavasti on ylitetty omiakin odotuksiamme esimerkiksi työllisyyden
kehityksestä nyt pandemian jälkeen, tai saatu velkasuhde laskuun jo viime
vuoden lopulla, ja se näytti vielä alkuvuodesta jatkuvan.
Ukrainan sota
muuttaa varmaan senkin tilanteen, mutta talouspolitiikan tulokset ovat
kuitenkin olleet paljon positiivisempia kuin on pelätty tai odotettu. Jos
katsotaan vaikka mitä ennustuksia saatiin esimerkiksi viime syksynä (2021),
niin tuntuu todella hämmentävältä, ettei mihinkään ei voi luottaa.
Irti yritystuista!
Virtanen: Puhutaan
sitten leikkauksista yleensä. Julkisessa budjettikeskustelussa poliitikkoja
vaaditaan kertomaan leikkauskohteita, ja yleensä kaikki haluavat aina leikata
yritystuista. Paljon puhutaan, mutta ei kuitenkaan pystytä leikkaamaan. Miksi?
Mäkynen: Luulen,
että se on ennen kaikkea vahva lobbaus ja se viesti, että jokainen yritystuki
on aivan välttämätön, ja jos se otetaan pois, niin sitten ihmisiä jää
työttömäksi ja toimintoja siirretään ulkomaille, ja näitä uhkauksia tulee aivan
valtavasti. Onkohan kukaan seurannut talousjournalismissa loppuun asti, että mitä
on tapahtunut kun joku yritystuki on poistettu? Jos niin rohkeasti on tehty,
niin pystytäänkö osoittamaan, että sillä on ollut jotain vaikutusta.
Toinen, ehkä
jopa tärkeämpi asia mielestäni on se, että se säilyttävien tukien tunnistaminen
on edelleen vähän heikkoa. Me usein oletamme, että kaikenlaisille yrityksille
annettavalla tuella on jonkinlainen taloutta uudistava ja sillä tavalla
perusteltu vaikutus. Sanoisin kuitenkin, ehkä karkeasti, että tuskin juuri
millään muulla kuin ehkä parhaiten kohdistuvilla TKI-tuilla (tutkimus, kehitys
ja innovaatiot) on taloutta uudistavaa vaikutusta, ja muista tuista pitäisi
pyrkiä luopumaan. Kaikki tuki pitäisi suunnata siihen, että se uudistaa
taloutta ja mieluummin nopeuttaa kuin hidastaa sitä uudistumista.
Virtanen: Kriisiyhtiöt
pyytävät usein valtiota apuun, ja silloin yrityksen oman vaalipiirin
kansanedustajat vaativat sen yrityksen pelastamista. Minkälaisissa tilanteissa
julkinen valta saa pelastaa yrityksiä?
Mäkynen: Silloin
täytyy olla kysymys jollain tavalla valtion kannalta strategisesta yhtiöstä,
jolla on aito, tarkkaan määritelty tehtävä, ja jossa valtio on ollut tai voisi
olla omistajana. Mutta miten se pelastaminen lopulta tapahtuu, niin kyllä minä
suosisin tämmöisessä tapauksessa nimenomaan omistusta eli valtion pääomitusta.
Mutta näitä on hoidettu aika eri tavoin. Jotkut ovat onnistuneet aika hyvinkin.
Vaikkapa telakkatukipäätöksistä voidaan olla jälkikäteen ihan tyytyväisiä,
koska niiden ansiosta on aidosti pystytty työpaikkoja säilyttämään, samoin myös
muuta teollisuutta, jolla on joku kansainvälinen arvo. Ehkä kaivosteollisuuden
puolella ollaan vielä vähän siinä tilanteessa, että jää nähtäväksi, oliko tämä
nyt lopulta onnistuminen vai ei.
Rajat valtionyhtiöille
Virtanen: Toinen
vasemmistoa ja oikeistoa jakava kysymys koskee valtion osuutta yritysten
omistajana - vasemmistolla on vähän enemmän lukkarinrakkautta valtionyhtiötä
kohtaan. Miten asettaisit sen rajan, kuinka paljon valtio saa olla mukana
yritysten omistajana?
Mäkynen: Se on
mielestäni tarkoituksenmukaisuuskysymys. Ei ole mitään sellaista ideologista
rajaa, mihin se pitäisi asettaa. Jos uusia valtionyhtiöitä ajatellaan, tai
semmoisten perustamista, niin kysymys pitäisi olla silloinkin talouden
uudistumisesta; jos me pystymme valtion omistuksen avulla tuomaan uusia
innovaatioita nopeammin markkinoille tai muuten nopeuttamaan talouden
uudistamista, niin silloin se voi olla perusteltua.
Tässä vaikkapa
Finnish Minerals Group
voi olla ihan hyvä esimerkki, koska meillä akkuteollisuus kehittyy sen
ansiosta, että valtio on ollut pääomittamassa tätä yhtiötä. Mutta se ei
välttämättä ole mikään patenttiratkaisu, joka toimii tai on tarpeellinen
läheskään kaikilla aloilla. Esimerkiksi se mitä akkuteollisuudessa on tehty, ei
välttämättä ole tarpeellista tai toimivaa vetyteollisuudessa tai
vetytaloudessa.
Nyt tällä
hetkellä arvioin, että valtionyhtiöille ei ole tarvetta tai niitä ei ole
mahdollista perustaa, vaan vetytalous hoidetaan pääosin markkinoiden toimesta.
Ja jos valtiolla on joku rooli, niin se on sitten pienempi ja erilainen,
enemmänkin tutkimus-, kehitys- ja innovaatiorahoituksen edistäminen.
Virtanen: Onko
poliitikoilla edes periaatteessa mahdollista tietää etukäteen, mikä teknologinen
ratkaisu tulee tulevaisuudessa voittamaan?
Mäkynen: No ei
tietenkään ole, ja sen takia ihan täsmälliset, jonkun tietyn toimialan
ratkaisut ovat sellaisia, ettei niitä voida ainakaan elinkeinopoliittisilla
perusteilla tehdä. Sitten, jos on joku muu strateginen erityistehtävä, kuten
esimerkiksi postilla on joskus ollut, niin se on sitten eri asia. Nykyään kyllä
aika paljon vannotaan teknologianeutraaliuden nimiin, mutta sen käytännön
toteutus onkin sitten vähän vaikeampaa.
Omistajan
ohjausta
Virtanen: Voiko valtio-omistaja antaa ohjeita yrityksen johdolle? Mielessäni on nyt Ukrainan sota ja siihen liittyvät pakotteet Venäjän energiataloutta vastaan. Neste Oyj tuo edelleen (huhtikuussa 2022) raakaöljyä Venäjältä – eikö valtio pääomistajana voisi sanoa Nesteelle, että lopettakaa se heti?
Mäkynen: Se on
tasapainoilua varsinkin pörssiyhtiöiden kohdalla, että miten enemmistöosakas ja
varsinkin valtio enemmistöosakkaana voi toimia niin, ettei se ota liian määräävää
asemaa ja pelota sijoittajia sieltä yhtiöstä pihalle. Sitten toisaalta, jos
valtio on lähtenyt enemmistöosakkaaksi ja laittanut rahat kiinni johonkin
yhtiöön, niin yleensä sille pitää olla joku strateginen syy, ja silloin siinä
on myös poliittinen intressi. Tämä on aika vaikeaa nimenomaan pörssiyritysten
kohdalla. On tasapainoiltava yleisen hyvän hallinnon kannalta siinä, että miten
pitkälle omistaja voi mennä yhtiön operatiiviseen toimintaan. Siinä saa
ministeri olla kyllä tosi tarkkana, ja moni entinen omistajaohjausministeri
varmasti tuntee sen edelleen nahoissaan.
Neste on hyvä
esimerkki, mutta ehkä tilanne on kuitenkin nyt se, että Neste on jo reippaasti
vähentänyt raakaöljyn ostoa Venäjältä, ja suunta on aivan selvä: mahdollisimman
nopeasti pyritään korvaamaan se öljy. On vaikea nähdä, että valtio siinä mitään
mahtikäskyä käyttäisi. Mutta jos näyttää siltä, ettei se etene riittävän
nopeasti ja olisi mahdollisuuksia tehdä se vaikka päivässä, niin en minä sitä
mahdottomanakaan pidä, että siihen omistaja puuttuisi.
Virtanen: Tämä
on valitettavasti ajankohtainen kysymys nyt huhtikuussa 2022. Nythän
esimerkiksi vihreät vaativat, että energiantuonti Venäjältä on kerta kaikkiaan
kiellettävä, mutta demareilla ja keskustalla ei ole samanlaista vaatimusta.
Kuinka paljon hallituspuolueiden välillä on ristivetoa siitä, mitä
valtionyhtiöt saisivat tehdä?
Mäkynen: Totta
kai, ainahan näitä on. Fortumiin liittyen on ollut omia kysymyksiä siitä, miten
nopeasti Fortumin pitäisi oma siirtymänsä tehdä, tai miten se on mahdollista
tehdä. Olisin varovainen poliitikkona kertomaan, mitkä liiketoiminnalliset
ratkaisut ovat lopulta mahdollisia ylipäätään, tai liiketoiminnan kannalta
kestäviä. Totta kai valtiolla on omistajaohjausstrategia ja selkeät linjaukset
vaikkapa nyt kestävästä kehityksestä, ja niitä omistajana viedään eteenpäin,
mutta operatiiviseen toimintaan tarttuminen pitää olla aika korkea kynnys,
koska se on epäluottamuslause toimivalle johdolle hyvin nopeasti, jos omistaja
menee liian pitkälle.
Virtanen: Kiitos haastattelusta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti