--------------------------------------------------------------------
Tampereen yliopiston journalistiikan laitos järjesti kevätlukukaudella 2023 talousjournalismin verkkokurssin, jossa perehdyttiin muun muassa talouden megatrendeihin, niin sanotun uuden talouden ilmiöihin, yritysten tunnuslukuihin ja iäisyyskysymykseen: miten taloustoimittaja poikkeaa muista journalisteista?
Tein kurssia varten huhti-kesäkuussa 2022 parikymmentä haastattelua, joiden pohjalta koostin opiskelijoiden katsottavaksi kymmenen videota. Kun kurssi on nyt ohi, julkaisen tässä haastatteluista kevyesti editoidut tekstiversiot. Niistä käy toivottavasti ilmi, miten talouden päättäjät, poliitikot ja tutkijat suhtautuvat journalisteihin, ja miten taloustoimittajat suhtautuvat juttujensa kohteisiin.
Haastatteluista selviää ainakin vastaus siihen, miten taloustoimittaja poikkeaa muista: vanhan vitsin mukaan samalla tavalla kuin talousnakki poikkeaa tavallisesta nakista. Tämän voi ymmärtää kahdella tavalla. Joku voi ajatella, että talousjournalismi on jotenkin halvempaa kuin esimerkiksi politiikan journalismi. Heh heh. Mutta hieman vakavampi henkilö ymmärtää, että talousnakit ovat tärkeitä, ja nopean inflaation aikana niiden kysynnän kasvuun on syytä varautua.
Tällä kertaa vieraana on kaksi työmarkkinaekonomistia, SAK:n Ilkka Kaukoranta ja EK:n Sami Pakarinen. Käsittelimme yhteishaastattelussa muun muassa ekonomistien suhdetta etujärjestöihin, taloustieteen uusia tuulia, tuottavuuden ja kannattavuuden eroa, työperäistä maahanmuuttoa sekä inflaation uhkaa. Haastattelu tehtiin Almatalossa 25. huhtikuuta 2022.
(Kaukoranta siirtyi syyskuussa 2022 pääministeri Sanna Marinin talouspoliittiseksi erityisavustajaksi.)
-----------------------------------------------------------------
Totuus ja jäsenten etu
Ilkka Kaukoranta: Ekonomisteilla on kaksi roolia: toisaalla
on tiedontuotantoon ja maailman ymmärtämiseen liittyvä tutkijan rooli, joka auttaa
tavoitteiden muodostamisessa ja sen analysoinnissa, miten eri asiat vaikuttavat
toisiinsa. Mutta kyllä tosi keskeinen rooli on myös viestintärooli, koska nyky-yhteiskunnassa ekonomistit ovat kysyttyjä julkisessa sanassa ja saavat sitä
kautta puhevaltaa. Ekonomistia kannattaa pitää palkkalistoilla, ja sen takia
pankeissakin on näkyviä ekonomisteja.
Pakarinen: Hyviä pointteja nuo jotka Ilkka sanoi. Yhteiskunta
on mennyt koko ajan enemmän siihen suuntaan, että pitää olla perustellut
kannat, jos aiotaan julkisesti jotain esittää. Se koskee ihan yhtälailla
edunvalvontaa, eli jos haluaa uskottavasti sanoa jotain ja tehdä ratkaisuehdotuksia,
niin pitäähän niiden perustua johonkin tutkimukseen. Ekonomistit tuovat taloustieteen
osaamista edunvalvontajärjestöihin. Sanoisin näin, että he pystyvät katsomaan
talouden kokonaisuutta ja hahmottamaan sen syy-seuraussuhteita. Ja se on
organisaatiolle iso lisäarvo.
Virtanen: Teidän täytyy siis pitää huolta, että edustamanne
organisaatiot pysyvät totuudessa ja tutkitun tiedon kaidalla polulla. Onko siinä
riskejä, jos tutkimuksen viesti ei ole ihan sama kuin työnantajanne eli etujärjestön
intressi?
Kaukoranta: Kyllä tuommoinen riski tietysti on olemassa. Itse
en ole kokenut työurallani suuria eettisiä ristiriitoja, mutta totta kai sitä kommentoi
asioita tietty hattu päässä. Olen hahmottanut asian niin, että eihän minua
haastatella sen takia että olisin henkilönä erityisen kiinnostava, vaan sen
takia että organisaationi edustaa 800 000 palkansaajaa. He maksavat
palkkani, niin totta kai sitä viestii sitten niin, että valikoi siitä
totuudesta sen mikä on jäsenten etu. Mutta kun on näin laajapohjainen järjestö,
niin silloin yleensä jäsenistön etu ja Suomen etu ovat aika samansuuntaiset, mikä
helpottaa sitä asemaa.
Virtanen: Entä Sami, miten tiukasti sinä olet tutkijana sitoutunut
työnantajasi intresseihin?
Pakarinen: Mielestäni on todella helppoa olla EK:n kantojen
takana, ihan sen takia että pidemmän aikavälin etu ja nimenomaan tilastoihin ja
faktaan pohjautuvat argumentit resonoivat oman arvomaailmani kanssa hirveän
hyvin. Sitä kautta voin myös puhua aina tietoon perustuen. Totta kai on erilaisia mittareita, joita voi
käyttää ja nostaa esille, mutta on hirveän tärkeää että se tehdään koko ajan
läpinäkyvästi ja ymmärretään mihin kannat perustuvat.
Kaukoranta: Toisaalta hyvä muistaa, että paljonhan on myös ihan
arvopohjaista asiaa, vaikka se, että kuinka laajaa julkista sektoria haluaa tai
kuinka korkeaa verotusta tavoittelee. Näihin ei ole mitään yhtä oikeaa vastausta,
jolloin on luontevaa ja tavallaan helppokin ottaa sitä arvopohjaa sitten
organisaation arvoista.
Onko näyttöä?
Kaukoranta: No aika samanmielistä porukkaa me olemme, ja
kyllä tämä syy-seuraus-suhteita kaiveleva empiirinen tutkimus on
taloustieteessä ottanut tosi vahvasti jalansijaa. Jos muutama kymmenen vuotta
sitten iso osa tutkimuksista oli puhtaasti teoreettista pyörittelyä, niin
nykyään sellaista ei juurikaan ole, vaan yritetään nimenomaan tilastoaineistojen
pohjalta löytää empiiristä totuutta. Se ehkä tietyllä tapaa vähentää
ristiriitoja.
Virtanen: Kuulutteko te molemmat tähän näyttöön
perustuvaan koulukuntaan?
Pakarinen: Kyllä se on tärkeä lähtökohta, mutta kyllähän
tässä ajassa myös kyseenalaistetaan asioita ja instituutioita huomattavasti enemmän kuin ennen. Mielestäni on jopa
hämmentävää, että tutkimukseen nojautuvaa ja ennen instituutioidenkin arvostamaa
tietoa lähdetään kyseenalaistamaan kohtuullisen kevyin perustein. Tämä on
mielestäni tässä ajassa hankalaa, koska kyllähän meidän pitäisi jollain tavalla
löytää yhteinen kuva, jonka pohjalta keskustelua voidaan käydä.
Kaukoranta: No toki on niinkin, että myös ekonomistit
tekevät tilauksesta kyselytutkimuksiin perustuvaa höttöä, josta toinen ekonomisti
näkee, että se on höttöä, ja sitä sitten haastetaan ihan hyvin perustein. Emme me
ekonomistit ole missään nimessä immuuneja sille, että huonoakin tutkimusta
tehdään.
Virtanen: Jos ajattelee taloustieteen itsenäisyyttä ja
teidän näyttöön perustuvia ajatuksianne, niin eikö olisi järkevintä, että
työmarkkinaekonomistit eri järjestöistä julkaisisivat yhdessä tutkimuksia.
Sitenhän päästäisiin jonkinlaiseen kompromissiin tai konsensukseen ilman että
tarvitse riidellä politiikasta. Onko tämmöinen mahdollista?
Pakarinen: No tietysti on, jos löytyy riittävän isoja
aiheita. Onhan yhteistyötä tehtykin viime vuosina, jos ei nyt tutkimuksen
saralla, niin yhteisiä kannanottoja on tehty elinkeinoelämän ja työntekijäjärjestöjen
kesken. Mutta tässä täytyy aina erottaa se, että on erikseen tutkimuksen teko
ja sitten on päätöksenteko, ja
loppuviimeksi päätöksentekijät tekevät sitten ne arvovalinnat.
Pakarinen: Totta kai on selvää, että eri tahot tuovat näkemyksiään
siitä tutkimusnäytöstä, ja kyllähän me tiedetään myös, että tutkimus aina
kehittyy ja vanhoja näyttöjä koko ajan haastetaan. Tutkimus elää ajassa. Mutta
jos löytyy sopivia aiheita, niin ei se tutkimusyhteistyökään ole missään
nimessä poissuljettua.
Kaukoranta: Tällaista on tehty viime vuosiin asti
säännöllisesti Tulo-
ja kustannuskehityksen selvitystoimikunnan puitteissa. Työnantajat ja
palkansaajat selvittivät siinä yhdessä talouden tilannekuvaa kilpailukyvystä,
ostovoimasta ja talouden kehityksestä, ja se loi tietynlaista pohjaa palkkaneuvotteluille.
Tämä instituutio on nyt kuitenkin lopetettu, kun EK päätti suuressa
viisaudessaan, että yhteistä tekemistä enää ei ole syytä tehdä. EK ja
työnantajat halusivat ideologisista syistä poistaa kaikenlaista
valtakunnallista sopimista ja yhdessä tekemistä.
Tuottavuus ja kannattavuus
Pakarinen: Mielestäni aika monessa suhteessa yleislinja on varsin
hyvä. Tänä päivänä toimitukset ja toimittajat perehtyvät varsin hyvin asioihin.
Totta kai aina joskus voi tulla ongelmia, kun pitäisi jotenkin saada se iso
kuva hahmotettua taustalle: itse kaipaan tietoa siitä, onko tässä nyt oikeasti
mittasuhteet hyvin hahmotettu, onko tämä kokonaisuuden kannalta iso vai pieni
asia? Nämä on ehkä ne asiat, joissa joskus voi miettiä että onko menty harhaan.
Mutta pääsääntöisesti tänä päivänä tehdään kohtuu hyvin toimituksellista työtä,
eli kyllä se yleiskuva on positiivinen.
Kaukoranta: Viime vaalikaudella minua häiritsi se, että
tuottavuudesta puhuttiin usein väärin. Puhuttiin, että otetaan tuottavuusloikkaa
lisäämällä tehtyjä työtunteja, ja siinä oli tuottavuus ymmärretty väärin. Tuottavuus
on tuotos per työtunnit, ja työtuntien lisääminen ei lähtökohtaisesti vaikuta tuottavuuteen.
Se oli ehkä enemmän pääministeri Sipilän väärinymmärrys, mutta media sitä
silloin toisteli myös.
Virtanen: Onko tuota edelleen, että tuottavuus ja
kannattavuus sekoitetaan keskenään?
Kaukoranta: Kyllä semmoinen riski on, totta kai. Se on ihan
luontevasti ammatista kyse, ja toimittajat on kaikki tietysti generalisteja.
Virtanen: Onko tässä vähän semmoista ilmaa, että työnantajalle on
tärkeämpi korostaa kannattavuutta kun taas palkansaajille tuottavuus on tärkeämpää?
Kaukoranta: Sen tyyppistä tarkoitushakuista
kielenkäyttöä voi olla ajoittain. Esimerkiksi kilpailukyvystä on
puhuttu välillä niin, että työnantajapuolella korostetaan hintakilpailukykyä ja matalia kustannuksia, kun taas palkansaajapuolella puhutaan laajemmasta kilpailukyvystä, missä
painotetaan tuottavuutta ja sitä, että on koulutusjärjestelmää ja muuta. Toki on samalla sanalla voidaan tarkoittaa vähän useampaa eri asiaa, mikä voi sitten sotkea. Toimittajan pitää olla tarkkana.
Pakarinen: Ehkä toimituksissa olisi hyvä miettiä, että mistä se lähtölaukaus (taloudelliseen toimintaan) tulee. Yleensä siellä on aina joku, joka uskaltaa ottaa riskin, ja sitten tullaan
siihen, minkälainen se riski on suhteessa siitä saatavaan hyötyyn. Jos mennään palkkakeskusteluihin ja palkanmaksuvaraan ja siihen liittyviin asioihin, niin tärkeää on se mitä jää viivan alle. Riskinotto on kuitenkin se, mikä ajaa tätä yhteiskuntaa kuitenkin aina eteenpäin.
Duunarin paras ystävä
Kaukoranta: No päteehän se samalla tavalla, kuin se, että köyhän paras ystävä on vahva julkinen talous. Samaan aikaan näiden viisauksien taustalla on tietysti hyvä muistaa, että sillä on merkitystä miten julkinen talous tulee vahvaksi ja miten työnantaja tulee maksukykyiseksi. Jos maksukyky perustuu siihen, että maksetaan pieniä palkkoja, niin siitä ei tietysti duunari nauti. Jos taas vahva julkinen talous perustuu siihen, että leikataan sosiaaliturvasta niin se ei ole köyhien etu, Mutta on näissä sinänsä totuuden siemen myös taustalla ja voisi sanoa, että jos otetaan lisää velkaa niin sillä voidaan riskeerata nämä kaikki hyvinvointivaltion palvelut pidemmällä aikavälillä. Tai sitten jos ajatellaan, että asia korjataan vain verojen korotuksilla, niin eihän sekään tätä riskinottoa palvele.
Kaukoranta: Kun me haemme
pidemmällä aikavälillä Suomea niin kuin parantavia toimenpiteitä niin aina
pitäisi miettiä, että kuinka paljon me lyödään näpeille sitä
kannustinta ottaa riskiä. Tämä on mielestäni sellainen kysymys, jossa
pitäisi uskaltaa myös katsoa vuosikymmenten päähän eikä vain vuosi tai kaksi eteenpäin.
Virtanen: Kysymys työllisyydestä. Ennen vanhaan työttömyys
oli sellainen tärkeä asia, joka huolestutti yhteiskuntaa mutta se ei taida enää
olla, vaan paljon puhutaan muista talouden suureista. Missä määrin
työmarkkinajärjestöt ovat kiinnostuneita työttömyydestä tai sen vähentämisestä.
Onko se työmarkkinajärjestöjen velvollisuus ollenkaan, jos työttömät ovat oma
kategoriansa?
Kaukoranta: Ei, vaan työttömät ovat samaa kategoriaa. Meidän ammattiyhdistysliikkeen jäsenet ovat työllisia tai työttömiä, ja usein se vielä vaihtelee työuran aikana: samat jäsenet ovat aika ajoin työttömiä, ja totta kai me
kannetaan huolta siitä, mikä on heidän toimeentulonsa työttömänä. Toisaalta me kannamme huolta siitä, mikä heidän työttömyys riskinsä on, ja ehkä tätä
kiinnostusta työttömyyteen vielä vahvistaa se, että meillä on ammattialakohtaisia työttömyyskassoja, joiden kautta alakohtainen työttömyys tulee kunkin alan työntekijöiden maksettavaksi
työttömyysvakuutusmaksujen kautta. Sitäkin kautta ay-liikkeellä on tavallaan suora
taloudellinen intressi siihen työttömyyteen.
Virtanen: No mikä on EK:n tulokulma on tähän
työttömyysongelmaan? Ei kai yritysten tehtävä ei ole työllistää mahdollisimman
paljon ihmisiä, vaan tehdä voittoa?
Pakarinen: Sanotaan näin, että meillä on harmillisesti vähän tyydytty tähän noin kuuden prosentin
työttömyyteen yli ajan. Eihän meillä oikeastaan ole tälläkään hetkellä näköpiirissä, että Suomi pääsisi alle kuuden prosentin työttömyysasteen, ja tämä on hämmentävää. Kyllähän meidän pitäisi saada työmarkkinoiden rakenteet
sellaiseen tasoon, että niin sanottu luonnollinen työttömyys laskisi vaikka
neljään prosenttiin. Siihen pitäisi päästä, koska totta kai korkeampi
työttömyys maksaa. Se maksaa julkiselle taloudelle, ja tietysti suoraan ihmisten
huonompana hyvinvointina. Jos meillä olisi matalampi työttömyys ja me saisimme ihmisiä enemmän töihin, niin totta kai koko hyvinvointiyhteiskunta toimisi
paremmin, ja siksi EK on pitänyt todella paljon tätä esillä.
Pakarinen: Me olemme puhuneet kannustinloukuista, koska me tiedämme, että työn tekeminen ja työn vastaanottaminen on sitä parasta
sosiaaliturvaa. Eli totta kai meidän pitäisi saada enemmän ihmisiä työttömyydestä kohti työllisyyttä. Ja sitten vielä julkistalouden kannalta tuottavuus
on tärkeää, nimenomaan sote-palveluiden tuottavuus, koska me tiedämme, että väestö ikääntyy nyt nopeasti ja terveyspalveluiden kysyntä on kasvava osuus julkista taloutta. Työllisyys on siis aivan keskeinen elementti, jolla me voimme saada julkistalouden parempaan kuntoon, ja tässä suhteessa kaikki työttömyyttä vähentävien ja työllisyyttä lisäävien toimien pitäisi olla nyt ykkösprioriteettina.
Globaalisaation vangit
Kaukoranta: Ehkä isoin muutos meidän näkökulmastamme on, että ulkomaalaisen
työvoiman lisääntymisen myötä - mikä on sinänsä positiivinen ilmiö - sen
mukana on tullut myös negatiivisia lieveilmiöitä: on ihmiskauppaa
ja erilaista työehtojen polkemista. Tilanne vaatii tiukkaa valvontaa ja vähän lainsäädännön muutoksia, ja myös ammattiyhdistysliikkeetä vähän toiminnan tehostamista, jotta näitä ongelmia
saadaan korjattua. Sinänsä se perusdynamiikka työllisyyden ja
työttömyyden taustalla ei ehkä kuitenkaan ole muuttunut.
Virtanen: Ovatko Suomenkin työmarkkinat globalisaation vankeja niin, että meidän palkkatasomme on tuomittu kilpailemaan kansainvälisen palkkatason kanssa. Jos työvoima liikkuu niin kuin muut
tuotannontekijät, niin pitkällä aikavälillä ei kai ole mahdollista,
että Suomessa palkat nousisivat enemmän kuin muualla. Pitääkö paikkansa?
Pakarinen: Totta kai tämä on pienen avotalouden keskeinen relaatio, ja näinhän se menee. Ehkä vielä siitä työttömyydestä: Eihän siitä haittaakaan ole, jos meillä on joustavammat, dynaamiset työmarkkinat. Se on varmaan maahanmuuttajien näkökulmasta parempi houkutin, etteivät työmarkkinat asettaisi esteitä työllistymiselle vaan päinvastoin houkuttelisi Suomeen.
Pakarinen: Samaan aikaan me tiedämme, että työikäinen väestö vähenee. Jos me katsomme aikasarjaa, esimerkiksi siitä kuinka paljon meillä on työikäisiä ihmisiä yhtä eläkeläistä kohden, niin 60 vuotta sitten heitä oli kuusi, 2000-luvun alussa neljä ja vuonna 2035 heitä on enää kaksi. Tämä on se isoin haaste: me tarvitsemme enemmän työllisyyttä, koska meillä käsivarret vähenee. Me tarvitsemme myös työperäistä maahanmuuttoa. EK:n yrityskyselyssäkin näkyy hyvin vahvasti, että ammattitaitoisen työvoiman saatavuus on ihan keskeinen tai jopa suurin ongelma tuotannon ja myynnin kasvulle.
Kaukoranta: Mietin, miten tuo relaatio tässä työvoiman saatavuudesta ja liikkuvuudesta toimii, niin sehän on niin, että työvoiman liikkuvuus tarkoittaa ettei kilpailukykyä voi kestävästi parantaa maksamalla pienempiä palkkoja. Jos joku yrittää maksaa liian pientä palkkaa, niin se johtaa siihen, että osaajat karkaavat muualle, ja sen takia riittävän korkean palkkatason mahdollistaminen on tärkeää tulevan kasvun varmistamiseksi. Tämä ei ole sinänsä uusi ilmiö, vaan kyllähän meiltäkin lähti jo vuosikymmeniä sitten ihmisiä paremman palkan perässä Ruotsiin. Se on kilpailukykytekijä ihan valtakunnan tasolla, että palkka on riittävän iso. Toki se ei saa olla myöskään liian iso, jotta yritysten olisi kannattavaa toimia. Sen tasapainon löytäminen on vaikeaa.
Pakarinen: Tietysti yritykset haluavat maksaa hyvin hyvistä
tuloksista. On ihan itsestään selvää, että työntekijöitä halutaan kannustaa. Mutta
yhtälö on haastava, koska pitää ottaa huomioon mikä on palkanmaksukyky ja Suomen
kilpailukyky suhteessa kilpailijamaihin. Se mitä me Suomessa tehdään, niin se
vaikuttaa meidän tilanteeseen, mutta siihen vaikuttaa myös hyvin paljon se, millaisia
ratkaisuja tehdään Keski-Euroopan työmarkkinoilla, ja se vaikuttaa suhteelliseen
kilpailukykyyn tietysti.
Palkkainflaation uhka
Virtanen: Tätä haastattelua tehdään nyt huhtikuussa 2022, ja meillä on parhaillaan menossa iso riita kunta- ja sote-alan sopimuksista. Esittäkää argumentit sen puolesta, että sairaanhoitajien ja perushoitajien palkkoja pitää korottaa niin kuin he ovat vaatineet, ja sen puolesta, että niitä ei pidä korottaa, koska se johtaisi palkkojen nousukierteeseen ja inflaation kiihtymiseen.
Kaukoranta: Ensinnäkin kiista koskee vain hoitoalaa. Julkisella sektorilla kunnissa on paljon muitakin pienipalkkaisia tai
palkkakuopassa olevia. Perusteluna sote-alan korotuksille voi olla esimerkiksi
se, että palkkaerot ovat ylipäätään perusteettomia; että maksetaan liian pieniä
palkkoja suhteessa yksityisen sektorin palkkoihin. Julkisella sektorilla voi olla
jälkeenjääneisyyttä, koska yksityisellä sektorilla palkat usein nousevat nopeammin
kuin sopimuskorotukset. Yritykset maksavat vapaaehtoisesti palkankorotuksia
houkutellakseen työvoimaa. Näitä liukumia on julkisella sektorilla on paljon
vähemmän, jolloin sinne tulee systemaattista jälkeenjääneisyyttä, mikä
edellyttää sitten aika ajoin kuoppakorotusta.
Kaukoranta: Sitten on tämä työvoiman saatavuuspuoli mistä on
puhuttu, että kunnilla on vaikeuksia houkutella osaajia, ja jos palkka olisi yksilöllisiä, se voisi sitä saatavuutta parantaa. Mutta tietysti näitä
argumentteja vastaan voi sanoa, että on matemaattinen tosiasia etteivät kaikki voi saada toista enempää. Ymmärrettävästi jokainen ammattiryhmä tai liitto ehkä
haluaisi, että se itse saisi isommat korotukset kun kaveri, mutta kaikki eivät
voi saada. Sitten on tosiaan se riski, että jos yhdet saa niin silloin muut
seuraavat perässä ja seurauksena on hallitsematonta palkkojen nousua, mikä
heikentää kilpailukykyä.
Virtanen: Miten iso ongelma tämä on SAK:lle, että teidän
vahvat liittonne haluaa isommat korotukset kuin toiset liitot samaan
keskusjärjestön sisällä.
Kaukoranta: Kyllä meillä on myös kentällä aika hyvä
ymmärrys siitä, että perusteettomia palkkaeroja pitää voida kuroa umpeen ja
matalapalkkaisille pitää voida suunnata isompia korotuksia. Mutta mikä on se
mekanismi, jolla sen pystyy kestävästi tekemään, niin se on vähän hakusessa. Vanhassa
keskitettyjen sopimusten maailmassa tehtiin erikseen matalapalkkaeriä, naispalkkaeriä
tai euromääräisiä korotuksia, jotka sitten auttoivat suhteessa enemmän pienipalkkaisia,
mutta nyt tällä hetkellä meillä ei ole valmiita ideoita siihen.
Virtanen: Sami, onko tilanteessa nyt palkkainflaation
riski?
Pakarinen: EK:han ei enää ole näissä palkkaneuvotteluissa
millään tavalla mukana, vaan meillä toimialaliitot käyvät näitä yksityisten
alojen neuvotteluja.
Virtanen: Kysyn sinulta ihan ekonomistin mielipidettä.
Pakarinen: Me on nähty tämän kriisin aikana – jo koronakriisin, ja nyt Venäjän hyökkäyksen myötä -, että yritysten tilanteet vaihtelee hyvin paljon, ja jo oennen näitä parin vuoden takaisia tapahtumia oli hyvin suuri tarve mennä sopimisessa paikalliselle tasolle, yritystasolle, koska siellä tiedetään ne tilanteet kaikista parhaiten. Tässä suhteessa nämä viime vuosien tapahtumat ovat vain korostaneet sitä, että kyllähän meidän pitää mennä vielä enemmän sinne yritystasolle ja paikallisesti sopimaan asioista.
Pakarinen: Elinkeinoelämän keskusliitto ei voi kommentoida
työehtosopimuskierroksia, koska ne ovat liittojen vastuulla, mutta itsestään
selvää tietysti on, että julkisessa taloudessa on budjettirajoite ja sen mukaan
on mentävä, kilpailukykyä unohtamatta. Ja jos sinne budjettirajoitteeseen haluttaisiin
tehdä lisää tilaa, niin mielestäni on hämmentävää, jos emme lähde hakemaan niitä
lisäeuroja työllisyyden kautta. Kyllähän meillä on samaan aikaan myös muita menotarpeita joihin pitää satsata – esimerkiksi puolustusmenot tänä keväänä. Kaikki
varmaan pitävät niitä tarpeellisena, ja olisi hyvä jos niille tehtäisiin pelitilaa
työllisyyden kasvun kautta.
Ihmistä etsimässä
Kaukoranta: Kyllä meillä on paljon hyviä nuoren polven
toimittajia, jotka ei ole työmarkkinatoimittajia vaan yleisesti talouden tai
politiikan toimittajia, jotka kommentoi tai kirjoittaa työmarkkinoista oikein
hyvin. On ymmärretty, että työmarkkinat on ihan ihmisten kokoisia asioita, ja valtaosa
ihmisistä toimii joko palkansaajan tai yrittäjän asemassa. Sitä kautta asioita pystyy
ymmärtämään. Siinä on ehkä ollut vähän turhaa pelkoa, että työmarkkinoiden
toiminta on monimutkaista ja niin vaikeaa tai tylsää salatiedettä, ettei ole yritettykään
perehtyä. Mutta mielestäni nämä Teemu Muhoset, Robert Sundmanit ja kumppanit ovat
osoittaneet, että kyllä niistä varsin hyvin pääsee kärryille kun yrittää, ja
kyllä se kannattaa.
Virtanen: Entä Sami, onko sinulla enemmän hyviä vai
huonoja kokemuksia työmarkkinajournalismista?
Pakarinen: Pääsääntöisesti olen samaa mieltä kuin Ilkka,
että kyllähän taustat tuntien pyritään kirjoittamaan, ja aika syväluotaavia
juttuja ilmestyy. On sinällään tietysti hyvä asia, että ollaan ihmistä lähellä.
Ehkä usein se mikä unohtuu on, että puhutaan yrityksistä ja toisaalta työntekijöistä,
mutta kyllä siellä yritystenkin takana on ihmisiä. Olisi hyvä jos ymmärrettäisiin,
että ei ole olemassa yritystä ilman ihmistä, vaan päätöksentekijänä on taustalla
aina joku ihminen ja päätöksiä tehdään sen ihmisen lähtökohdista.
Virtanen: Eli annetaanko tässä nyt toimittajalle semmoinen
ohje, että etsikää se ihminen?
Kaukoranta: No ei sitä ihmistä pidä liikaa myöskään etsiä,
vaan totta kai pitää myös sen järjestelmän suurimmat lainalaisuudet nähdä. Jos
vaikka lakko tai työtaistelu on käynnissä, niin ei tietysti pidä jämähtää siihen,
että arvioidaan vain miten tämä nyt vaikeuttaa jonkun ihmisen työssäkäyntiä kun
juna ei kulje, vaan kyllä siinä pitää kaivaa esiin mistä siinä kiistassa on
kyse ja miten se vaikuttaa sitten laajemmin. Mutta kannustan, että jos tuntuu
vaikealta, niin aina voi soittaa ja kysyä - työmarkkinajärjestöissä on ihan fiksuja
mukavia ihmisiä, jotka suostuvat vastaamaan ja kertomaan mistä on kyse.
Pakarinen: Tämä on aika jännää, että sitten kuitenkin näissä
sosiaaliturvakysymyksiä käsittelevissä jutuissa aina haetaan (todistajaksi) se pieni
yksittäinen ihminen. Juttuja tehdessä ehkä valikoidaan, että milloin
haetaan yksittäinen ihminen ja milloin ei haeta. Tämäkin kannattaa tiedostaa,
että asioilla on useampia puolia.
Virtanen: Kiitän teitä haastattelusta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti