--------------------------------------------------------------------------------------
Tampereen yliopiston journalistiikan laitos järjesti kevätlukukaudella 2023 talousjournalismin verkkokurssin, jossa perehdyttiin muun muassa talouden megatrendeihin, niin sanotun uuden talouden ilmiöihin, yritysten tunnuslukuihin ja iäisyyskysymykseen: miten taloustoimittaja poikkeaa muista journalisteista?
Tein kurssia varten huhti-kesäkuussa 2022 parikymmentä haastattelua, joiden pohjalta koostin opiskelijoiden katsottavaksi kymmenen videota. Kun kurssi on nyt ohi, julkaisen tässä haastatteluista kevyesti editoidut tekstiversiot. Niistä käy toivottavasti ilmi, miten talouden päättäjät, poliitikot ja tutkijat suhtautuvat journalisteihin, ja miten taloustoimittajat suhtautuvat juttujensa kohteisiin.
Haastatteluista selviää ainakin vastaus siihen, miten taloustoimittaja poikkeaa muista: vanhan vitsin mukaan samalla tavalla kuin talousnakki poikkeaa tavallisesta nakista. Tämän voi ymmärtää kahdella tavalla. Joku voi ajatella, että talousjournalismi on jotenkin halvempaa kuin esimerkiksi politiikan journalismi. Heh heh. Mutta hieman vakavampi henkilö ymmärtää, että talousnakit ovat tärkeitä, ja nopean inflaation aikana niiden kysynnän kasvuun on syytä varautua.
Haastattelusarjan tässä jaksossa vieraana on Arvopaperi-lehden toimituspäällikkö Ninni Myllyoja, joka johtaa myös Kauppalehden ja Talouselämän pörssitoimituksia. Puhuimme muun muassa tunnusluvuista, hyvästä ja huonosta talousjournalismista, narratiiveista, ESG:stä ja taulukkolaskennasta. Haastattelu tehtiin Almatalossa Helsingissä 25. huhtikuuta 2022.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Humanisti ja tunnusluvut
Matti Virtanen: Mitä ajattelet siitä, mikä on
pörssijournalistin ja sijoitusneuvojan välinen ero?
Ninni Myllyoja: Sijoitusneuvoja on pankissa
toimiva henkilö, joka käytännössä seuraa rahastoja, ja sijoitusanalyytikko
puolestaan ihminen, joka analysoi yhtiöitä. Analyytikkotoiminta on
luvanvaraista, se vaatii tietynlaisen koulutuksen. Journalisti sen sijaan on
vapaa siinä mielessä, että meitä eivät sido mitkään säännöt. Me emme anna
vinkkejä, mutta toki me kerromme houkuttelevista sijoituskohteista. Ehkä siinä on
se ero.
Virtanen: Miten te vedätte sen rajan, että kun
kerrotte houkuttelevasta sijoituskohteesta, niin ettei lukija ymmärrä sitä
sijoitusvinkiksi?
Myllyoja: Me emme itse ole asiantuntijoita, vaan
käytämme oikeiden asiantuntijoiden apua ja toimimme journalistisin perustein.
Me siis hankimme tietoa ja kerromme mihin näkemykset perustuvat. Suurin ero
varmaankin on se, että meidän perustyökalumme ovat haastattelut, ja niitä me
teemme.
Virtanen: Miten usein haastateltavat yrittävät
käyttää talousjournalistia tai pörssitoimittajaa hyväkseen, esitelläkseen
tarinan jostain osakkeesta tai yrityksestä?
Myllyoja: Tarjouksia tulee tosi paljon
viestintätoimistoilta, ja joskus yritysten tiedottajiltakin, mutta meillä aina
omat lähtökohdat, että miten me alamme tekemään juttua. Paljon auttaa se, että
meillä on lähtökohtaisesti jokaisesta jutusta yhdessä mietitty näkökulma, eli
tiedämme, miksi me kirjoitamme jostain yhtiöstä.
Virtanen: Mitkä on tärkeimmät tunnusluvut, joihin
pitää tutustua, kun perehtyy yritykseen, siis ennen kuin lähdetään soittelemaan
ja esittämään kysymyksiä?
Myllyoja: Ensinnäkin on tärkeää, että ymmärtää
liikevaihdon ja liikevoiton eron. Liikevaihto kertoo, kuinka iso joku yhtiö on
ja liikevoitto kertoo, tekeekö yritys tulosta. Nämä ovat ne perustunnusluvut,
mutta sitten tietysti on pörssitunnuslukuja, joita käydään läpi, kuten P/E-luku ja muita
tärkeitä kuten käyttökate, joka kertoo paljonko yritykseen tulee rahaa sisään
ja kuinka tehokkaasti se toimii. Tärkeää on tietää myös, kuinka velkainen yhtiö
on. Nämä ovat niitä perusasioita, jotka kannattaa selvittää. Muuten ei voi
tietää, onko se yritys ylipäänsä elinkelpoinen.
Virtanen: Alman verkkosivuilla on tunnuslukuopas, josta voi
käydä katsomassa tarkemmin, mitä ne luvut tarkoittavat. Se voi olla aika
kauhistuttava kokemus. Miten niihin erikoistunnuslukuihin oikein pitäisi
suhtautua – ovatko ne todella tärkeitä kaikki nämä P/E-luvut ja EBITit?
Myllyoja: Ne pitää vaan opiskella, ihan samalla
tavalla kuin opiskellaan vierasta kieltä. Eivät ne ole mahdottomia – minä
esimerkiksi humanistina olen oppinut ne. Välillä voi olla, etten ihan muista
mitä joku tarkoittaa, mutta sen pystyy helposti tarkistamaan.
Virtanen: Miten usein Kauppalehden pörssitoimitus
käyttää yritysanalyytikkoa apunaan, jos toimittajan oma asiantuntemus ei riitä?
Myllyoja: Koko ajan. Meillä on toimituksessa omat
analyytikot, jotka auttavat meitä niin sanotusti numeronmurskaajina. He etsivät
meille tietoa eri yrityksistä ja myös analysoivat tilinpäätöksiä ja kirjanpidon
lukuja meille. Toimittajan ei tarvitse itse osata eikä ymmärtää kaikkea, eikä
missään nimessä olla analyytikko. Me käytämme talon sisällä olevia
analyytikoita, ja sen lisäksi me myös soitamme ja haastattelemme useampaakin
analyytikkoa, koska yhden analyytikon haastattelu ei välttämättä vielä anna
kokonaiskuvaa. Pyrimme siis etsimään useampaa haastateltavaa, ja sen lisäksi
meillä on vielä sitten käytössä erilaisia tietokantoja kuten
Factset,
josta näemme kuinka moni analyytikko seuraa tiettyjä yhtiöitä ja
minkälaisen hintahaarukan ja osto- tai myyntisuosituksen he antavat. Eli kyllä
me hyvin paljon tukeudumme analyytikkoapuun.
Täydellinen juttu?
Virtanen: Jos yrityksen haluaa kuvata osana yhteiskuntaa, niin mitä kaikkia tahoja pitäisi siinä pitäisi kuulla ennen kuin se juttu on hyvä kokonaisuus? Ajatellaan vaikka toimiva johto, omistajat, yrityksen hallitus, pienosakkaat, asiakkaat, tavarantoimittajat, alihankkijat, viranomaiset - miten laajasti pitää kartoittaa sen firman toimintaympäristö ennen kuin juttu on täydellinen?
Myllyoja: Täydellistä juttua en ole vielä
lukenut, ja saapa nähdä ehdinkö urani aikana lukeakaan. Jutun laatu riippuu
täysin siitä, mikä yhtiö on kyseessä ja minkä takia se juttu tehdään. Hyviä,
lähes täydellisiä yritysjuttuja on hyvin monenlaisia, ja se liittyy täysin
siihen, mitä ollaan hakemassa. Tietysti aina kun yrityksestä tehdään juttu,
niin sen tilanne pitää suhteuttaa myös kilpailijoihin, toimialaan ja
siihen toimintaympäristöön missä se yritys toimii. Vasta sitten kannattaa
lähteä kerimään sitä auki ja miettimään, mitkä kaikki muut tahot ovat tärkeitä
juuri tämän jutun kannalta.
Virtanen: Eli kun markkinatalous on koko ajan
kilpailua, niin yrityksen toiminnan näkeminen kilpailutilanteena voi olla aika
hyvä hypoteesi: ketä se haastaa ja ketkä haastaa sitä?
Myllyoja: Juuri näin, ja se että pystyykö yritys
olemaan paras versio itsestään, vai toimiiko se jollain tavalla tehottomasti,
niin se on aina mielenkiintoinen kysymys.
Virtanen: Ihan lyhyesti vielä siitä, että
minkälainen olisi hyvä firmajuttu, joka kertoisi jonkun vähemmän julkisuutta
saaneen yrityksen toiminnasta. Mitä kaikkea siinä pitäisi olla, ja minkälaisia
puutteita havaitaan näissä tarinoissa?
Myllyoja: Hyvä yritysjuttu on vähän kuin hyvä
sijoitus, eli ei ole yhtä oikeaa tapaa tehdä sitä, vaan hyvä juttu saattaa
syntyä yllättävistä elementeistä. Eihän sitä koskaan tiedä, kuka loppujen
lopuksi on niin kun pörssitähti lyhyelläkään aikavälillä.
Ehkä sitä on helpompi lähestyä sitä kannalta,
mikä on huono yritysjuttu – se on juttu, jossa toimittaja on pureksimatta
niellyt kaiken mikä toimitusjohtaja sanoi. Useinhan toimitusjohtajan pitäisi
olla paras henkilö kertomaan omasta yhtiöstään, mutta totta kai hän haluaa
kertoa sen parhaan version tilanteesta. Jos sitten tyydytään siihen mitä
toimari sanoo ja kerrotaan se mikä jo aikaisemmin on ollut tiedossa siitä
yhtiöstä, niin se on tietysti huonoa journalismia. Sitä voisi melkein pitää
jonkinlaisena puffijuttuna, joka kuuluu jonnekin muualle kuin journalistiseen
julkaisuun.
Virtanen: George Orwell taisi sanoa, että kaikki
hyvä journalismi paljastaa jotain sellaista mitä joku ei halua kuulla, ja
kaikki muu on sitten peeärrää, suhdetoimintaa.
Myllyoja: Juuri näin.
Muunneltua totuutta?
Virtanen: Pitääkö suuriin ja pieniin firmoihin
suhtautua jotenkin eri tavalla?
Myllyoja: Kyllä ja ei. Ensinnäkin ne numerot
taustalla, tilinpäätösluvut, niin nehän ovat aika konkreettisia, ja ne on
suunniteltu niin, että yrityksiä pystyy vertailemaan. Aina on tietysti
toimialakohtaisia eroja, ja varsinkin jos ajatellaan pieniä yhtiöitä, niin ne
ovat yleensä kasvuyhtiöitä, kun taas suuret yhtiöt ovat vakiintuneita, joten
esimerkiksi niiden velkarakenteet voivat olla ihan erilaiset. Kasvuyhtiöt
yleensä ovat velkaisia eivätkä välttämättä tee vielä tulosta. Mutta jokaisessa
yrityksessä, oli se sitten pieni tai suuri, niin kannattaa miettiä minkä takia
tuon yhtiön liikevoitto on tuo, minkä takia se tekee tappiota, miksi sillä on
noin paljon velkaa ja kuinka monessa vuodessa se voi maksaa velkansa takaisin.
Tällaisia perusasioita pitää selvittää.
Virtanen: Saavatko pienyritykset kuitenkin
hellävaraisemmin kohtelun kuin suuret?
Myllyoja: Voi olla, että saavat jossain mielessä,
ja tämä startup-skene on tuonut myös hypetystä mukaan näihin yritysjuttuihin.
Myös jotkut toimittajat voivat lähteä siihen helposti mukaan, jos on joku pieni
yhtiö ja sen tarina ja idea on niin mahtava, että siitä mahtavuudesta on kiva
kertoa. Silloin voi kuitenkin unohtua, että joka ikisen yhtiön pitää myös olla
kannattava.
Virtanen: Miten usein käy niin, että
toimitusjohtaja tai joku muu yrityksen johdon edustaja antaa medialle niin
sanottua muunneltua totuutta?
Myllyoja: Kyllä sellaisia yrityksiä varmasti on.
En nyt esimerkkejä pysty sanomaan, mutta onhan heillä tietynlaista yritystä
nähdä asiat valoisammin omalta kannalta, ja se on täysin inhimillistä. Mutta
pörssiyhtiötä tietysti sanelee pörssilaki ja pörssin säännöt, mikä
helpottaa pörsseistä kirjoittamista.
Virtanen: Mitä jos toimittajalla on vinkki
esimerkiksi siitä, että tekeillä on joku iso yrityskauppa. Hän soittaa
toimitusjohtajalle, joka kiistää, että semmoista olisi tekeillä. Eikö tässä
tilanteessa sillä toimitusjohtajalla ole velvollisuus valehdella, koska eihän
hän voi kertoa medialle kun kauppa on kesken?
Myllyoja: Tähän ei tietenkään ole mitään valmista
vastausta, koska siihen asti kunnes nimet on paperissa eikä kauppa vielä ole
totta, niin siinä tapauksessa toimittajan on vain yritettävä saada se faktan
varmistus jostain muualta. Eihän se toimitusjohtaja sitä kerro, se on itsestään
selvää.
Virtanen: Miksi johtamisesta kirjoitetaan niin
paljon nykyään talouslehdessä, ja miksi johtamisesta ilmestyy valtavasti
kirjoja? Koko ajan kerrotaan minkälaista hyvä johtaminen on – ikään kuin pyörää
keksittäisiin koko ajan uudestaan. Mistä tässä ilmiössä oikein on kysymys?
Myllyoja: Siitä, että hyvä johtaminen on oikeasti
vaikeaa, tai johtaminen ylipäänsä on vaikeaa, samaan tapaan kuin sijoittaminen
tai yritystoiminta. Ei ole yhtä oikeaa tapaa tehdä sitä oikein, vaan on monia
eri tapoja. Jokainen joka mielestään on keksinyt sen, kuinka johdetaan hyvin,
niin hän haluaa myös kertoa sen eteenpäin. Ilmiö voi myös kertoa siitä että
nämä kirjoittajat haluavat hankkia leipänsä tätä kautta, he ovat johtamisen
konsultteja ja itse mainostavat omaa ammattitaitoaan.
Narratiivien armoilla
Virtanen: Millä tavalla toimittaja voi välttää
sen, että hän ihastuu kohteeseensa liikaa, on se sitten yritys, yrityksen
tarina tai yrityksen johtaja, joka voi olla mielenkiintoinen ihminen. Onko
siinä vaara, että niin sanottu narratiivi vie mukanaan?
Myllyoja: Kyllä siinä varmaan on. Minäkin olen
monta kertaa haastatellut jotain ihmistä, jonkun yrityksen edustajaa ja
ihastunut siihen. Viimeksi viime viikolla oli yksi tämmöinen yritysesittely, ja
olin heti että ’vau mikä yhtiö’, mutta kyllähän se pikkuhiljaa sitten
heikkenee se ihastus. Se voi kestää pari tuntia, ja sitten oma toimitusyhteisö
on tosi hyvä tässä, että se palauttaa takaisin maanpinnalle.
Ma teemme tiimityötä. Kukaan ei ole yksinäinen journalistisusi,
joka kaivaa yksin esille skuuppeja tutkimalla yhtiöiden tuloksia, vaan me
mietimme yhdessä tosi tarkkaan sitä, että mistä kirjoitetaan ja miksi
kirjoitetaan ja myös että miten kirjoitetaan ja sen lisäksi toimittajalla on
apuna editoija, joka on koko matkan mukana siinä prosessissa ja varsinkin siinä
vaiheessa kun juttua kirjoitetaan.
Arvopaperissa on pidempiä ja analyyttisempia
juttuja, ja meillä editoija palauttaa aika useastikin toimittajalle jutun
takaisin ja pyytää takaisin jutun, että kehottaa hakemaan lisätietoa ja neuvoo
mitä kohtia ehkä voisi vielä miettiä uudelleen; että onko asia näin?
Virtanen: Mitä jos kilpailija antaa toimittajille
tietoa jostain toisesta yrityksestä samalla alalla, niin onko tällä
viestintuojalla aina ketunhäntä kainalossa? Miten suhtaudutaan semmoiseen
vinkkiin, että kilpailijalla menee huonosti?
Myllyoja: No se kannattaa yrittää tarkistaa.
Meillä on käytössä julkisia lähteitä, joiden avulla asialle voi saada
varmistuksen, ja sitten meillä on myös kontakteja joiden avulla joku tieto
voidaan varmistaa epävirallisesti. Mutta kyllä lähtökohta on, että jos joku
kertoo kilpailijasta jotain huonoa, niin voi miettiä miksi hän niin tekee.
Kaikissa toimittajan hommissa tärkeintä on miettiä lähteen motiiveja ja kysyä
tärkeä kysymys: Miksi?
Virtanen: Yritysten narratiivin tai
presentaatioon liittyy usein nykyään aika vahvasti niin sanottu ESG-näkökulma
eli toiminnan eettisyys. Onko jotain keinoa, millä voidaan tunnistaa, että
ollaanko nyt vilpittömästi oikealla asialla, vai onko menossa jonkinlainen
viherpesu tai muu vastaava?
Myllyoja: ESG on vähän laajempi käsite kuin
eettisyys. Eettisyys on tavallaan yksi osa sitä laajempaa ESG:tä, mutta mistä
sen nyt tarkistaisi – sano itse, kun sinulla on pidempi ura toimittajana, että
mistä tiedät valehteleeko joku vai eikö se valehtele?
Virtanen: En tiedä, mutta politiikan toimittajat
usein ajattelevat, että poliitikot yleensä valehtelevat.
Myllyoja: Onko se reilua poliitikkoja kohtaan?
Virtanen: En tiedä sitäkään, mutta se voi toimia
jonkinlaisena hypoteesina. Mutta ei kai varsinkaan pörssiyhtiön toimiva johto
voi valehdella – eikö häntä silloin odottaisi tuhon tie ja vettä ja leipää?
Myllyoja: Karu selli odottaa, juuri näin.
Valehtelu voi olla laitonta, mutta toisaalta jos on yrityskauppa vireillä, ja
jos tieto siitä tulee julki kesken kaiken tai kriittisessä vaiheessa, niin
kauppa voi mennä mönkään, kun tieto menee laajemmalle joukolle. Kyllähän
toimitusjohtaja tai jokainen ihminen, joka on jossain yhteiskunnallisessa
asemassa, niin hän toimii roolinsa kautta, ja siinä toimittaja saa miettiä,
että mitä tämä haastateltava voi roolissaan sanoa, ja mitä hän ei pysty
sanomaan? Toimittaja voi myös yrittää kysyä tyhmiä kysymyksiä, vaikka tietää,
ettei toimitusjohtaja pysty sanomaan suoraan, mutta ehkä rivien välistä voi
aistia jotain. Tämä on ihmisten välistä bisnestä kuitenkin tämä journalismi.
Numerot ja ihmiset
Virtanen: Onko jotain tiettyjä merkkejä, joista
voisi havaita, että johtaja ei anna nyt totuudenmukaista kuvaa yrityksen
tilasta – esimerkiksi siitä, että yritys on oikeasti kriisissä ja myytävänä, mutta
toimittajille syötetään tarinaa, että vielä menee hyvin?
Myllyoja: No numerot eivät valehtele, niin että
tavallaan niiden numeroiden kautta voi lähestyä sitä aihetta ja tunnustella
tämän ihmisen kautta, että pitääkö joku asia paikkansa. Ei siinä sen kummallisempaa
kikka kolmosta ole.
Virtanen: Palataan vielä siihen, mikä on
pörssitoimittajien tehtävä. Sinulla oli muistaakseni jonkinlainen ohje tähän.
Myllyoja: Pörssitoimittaminen on muuttunut tässä
viimeisten kymmenen vuoden aikana paljon. Vielä kymmenen vuotta sitten kukaan
ei halunnut pörssitoimittajaksi, koska ensinnäkin katsottiin, että pörssi on
jotenkin niin vaikea ala tässä talousjournalismin sisällä, ettei sitä ei voi
osata ellei ole jonkin tason analyytikko. Niinpä toimittajat suuntautuivat
toisaalle ja halusivat enemmän olla yhteiskunnallisia ja politiikan
toimittajia. Tämä ilmiö näkyi myös toimituksissa 2000-luvulla, kun talous ja
politiikka yhdistettiin monissa välineissä saman toimitukseen. Sitten se pörssi
oli vain pieni osa-alue, jonne oikeastaan pakosta jouduttiin.
Mutta nyt kun sijoitusbuumi on saavuttanut
Suomenkin, meille on tullut osakesäästötilit, naiset puhuvat sijoittamisesta,
niin myös pörssitoimittaminen on kokenut uuden tulemisen. Nykyään voi sanoa,
että pörssitoimitus onkin talousjournalismin kruununjalokivi. Eli jos osaat
pörssijuttuja toimittaa, niin olet tavallaan ekspertti taloustoimittaja.
Toisaalta se kiinnostus näkyy siitäkin, että kun meille on tullut uusia nuoria
toimittajia, niin he oppivat ja omaksuvat pörssin aivan uskomattoman nopeasti.
Mulla on nytkin tiimissä kolme ihmistä, joilla on gradu loppuvaiheessa, ja he
ovat hyviä pörssitoimittajia.
Yksi asia, mikä pörssitoimittajan työkalupakissa
pitää olla, on Excel-osaaminen. Laskentataulukkojen pyöritys on taito, jonka
avulla pystyy selvittämään ja vertailemaan aika mielenkiintoisia asioita. Kuten
sanottu, numerot eivät valehtele; niitä pystyy vertailemaan ja niiden avulla
pystyy saamaan kokonaiskuvan siitä, minkälaisia yhtiöt ovat. Toimittaja pystyy
sitä vertailua tekemään, mutta se vaatii Excel-taitoa, mikä ei ole kauhean
vaikeata loppupeleissä sitten kuitenkaan.
Minun viestini nuorille toimittajille on, että
ymmärtäkää pörssiä ja kiinnostukaa siitä. Se on paitsi itselle hyödyllistä,
niin se on myös yhteiskunnallisesti avartavaa ja journalistisesti mielessä
tärkeää.
Virtanen: Kiitos haastattelusta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti